Skidoo 600rs, tips och frågor

Jens.S

Medlem
3 mar 2024
10
0
1
20
Klimpfjäll
Jag behöver lite råd och expertis här. Jag har nyligen skaffat en Skidoo MXZ-X 600RS från 2009 och den fungerade bra när jag provade den. Men nu när jag kör på betydligt högre höjd så verkar den gå väldigt fett och nästan inte alls på tomgång. Tidigare kördes den på en höjd av cirka 30 meter över havet, medan jag nu kör på höjder mellan 800 och 1100 meter över havet.

Jag undrar om det räcker med att justera luftskruven och tomgångsskruven för att kompensera för höjdskillnaden, eller måste jag även överväga att byta huvudmunstycke? Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter ni kan dela med er av!

Om det är någon av er som kör på typ samma höjd som jag, vad kör ni för inställning på era maskiner?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Du bör byta både högfart och lågfartsmunstycken på den maskinen. Hade själv en -08 för en massa år sedan, det vart många munstycksbyten på den
 

Jens.S

Medlem
3 mar 2024
10
0
1
20
Klimpfjäll
Du bör byta både högfart och lågfartsmunstycken på den maskinen. Hade själv en -08 för en massa år sedan, det vart många munstycksbyten på den
Okej. Men bör jag gå till orginal bestyckning och sedan se hur den går efter det? Om jag inte minns fel bör det vara 280/ 270 i huvud och 55/45 i låg? Men vad brukar man köra på luft/bränsle & tomgångsskruven?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
-09 verkar ha 55 på lågfart original, 280 huvud.
Ja, det är alltid vettigt att utgå från det. Går den då fett kan man ju börja med att gå ner ett steg på huvud.
Luftskruven verkar vara lite olika bud, en del säger 1.25 varv och en del säger 3 vad jag läste mig till. Men behöver man öppna mer än 3 varv för att få en bra gång på lågfart så är det dags att gå ner ett snäpp på dom också, finns det 50 tro eller är det bara 45 som är nästa steg?
Tomgångsskruven är ju bara att ställa så att tomgången ligger på kring 1800 varv efter att förgasarna ligger bra i bestyckning.
Viktigt att dom är synkade ocksä
 

Jens.S

Medlem
3 mar 2024
10
0
1
20
Klimpfjäll
-09 verkar ha 55 på lågfart original, 280 huvud.
Ja, det är alltid vettigt att utgå från det. Går den då fett kan man ju börja med att gå ner ett steg på huvud.
Luftskruven verkar vara lite olika bud, en del säger 1.25 varv och en del säger 3 vad jag läste mig till. Men behöver man öppna mer än 3 varv för att få en bra gång på lågfart så är det dags att gå ner ett snäpp på dom också, finns det 50 tro eller är det bara 45 som är nästa steg?
Tomgångsskruven är ju bara att ställa så att tomgången ligger på kring 1800 varv efter att förgasarna ligger bra i bestyckning.
Viktigt att dom är synkade ocksä
då ska jag kolla upp vad jag har för lågfat och kanske gå ner något steg. har inge problem när jag kör, de är bara tomgången som är jätte låg och typ surrar ner sig.
sen har jag ännu en fråga. när jag köpte skoter så satt det NGK R BR8ECS tänd stift i? och när jag läst lite så brukar man normalt körar på NGK BR9ECS eller NGK BR9ECS-5? vad är skillnaden i egentligen
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har du tur räcker det då att skruva ut luftskruven, annars är det byte av lågfart som gäller!
Ecs-5 stiften har gnistgap på 0,5mm istället för typ 0,9 som det är annars tror jag? Annars likadana.
Jag har en kartong såna stift hemma ifall du vill prova ett par
 

Jens.S

Medlem
3 mar 2024
10
0
1
20
Klimpfjäll
Har du tur räcker det då att skruva ut luftskruven, annars är det byte av lågfart som gäller!
Ecs-5 stiften har gnistgap på 0,5mm istället för typ 0,9 som det är annars tror jag? Annars likadana.
Jag har en kartong såna stift hemma ifall du vill prova ett par
Ja om du har ett par som man kom prova så tackar jag inte nej, har alltid velat prova såna stift då de verkar vara med hållbara och att dom tål mer bränsle.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
i egentligen

