Intressant läsning och faktist skrivit ärligt. Kred för det.
Håller med här, dock så lite oroväckande fakta, åkte med en i fjol hans varvade 7400 och hans rem höll, min varvade konstant 8-8100 och min åt remmar som barn äter lördagsgodis...
Hade kring 4000 i inslagsvarv på min i slutet då jag var så fruktansvärt less, före dess kring 3400. Åt rem oavsett där för mig.
Förstärkning till s-modul eller vad den kallas bör du inskaffa min blev krokig utan att jag satte den i träd eller dylikt, enbart små slag i styret.
Bukplast åkte jag utan.
Ja lite beroende på variatorsetup så kan den säkert reagera olika på varvtalen.
Mina remmar håller väldigt bra om jag ligger 7900-8100 på cl3.
Men det jag skrev gäller min Freeride 154. När jag åkte kort xp så rök remmen om jag hade för lite pinnvikt.
Jag har ända sen -08 laborerat med variatorerna på xp/xm. När min första rem gick -08 efter 10 mil så började jag laborera. Shimsad sekundäraxel, tillverkade x-antal QRS stag, finns säkert några såna kvar i vårt långa land. Dessa hjälpte men var nog i klenaste laget.
Åker i dag med flytande QRS, qrs stag modell kraftigt och laborerar mycket med variatorerna.
Finns många kit på marknaden som fungerar utmärk, men det gäller att de passar med din typ av körning.
Vill du ha en rolig skoter med bra klipp så fungerar speedtechs med 4x7 helix bra på en 154"
Men det är inte speciellt lämpligt att snirkla runt i skogen eller dra pulka med.
Diablo har ett bra kit och är nog den som får remmarna att hålla bäst.
Mulle rekomenderar lynx korta setup och den setupen passar e-tec's karaktär riktigt bra, men även där så passar den inte all typ av körning.
Men som jag skrev i en annan tråd så bygger många kit på en relativt snäll helix. Kitten utgår oftast från en helix typ 44/40, undantag är Diablo som har ett mer avancerat kit.
Vi är ett gäng som åker 137-154 och även boondocker, våra remmar har vi fått att hålla riktigt bra.
Om vi skjuter en rem så har vi oftast tuktat den vid riktiga fastkörningar. Den blir förstörd om den blir för het och vid nästa repa med hög trackspeed så sprängs den.
Jag klarar mig ca 150 mil på en rem och åker 99% friåkning. Oftast så börjar den fransa och då byter jag.