Skidoo Formula Z 583 -94 Uppdateringar och förbättringar

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Hallåj, har kommit över en riktigt billig formula med 583 som är ruskigt fin och går kanon i motor.. Så det var bara slå till, gillar maskinen i övrigt. Motor känns riktigt rapp för att vara en gammskoters.. Har bara hört goda ord om 583'an dessutom så det är ju bra.

Mattan är lite sliten och tänkt att bytas ut, och givetvis till en längre.. 345 kan nog bli trevligt. Har även kommit över en boggi ifrån en nyare skidoo, tror att det kan vara en sc-10 boggi.. Kan den boggin passa in under tunneln på denna, (har inte mätt).. Tillverka lite nya dropbrackets och sånt är inga problem.. Tänkte mest på axel-infästningen i den främre saxen..?

Kom gärna med flera trevliga förslag på vad du/ni gjort för modifieringar på denna maskin för att få den till det bättre då man viker av leden! Halva skoterhobbyn handlar ju trotsallt om att skruva och lösa problem :eyebrows: So long!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Ja den ska passa, avstånden är beroende på vilken version av sc-10 du har.

Jag har gjort vad du ska göra på en likadan skoter och jag flyttade bara bakre fästet.

Men återkom med vilken boggie du fått tag på så kanske du får hjälp

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp

Var och hämtade boggien nu ikväll och såhär ser den ut.. V1 av en sc-10? Har suttit på en mxz 440..

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
24 3/4 inches mellan främre och bakre fästpunkten på en Sc-10 v1 och v2
På en Sc-10 v3 är avståndet 24 1/8 inches.

Källa: dootalk.com

Konvertera till cm på www.konvertera.nu

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Var ut och mätte boggien mellan främre och bakre fästpunkten nu, jag får det till strax 66cm.. Ser inte att något är krokigt eller nå liknande heller, men vad jag förstått ska man ju spänna ihop främre och bakre saxen när man monterar den i chassiet, fick iaf göra så på min edge när jag montera loss boggin.. Har det något med det att göra?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Ja det har med det att göra.

Måtten jag gav dig har jag provat själv och de funkar klockers. Jag har provat att montera på känsla först men då blev boggien tokstum.