Skidhjälm som skoterhjälm

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
När man är ute och åker (puder) och försöker bli bättre så blir det ju en hel del fastkörningar, jag blir nå överjävligt andfådd när jag försöker rulla, rucka, trampa ner efter en fastkörning, även om bättre kondition står på önskelistan så upplever jag att hjälmen gör det mycket svårare att andas. Har därför börjat fundera på om det skulle räcka med en slalomhjälm med eventuellt en integralpinne på så man får lite luft utan att behöva ta av hjälmen.. Är det någon som kör med skidhjälm? För man en kvist över käften första turen eller funkar det.. Andra nackdelar?
 

DavidSu

Aktiv medlem
6 mar 2011
92
0
6
Som sagt ett skoterstyre även med barpad är inte så mjukt. Tror inte det är någon bra idé att köra med alpinhjälm, är nog bättre att ta av sig hjälmen vid faskörning då. Tänk på att skoterhjälmen är mycket kraftigare och även skyddar mot fartvind också :)
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag körde med öppen hjälm och klassisk facemask. Apmycket skönare än crosshjälm.

Slutade med den hjälmen efter att ha dunkat hakan i styret och bitit bort ytterkanterna på tungan.