skidoo 1200 Turbo, bränsleförbrukning

Racer_M

Aktiv medlem
5 dec 2007
68
0
6
Sundsvall
Efter att ha varit ute ihelgen och åkt under maximalt bra förhållanden för bensinförbrukning är jag mer än överraskad.

Hårdpackad led i ca 70km/h ( då kör man i princip utan laddtryck hela tiden )
Några få sjöar och åkrar där mätarn fullkomligt skenar i några sekunder..

Tankar på macken
Mätarställning 4.5mil
Bensin: 4.19 liter

0.93 l/mil ??

Polarn har en rev 800

Bensin 7.5 liter
1.66 l/mil

Prestandan dem imellan är mildt sagt enorm..
Och då är rev'en en std skoters som går bra i övrigt.

:ciao:
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Var ute med min 1200 turbo i lördags, ca 3 mil hårdkörning i lössnö, 2 mil inkörning av rem och 4 mil hyfsad hård ledkörning, 2,6 liter milen i snitt. Laddar nu ca 1.0 bar så borde enligt turbo lagen ligga runt 270hk :)

Har satt dit crossfix snorkelkit och fy fan vilken skillnad det blev! Fick skruva ner laddet det som gick för nu suger den kalluft som aldrig förr.
Det är kul att dra upp den på rullen i 60-70 cm lössnö och sen när man tar ner den går det 140.... Börjar tro att man har den ultimata skotern, sinnessjuk i lössnö, går mjukt och fint på leden och tar inte mer soppa än en tvåtaktare med 150hk...
 

Racer_M

Aktiv medlem
5 dec 2007
68
0
6
Sundsvall
KUL att du är nöjd.
Jag känner för första gången att jag inte har lust att byta skoter.
Har alltid testat det senaste inom skotrar men aldrig blivit så kär som i detta inköp..
*Lättkörd då den är mjuk iväg ( tillslag runt 2400rpm )
*Perfekt familjeskoter för pulka och familjen slipper stinka oförbrändolja och få hälsoproblem.
*Ett monster när man trycker ner gasen. Ingen är i närheten av accelerationen.
*Verkar gå hur bra som helst i lössnön. Lätt att svänga och burka med denna effekt ( dock lite träning behövs för det finns lite för mycket effekt.. )
* Har dock inte varit ut där det är riktigt trångt ännu.

Bensintanken innan denna körning som jag nämnt var värsta tänkbara för bensinförbruknigen.

50% lössnökörning på rullen.
30% körning med pulka och fullastat.
20% hela familjen krypkörning i 3-4 plusgrader

Då hade skotern dragit 2.6l /milen vilket känns helt OK.

Kul att du gillar snorkeln!
Vi hade skoterprovningshelg i njurunda denna helgen med alla leverantörer.
Ca 1100 st besökte detta.
Gissa vem som fick mycket blickar på sig när man kom..

Lite lurigt före dock eftersom det blivit skare.
Tryckte på på isen innan området upp till ca 170km/h ( med skidorna ovanför isen) När man sedan slår av får man vara beredd på att hålla i styret då det skär ner i skaren och gärna vill kasta lite.
 
R

RevMan

otroligt att den har gått under litern. Svärgubben hade en GTX1200 (helt standard) den drog aldrig under 2liter/mil.