Skidåkning är kul, har jag hört

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tycker att vi saknar en skidåkartråd. Därför startar jag en och jag börjar väl med en skidhistoria själv.




Jag satt och pratade med en kompis för några veckor sen. Hans tjej skulle resa bort över påskhelgen och han ville göra nåt. Vi hade pratat lite sen tidigare om att åka skidor i alperna och efter att ha pratat med en bekant i Österrike kom vi på att:"vafan, varför inte?". Så efter lite efterforskningar hittade vi en skidort som hade en konsert mitt uppe på en bergsplatå. Ischgl hette det, och hela internet pratar om det som "snowbound Ibiza". Rihanna, The Kills, Tina Turner, Elton John och Katy Perry har alla spelat i Ischgl så vem spelar under påsken? En tysk rappare, fan.

Det här var helgen innan, taskigt planerat men det är väl de resorna som blir bäst. Hursomhelst satte jag mig framför datorn och började prata med österrikaren innan vi hade enats om en plan. Han kan språket så han får boka hotell, jag ordnar resten.

Jag måste ha skidor också. Ringer skifix i Boden och frågar om man får hyra skidor av dem. Får svaret: "Det går bra det är det vi jobbar med" och då är det ordnat.

Dagen D närmar sig och med bilen fullpackad av skoterkläder, kontanter och glatt humör åker jag ner till Boden och hyr mina skidor. Jag hyr skidorna över helgen och när uthyraren frågar vart jag ska vågar jag inte säga att jag ska ner till Österrike så jag mumlar fram att "Nja... tänkte åka skidor med en kompis". Åker in till Luleå, springer in på elgiganten och investerar i en gopro och plockar upp min kompis på tåget från Kiruna.
Han tycker att min bil lever om ganska mycket och frågar vad jag har gjort med avgassystemet. Jag förklarar att avgassystemet lossnade när jag fastnade i en snödriva i vintras och nu ligger hemma i Arjeplog lutad mot en björk och han blir inte imponerad. Men han lugnar ner sig när jag säger att avgasljudet inte hörs så mycket över 100 km/h. Hursomhelst tog jag med några par peltorkåpor så det är lugnt.

Förutom att jag var tvungen att fylla lite olja i bilen strax utanför Gävle så var resan neråt ganska händelselös. Vi passerade Stockholm och blev omkörda av en polis med blinkande blåljus på väg söderut.

Åkte genom Malmö, Danmark och tog färjan över till Tyskland. Väl i Tyskland blev vi imponerade av alla vindkraftparker, solcellsparker och de rejäla trafiklösningarna även om vi satt fast i en jättekö utanför Hamburg.
I höstas råkade jag köra på en räv med bilen och lite plast gick sönder vilket gjorde att motorvärmarkabeln hänger och dinglar alldeles framför framhjulet. Tyskarna tittade ganska mycket, jag tror inte att de har sett en motorvärmarkabel tidigare.
Högsta fart som vi mätte med GPS var 205 km/h men då låg verkligen stordieseln med nålen i det röda området.

Natten kom och jag fick äntligen börja använda mina fina bigknickare när vi körde in i Österrike. Vi gjorde natten till dag och fortsatte i samma tempo när det började snöa.
Jag har nattkört i alla sorters snöväder i Sverige och jag kan säga att det snöfall som nu kom på alla sätt kan mäta sig med en decembernatt hemma. Och tänk att det här är slutet på April i södra Europa.

Glada över att vi helt ignorerat dubbdäcksförbudet genom 4 länder och låtit Hakka7orna sitta kvar gled vi äntligen in i Ischgl, hittade vårat hotell och gled in i sömnen 30 timmar efter att vi lämnat Luleå.


Vi vaknade upp till strålande solsken och en alpby som på alla sätt motsvarade mina förväntningar. Det var brant, litet, täckt av ett lager nysnö och helt fantastiskt vackert. Bergen som vi bara sett som skuggor kvällen innan syntes i dagsljus och vi blev djupt imponerade av hur stort och brant det var.

