Skidåkningen är ett problem

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Skidåkningen är ett problem i naturen.
Många gånger när jag är ute och åker skoter efter skoterlederna störs jag av dessa skidåkare som är ute och terroriserar våran vackra fjällnatur. När man förväntar sig ett orört fjällandskap möts man av synen av dessa skidspår som skär igenom landskapet som djupa sår.
När dom inte orkar spetta sig fram i djupsnön utan drabbas av lathet så invaderar dom våra ideellt underhållna skoterleder. Oftast dyker dom upp bakom skymda kurvor stående tvärs över spåret. Borde det inte vara lag på att dom utrustas med 2m höga vimplar eller någon form av saftblandare på deras 70-tals luva?
När man vinkar till dem hälsar dom tillbaka med sin egna hälsning: Hyttar med staven!
Är det nån som har utrett hur många ton valla dom smetar ner den känsliga fjällnaturen med? Inför miljöbeskattning på swixprodukter!
Hur många kalhyggen klara vårt land för att för att förse dem med trästavar och träskidor?
Hur kan dom som har övergått till plastutrustning leva med vetskapen att dom har bidragit till försurningen av vår vackra planet?
Varför lägger dom ut spår med apelsinskal kors å tvärs över fjällen? För att hitta hem? Skaffa gps!
Nä. Hänvisa dom till elljusspåren! Förresten, släck ner dom energidragande spåren och satsa pengarna på skoterlederna istället!
Låt dom sitta hemma framför teven och heja på sina dopade kolleger som stakar fram genom det blåbärsaftsindränkta spåret i dalarna.
 
H

Hellsin

SKidåkning borde förbjudas och endast få åka skidor i nån ##### industri område!! Skoterleder borde det allt bli mer av
 
S

Svenne Staffel

Håller med föregående inlägg. Längdskidåkare är bara snåla fjällturister som inte kan unna sig en skoter. Men dyra utrustningar kan dom köpa. Näe säger bara köp en br 250 och en skoteroverall i stället br:en går ungefär lika fort som nyvallade tegsnäsare. Till Jonke kallsong säger jag bara SKAFFA ETT LIV eller flytta till grönland och bli erimit.
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Bästa inlägget hittills!

Det är bra att man går på djupet med de störningsmoment som finns i naturen. Är det någon som har skrivit någon forskningsrapport över fjällvandrarnas oerhörda nötande på naturen runt Kungsleden mm så ser jag med glädje fram emot att även få läsa den.

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Jaha, då har det hänt igen.
Var i Huså (nordsidan av Åreskutan) på nyår.
Var ute å körde och träffade många andra trevliga skoteråkare.
Men efter ett tag så hamnade jag i Ullådalen och där fick jag en smärre shock. Jag har aldrig sett så många hyttande stavar!
Tro mig, jag körde lugnt, visade respekt och hejade vänligt men bemötande man fick var det värsta jag vart med om. Stannade efter skoterleden för att tina av skoterglasögonen och fram kommer ett äldre skidande par som börja skälla ut mig och anklaga mig för att typ ha förstört hela sveriges natur, kört sönder alla skidspår och förpestat all luft. Jag förklarar att vi stod på skoterleden och att skidspåren fanns längre bort. Får då till svar att dom hade skidat i området i över 25år och att dom skulle då inte vika sig för skotermarodörerna!

En annan sak.
Var på ac-cupen i helgen. Körde skoter dit på lördagen, vart stoppad av polisen och fick blåsa, visa körkortet och sånt (var laglig). På söndagen körde jag bil, vart stoppad både på vägen till tävlingen och på väg därifrån. 3 gånger på samma helg, alla gånger i direkt anslutning till skotertävlingen!
Utgår polisen från att skoterintresserade är krimminella?
Här i Östersund har det vart många större skidtävlingar, aldrig har det vart några poliskontroller i samband med dessa.
Utgår polisen från att skidintresserade är laglydiga?
 

Mxbiker

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Jag måste säga till Hasse gashäng att din skrivning om skoter relaterat till skidåkning är KLOCKREN. Mycket bra }>

Fler sådana inlägg
 

vendela

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Folk är otroliga, säkerligen turister som är där 1 vecka om året och tycker att dom har bestämmande rätt över vad man får göra och inte. Tur man sluppit sånt folk än så länge.
 
U

Uggert

*ler brett*
Inte då...
Själv blev jag så inspirerad att jag ryckte eld på Lynxen (den med högkamsmattan på, jag har fler, se...) och korsade ett elljusspår i sann skidåkarterroristanda konverterad till skoterspråk.
Termosar, stavar, gubbar, gummor och snö bara flög.
Det är så härligt att vara riktigt jävlig ibland.
You know the feeling, Jonke.
 
D

Daniel

Ville bara hälsa att detta inlägg är bra ! :)

Jag skulle vela tillägga att vi har skoterled som går genom våra marker här uppe och det är så roligt när skidåkarna "skäller" ut en p.g.a. att man körutanför spåret. :) "egen privat mark"
Innan dom fattar att dom har midre rätt att vara där o valla ner skoterleden ... :p

/ Mxz 550F-03
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Är det inte jaktsäsong på skidåkare nu...(skämt!!!)
Jag föstår inte problemet ni har med skidåkarna,för här ber skidåkarna oss som kör skoter att spåra åt dom och det gör vi så dom är alldeles till sej av glädje även hund och andra frilufsfolk tycker att det är jätte bra med skoterspår.
Sen tycker jag att dom som åker till fjälls för att åka skidor och gnäller på oss som åker skoter kan åka till DIKTATUREN NORGE istället så får dom lung och ro, så kan norska skoteråkarna komma hit och åka skoter det skulle Svedala tjäna massvis med skattekronor på,för skidåkarna från sverge förbrukar ju bara våra skattepengar men då är dom glada att det kommer en skoter och hämtar dom.
Så innan dom gnäller över alla skotertärrorister så kan dom tänka till en gång extra.

Tacka vetja 3 liter milen äkta tvåtakt!!!