Ja jag har alltid velat prova såna stift då de verkar tåla mer bränsle.
Om den släcker stift så knacka ihop gnistgapet till 0,4-0,5mm även på eya stiften! 0,4 om den släcker strup i kvarten och 0,5 om den släcker ibland. Ssmma svar här ang bestyckning du får garanterat gå ner 2 steg på både lågfart och högfartsmunstycken om den va inställd för 1000m innan. Ex från 320 ner till 300 och kör full gas o kolla stiftfärger.
Lågfarten märker du om den måste ner om de inte hjälper att skruva ut luftskruvarna så de nästan lossnar typ 3-4 varv. Om den går bra på tomg med utskruvat 4 varv så gå ner i lpågfart från ex 50 till 40-45 och då drar du såklart in luftskruvarna igen tills den går rent på tomg. DE gör inget om du måste skruva in luftskruvarna i botten eller om den går rent med 3 varv ut huvudsak inte skruvarna riskerar att vibrera loss.Om de måste va ute 3-4 varv och man inte orkar byta lågfart så kan man klägga fast dem utv med silikon eller dra en gummisnodd runt dem och spänna fast den mot nogot på förgasaren bara så de inte lossnar .När man ställer in lågfartskretsen så justera luftskruvar och munstycken tills den precis på gränsen rusar då släcker den inga stift och svarar bäst på gas. Allts å den ska gå ner på typ 1800-2000varv relt fort och stabilt. Och ställ in detta när motorn har normal vattentemp typ runt 50c inte varmare för då blir de fel inställt. Om de är choke på den så får man jobba med den under uppvärmining när man ställt lågfarten så snålt som jag beskriver eller dutta till på primer för att hålla den i liv (om mman har primer).
 

Jens.S

Medlem
3 mar 2024
10
0
1
20
Klimpfjäll
Om den släcker stift så knacka ihop gnistgapet till 0,4-0,5mm även på eya stiften! 0,4 om den släcker strup i kvarten och 0,5 om den släcker ibland. Ssmma svar här ang bestyckning du får garanterat gå ner 2 steg på både lågfart och högfartsmunstycken om den va inställd för 1000m innan. Ex från 320 ner till 300 och kör full gas o kolla stiftfärger.
Lågfarten märker du om den måste ner om de inte hjälper att skruva ut luftskruvarna så de nästan lossnar typ 3-4 varv. Om den går bra på tomg med utskruvat 4 varv så gå ner i lpågfart från ex 50 till 40-45 och då drar du såklart in luftskruvarna igen tills den går rent på tomg. DE gör inget om du måste skruva in luftskruvarna i botten eller om den går rent med 3 varv ut huvudsak inte skruvarna riskerar att vibrera loss.Om de måste va ute 3-4 varv och man inte orkar byta lågfart så kan man klägga fast dem utv med silikon eller dra en gummisnodd runt dem och spänna fast den mot nogot på förgasaren bara så de inte lossnar .När man ställer in lågfartskretsen så justera luftskruvar och munstycken tills den precis på gränsen rusar då släcker den inga stift och svarar bäst på gas. Allts å den ska gå ner på typ 1800-2000varv relt fort och stabilt. Och ställ in detta när motorn har normal vattentemp typ runt 50c inte varmare för då blir de fel inställt. Om de är choke på den så får man jobba med den under uppvärmining när man ställt lågfarten så snålt som jag beskriver eller dutta till på primer för att hålla den i liv (om mman har primer).
Den var körd på 30 till 100m h innan och nu kör jag på 800 till 1100m h.
Som jag skrivit innan så går den bra på högre varv, går lite fett och ryker en del när man gasar, men jag brukar köra lite fett än för snålt för säkerhet, de är tomgången jag har problem med. Den surrar och dör ibland då tomgången är så låg och man måste typ alltid stå och gasa lite för att den ska hålla vid liv. Den har inte släkt något stift än men kommer nog göra det om jag fortsätter köra så här.
Vet ej vad jag har för munstycke i nu men antar att de är andelen för stort. Har endast primer på den och ingen tempmätare då jag måste lås upp dom funktionerna på mätaren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok då får du börja med att gå ner 10% i lågfartsmunstycken om inte 3-varv utskruvad luftskruv duger, man måste hela tiden ändra tomgångsskruvarna i takt med ändring av luftskruv sikta på 1800-2100varv. Trottelnålarna ska förmodligen sänkas några mm.
 