Och skidåkningen, herregud vilket stort område. Om man verkligen ska ta i och åka alla pister så behövs nog en vecka. Vi hann inte ens åka hälften av alla liftar och kanske en fjärdedel av alla pister. För en grabb från Arjeplog var det ganska häftigt att kunna åka skidor in i Schweiz.

Nattlivet i Ischgl förtjänar ett eget kapitel. Tyvärr hann vi inte vara med om så mycket afterski eftersom att jag stupade av trötthet varje kväll men vi kom snabbt fram till att det är svårt att hitta bättre uteliv.
En betraktelse bara, de sålde 70cl vodka i lokala matbutiken för 7 euro med normala ica-öppettider. De sålde starköl också. Men ändå var det ingen som var skränig och dräggig.

Vi satte oss i bilen och åkte hemåt på Måndagen. Nu när vi kunde se alla alper i dagsljus så blev vi ännu mer imponerade. Jag tog massor av bilder. Några bilder på bergstoppar och bilder på olika lastbilar. Jag tog bilder på svensktillverkade Volvo- och Scanialastbilar och grävmaskiner på alla vägarbeten(mest liebherr men även några case, hitachi och volvogrävare). Sen tog jag bilder på alla w124or så att jag kan visa upp nästa gång jag är i Arvidsjaur.
Vi såg några tyska poliser också efter vägarna men vi blev inte oroliga för att de skulle stoppa oss, vi är ju inga judar.

Vi åkte genom Malmö utan att bli rånade och fortsatte norrut.
I Södertälje stannade vi till och tittade på Scanias byggnader innan den svenska industrins diamant och den klarast lysande stjärnan i Wallenbergssfären oåterkalleligen säljs ut till Volkswagen. Vi hade en tyst minut, tankade och fortsatte norrut.

Bilen slog om till 50 000 mil nånstans i Västerbotten och vi kom till Boden strax efter att Skifix hade hunnit stänga. Jag lämnade skidorna till en kompis som fick lämna in skidorna dagen efter och sen åkte vi vidare upp till Kiruna. Eftersom att alla tåg och bussar norröver redan hade gått så var jag tvungen att skjutsa hem min kompis till Malmfälten. Upp till Kiruna en sväng och tillbaka till Arjeplog innan jag äntligen fick sova.

Ska jag göra om det då? Ja utan tvekan men i så fall vill jag stanna längre. Nu blev resan kort pga jobb och bristande planering men det var värt varenda sekund.


Jag klippte ihop en film också.
[video=youtube;D5HhYcr-5d8]http://www.youtube.com/watch?v=D5HhYcr-5d8[/video]
 

Snowsnake

Medlem
14 apr 2014
26
0
1
Lima
www.maklima.com
Fränt. Tack för den storyn Arjeplogarn.

Själv åker jag helst med skidorna framför mig, och motor emellan dom.
Min erfarenhet av skidor är 3 månader på lasarett. Tog nästan ett år att bli någorlunda återställd.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Fyller på då. Åkte skidor i polska Zakopane i vintras. Bra skidåkning till ett bra pris med, kan rekommenderas. Sen då utelivet.. Blir man less på slalom i backen så är det också trevligt med slalom mellan alla pubar. Kanna öl ca 25kr. Men åker man taxi nattetid och säger we want to meet some girls så körs man med stor sannolikhet lite rätt så tvivelaktiga "nattklubbar". Men dom vanliga var det bra drag på, och billigt i baren.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Mäktigt att ta sig hela vägen dit och tillbaka till Södertälje innan man behöver tanka. Passat diesel va?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nä det var en w210 vi åkte ner med. Kul bil förresten, den började sitt liv i Sundsvall som taxi. En åkare beställde den som sin sista bil innan pensionen, med manuell låda, utan ac och utan farthållare. Sen såldes den till en grävfirma utanför Skellefteå där pojken raggade runt med den i nåt år innan den blev för sliten så då började den användas som firmabil och gick efter vägbyggen på 0-70 i några tusen mil innan jag slutligen köpte den i höstas. Nu har jag hunnit 3000 mil med den och mätaren har passerat 50 000 mil.
Så jävla kul resa! Plocka upp mig i Västerbotten nästa gång!
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Är du allvarligt nu? Följ med, det är inga bekymmer. Isåfall skriver jag bara här i tråden så är det bara haka på.

