Skidgummin problem? speciellt med ras2 spindeln

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Måste ju vara fler än jag i detta avlånga land som har problem med att skidgummina går sönder och skidan vill ställa sig nästan rakt upp?

Kört nästan 900 mil med ras1 framvagn och aldrig bytt ett skidgummi förut. Nu med freeride -16 & ras2 spindeln är jag inne på mitt 4e par skidgummin på ca 100 mil. Kostnad ca1000 kr (240 kr paret )

Nån som har en vettig lösning på problemet?
Det känns som problemet är att ras2 spindeln är så smal i framkant. Ras1an var mycket bredare framtill å på så vis bredare tryck och därför höll gummit.

Har sett varianter på facebook då folk lagt plåtbitar mellan gummit & spindeln eller kapat ur en bit plast från tex 25L dunk. Men vet inte om det hjälpte...

Och ja jag kör med orginal skidorna pilot ds2 & orginal skidgummin.
 

Magnus H

Medlem
15 dec 2012
40
0
6
Skellefteå
Har haft samma problem, är också inne på 4'e paret på 250 mil.
Såg att på -17 så är den lilla klacken fram på styrspindeln bredare så problemet
är uppmärksammat av skidoo.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Du har nog alldeles rätt, borde dock gå att hitta nån annan lösning på de ändå.

typ nått liknande?

Ska prova sätta en 2mm tjock plåt mellan spindeln & skidgummit. Sen har jag beställt väldigt starka skidgummin i hårdplast istället för gummi.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
japp dom är helt värdelös och livsfarliga...och som jag påpekat tidigare så är skidorna en stor bov för dom böjer sig.....skidoo borde återkalla innan det händer nått allvarligare än brutna revben
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har gått ett knippe gummin här också men de har ju gått sönder först när man kört stopp emot något så skidan står lodrätt..

Gamla framvagnen..
 

Magnus H

Medlem
15 dec 2012
40
0
6
Skellefteå
Såg nånstans på nätet, Munster nånting tror jag...
En liten "billet" grej som breddar läppen mot gummit.
Har börjat tillverka en egen modell i laserskurna plåtbitar (domex 650) då
jag inte har tillgång till styrd fräs.
Kör med Bladeskidor från -15 (tror jag) lynx med plåtskon i och skidoo original gummin,
har kompletterat dom med en stödplåt både framför och bakom gummit då jag trodde att
gummit blev pressat framåt och gick sönder, men det blev ingen märkbar skillnad på hållbarheten.
Tror att det är en bredare klack som kan vara utvägen alt att centrera bef klack mitt för
skidgummit genom att tillverka 2 st distanser som är lika långa och sätta på varsin sida
om spindeln
Återkommer med resultat angående mina "klackbreddare"
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kolla med Oktan dom vet jag handlar av dom som Tillverkar spindel "bräddarna" så spindeln trycker på hela gummit istället för på sidan.
Jag har centrerat skidan så spindeln trycker mitt på gummit och min förbrukning av skid gummin har minskat markant :)
Annars kolla bcos köp/sälj på Facebook. Är en som annonserar om polyrutan skid gummin nu!
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Kolla med Oktan dom vet jag handlar av dom som Tillverkar spindel "bräddarna" så spindeln trycker på hela gummit istället för på sidan.
Jag har centrerat skidan så spindeln trycker mitt på gummit och min förbrukning av skid gummin har minskat markant :)
Annars kolla bcos köp/sälj på Facebook. Är en som annonserar om polyrutan skid gummin nu!
400 plus frakt kändes lite väl dyrt för nya gummin. Borde går få till på ett enklare å billigare sätt, blir att prova klämma dit en 2mm tjock plåt mellan gummit och spindeln.

Sen tycker man ju att åf bör ge ut nya skidgummin allteftersom de går sönder eftersom detta verkar va ett erkänt problem...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Förstår inte att ni har så stora problem? Jag bytte 2 gummin förra året och har bytt ett i år. Sedan jag centrerad spindeln har jag endast bytt gummin när jag kört in å nått så skidan står rakt upp.
Jag köpte polaris skid distanser eller vad man ska kalla dom. Gick på 50kr styck. Finns skidoo original till rs också men dom är mycket dyrare.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Någon som kommit med nån lösning på skidgummi problemet?

Kört stopp nu 2ggr i påsk & flygit av skotern...börjar va riktigt less på detta!

Att sätta en 2mm plåtbit utskuren lika stor som skidgummit mellan gummi & spindel hjälpte inte heller. Plåten är för vek...och var riktigt tight stt få dit plåtbiten å få in bulten vill jag påstå 😇
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
40 mil höll det på min T3, var riktigt mjukt i gummit i jämförelse med det nya.

Första skotern jag fått en skida att ställa sig i 90 graders vinkel.