Reactions: Jens.S

Jens.S

Medlem
3 mar 2024
10
0
1
20
Klimpfjäll
Ok då får du börja med att gå ner 10% i lågfartsmunstycken om inte 3-varv utskruvad luftskruv duger, man måste hela tiden ändra tomgångsskruvarna i takt med ändring av luftskruv sikta på 1800-2100varv. Trottelnålarna ska förmodligen sänkas några mm.
Okej. Då sätter jag mig ner imorgon och beställer massa olika munstycken till låg och högfart. Typ 250 till 280 i hög och 40 till 55 i lågfart. Är det långa eller korta mikuni munstycken till lågfart? Vet att de bör vara korta i huvud men vad det är till lågfart vet jag inte helt ärligt? Borde väll funka med att köpa från rinab eller finns det någon annan bra sida?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Skruva loss munstyckena först och kolla om de är pirat eller original Mikuni. Mikuni har en fyrkantig stämpling plus storlek medans pirat bara har storlek uppgiven.Problemet är att pirat och Original mikuni munstycken inte stämmer överrens i siffror vs storlek så sitter de pirat får du stora problem.Och pirat vs andra pirat går absolut inte att lita på siffrorna.Håll dig till original och de kan du köpa av Braigasen om han håller på än? Han brukar tom ha beg munstycken.
 
Reactions: Jens.S

Jens.S

Medlem
3 mar 2024
10
0
1
20
Klimpfjäll
Skruva loss munstyckena först och kolla om de är pirat eller original Mikuni. Mikuni har en fyrkantig stämpling plus storlek medans pirat bara har storlek uppgiven.Problemet är att pirat och Original mikuni munstycken inte stämmer överrens i siffror vs storlek så sitter de pirat får du stora problem.Och pirat vs andra pirat går absolut inte att lita på siffrorna.Håll dig till original och de kan du köpa av Braigasen om han håller på än? Han brukar tom ha beg munstycken.
De är nämligen så att skotern står i norr Norrland och är ungefär 100mil bort från den så de blir lite svårt att kolla vad jag har för munstycke I just nu. Så de jag tänkte vara att typ köpa med en massa olika munstycken så jag kan fixa det när jag åker upp om 2 veckor😅 vad för för typ brukar det sitta i dessa maskiner i lågfart, är det korta munstycken som är 13,5mm eller är det 28mm Mikuni munstycken? Och om det nu är pirat munstycke I maskinen så är de väll bara att göra en nollställing på förgasaren. Alltså sätt i mikuni orginal bestyckning och sedan gå efter det? Skulle inte tro att det är pirat men vad är så dåligt med dom? Och varför brukar människor byta till det?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De är inge fel på pirat munstycklen om man håller sig till samma ärke hela tiden.
Om du kollar på reservdelslistan ser du att lågfartsmunstycket ser ut att va långa mpodellen om jag inte är blind. DEn har 45" original och 280 i högfart. De är förmodligen havsnivå bestyckning.Gå i nte ner mer än 280 i högfart till att börja med för 280 va tydligen i snålaste laget på havsnivå så de blir ev bra på 1000m. De går förmodligen gå ner till 260-270 men gör inte det för tillfället. Baserat på 45" lågfart på havsnivå så gå ner till 40" rakt av och köp även ännu mindre runt 38"
 
Reactions: Jens.S

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
-09 och -10 har många maskiner fått ändrat till 55 på lågfart så det kan mycket väl vara det som sitter i
 
Reactions: Jens.S

Jens.S

Medlem
3 mar 2024
10
0
1
20
Klimpfjäll
De är inge fel på pirat munstycklen om man håller sig till samma ärke hela tiden.
Om du kollar på reservdelslistan ser du att lågfartsmunstycket ser ut att va långa mpodellen om jag inte är blind. DEn har 45" original och 280 i högfart. De är förmodligen havsnivå bestyckning.Gå i nte ner mer än 280 i högfart till att börja med för 280 va tydligen i snålaste laget på havsnivå så de blir ev bra på 1000m. De går förmodligen gå ner till 260-270 men gör inte det för tillfället. Baserat på 45" lågfart på havsnivå så gå ner till 40" rakt av och köp även ännu mindre runt 38"
Okej. Aa men de tar jag nog och köper ett par olika högfart och låg fart. Till lågfart finns de ju en variant som är till TMX! Så om jag inte är helt ute i skogen och cyklar så är det väll TMX 38 flat side förgasare på dessa maskiner?
 

Jens.S

Medlem
3 mar 2024
10
0
1
20
Klimpfjäll
Är även en till fråga! Vet någon om de går att bytta från Fahrenheit till Celsius på mätarhuset? Eller är det också en låst funktion som måste programmeras?