Vi har redan planerat att åka iväg på säsongsöppningen i början av december. Det är den största händelsen över hela säsongen och det är också då som Rihanna har spelat. I höstas spelade Nickelback på säsongsöppningen. Säsongsavslutet var förra helgen och då spelade Robbie Williams.

Flera kompisar tyckte att det var en idiotisk idé och en sa till och med att "det förstår du väl att det är totalt orealistisk att åka till Österrike med bil för att åka skidor". Nu har vi bevisat att det går och också visat filmen och han har redan bestämt sig för att åka med nästa gång.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Som puderpundare av alla slag och afterskifantom så lät ju detta som en så trevlig tillställning så man grovt måste överväga detta som en realistisk idé för att fylla en bil och åka ned
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Detta har man funderat på några gånger, men isf med bräda.
Även Tomorrowland har funnits som alternativ.
Men det är en sak som avskräckt mig... Och det är hemresan!

Hur går hemresan till? Tar den dubbelt så lång tid? Är det den som har mest bråttom hem som "får" köra? Är det knäpptyst i bilen i 300 mil? Är alla duschade innan hemresan påbörjas? Är samtliga i bilen nyblivna buksvågrar? Kan man lämna någon passagerare efter vägen?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Fyller på då. Åkte skidor i polska Zakopane i vintras.....

Jag var också i Ishgl i vintras. Riktigt fin skidåkning :)
Langa bilder hörni, det här är ju en skidåkningstråd.

Detta har man funderat på några gånger, men isf med bräda.
Även Tomorrowland har funnits som alternativ.
Men det är en sak som avskräckt mig... Och det är hemresan!

Hur går hemresan till? Tar den dubbelt så lång tid? Är det den som har mest bråttom hem som "får" köra? Är det knäpptyst i bilen i 300 mil? Är alla duschade innan hemresan påbörjas? Är samtliga i bilen nyblivna buksvågrar? Kan man lämna någon passagerare efter vägen?
Det är inte lätt att få tag på biljetter till Tomorrowland.

Angående hemresan, flyg om du är rädd för bilåkningen. Du landar i Innsbruck och tar tåget till Landeck. Därifrån är det 3 mil till Ischgl som du antingen kan ta buss eller taxi. Fördelen med taxi är att du slipper släpa på din prylar från busshållplatsen till hotellet, Ischgl är utspritt över en bergssida.

Och ni behöver inte bli buksvågrar om ni inte vill. Det är inte som att gå på krogen i Älvsbyn, där hela byn samlas på tresco.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag hade precis scrollat förbi tråden med anledning av rubriken, men kikade ändå baserat på trådskaparen....underhållande läsning, har gjort en minst lika impulsiv resa till Aspen/Breckenridge/Vail en gång i min ungdom-planen var egentligen att åka just till Österrike, men det föll på att det hade kostat nästan lika mycket(!) då valutan av nån obegriplig anledning var starkare än dollarn på den tiden!
(Det här var under nådens år 1992,och jänkarna var lika dåligt upplysta om omvärlden då som nu-dom hade helt enkelt missat svenska kronans devalvering...

Helt meningslöst inlägg i tråden, men.. :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Helt meningslöst inlägg i tråden, men.. :)
Inte alls, berätta mer. Jag hade hoppats att vi skulle vara uppe i ett 20-tal sidor med skidsnack redan.
Men det tar sig nog.

Under tiden kanske jag kan posta en skidfilm
[video=youtube;jetF1nKxBQU]http://www.youtube.com/watch?v=jetF1nKxBQU[/video]
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Försöker få igång tråden då, vad får ni störst adrenalin kick av skoter eller skidor?
Själv tycker jag att skidorna ger ett snäppet värre rus då jag iallafall vågar åka hårdare med skidorna.
För en bruten arm trots allt mindre än en bruten a-arm.:bigsmile:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En ny vinter och en ny säsong närmar sig och med det så startar jag upp tråden för den här säsongen med en av de snyggaste filmtrailers jag någonsin sett. Använd HD och fullskärm.

[video=vimeo;108679294]http://vimeo.com/108679294[/video]
 
Last edited: