Skicket på kolvarna

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Hejsan,
jag undrar i vilket skick kolvarna ser ut att vara och kanske också cylinderväggarna? Väggarna är blanka, och har en oljehinna (hälde i lite olja i cylindrarna efter sesongen), och sen är är det ett lager sot på kolv-toppen . Varför då?

Jag demonterde topplocket och sotet ligger ganska ojämnt - vet någon varför?

Är det dags att byta, eller tror ni man kan köra med dom ett tag till? (renoverar skotern under sommaren, och vill ju veta om motorn är i kördugligt skick och ifall det är värt att fortsätta renoveringen).

HÄr kommer lite bilder:

Tacksam för svar!
cylindern3.jpg
cylindern2.jpg
cylindern.jpg

cylindern4.jpg
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Cylindrarna ser fina ut, och dom ska ha en oljehinna, helt normalt.

Kolvarnas skick kan man inte bedöma på dessa foton. Utgå från att kolvarna är ok. Skruva ihop med NYA toppackningar och ta kompressionsprov, både med kall och varm motor. Om nån av dom är under 8 kg kan du behöva byta kolvringar.

Den märkliga spridningen av sotlagret på toppen har jag ingen säker förklaring på, tyvärr.

Kolvar ska ha ett sotlager på sig. Googla "kolvspolning" så får du se hur det ska se ut. Din verkar gå lite fett, får lite för mycket bränsle.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Som föregående talare säger så måste du göra komprov för att veta hur täta kolvringarna är . Viktigaste är hyffsat jämt komp på bägge ,,halvt kilo skilnad är ok.
Har den gått längre än 1000 mil så byt kolvar ändå. Ryck även lös cylindrarna o kolla kolvsidor och leta sprickor i kolvarna om du tänker åka vidare på dom!!

Spridningen av sotet på kolvarna är ok . Det kommer färskgaser/soppa spolning ut från alla inkommande kanaler så sotet sprider sig mer mot utblåset till som på bilderna.

Därimot var det lite väl kraftig sotbelägg så jag misstänker för mycket oljeinbland eller något snål soppablandning. Kan även vara dålig oljekvalite. Vissa oljemärken kan sota otrevligt mycket.

2 taktare samlar mer svartsot på kolvtoppar vid snål blandning eller av för mycke % ibland olja eller dålig kvalite på oljan.

Har man för fet blandning kan man nästan spola ren stora delar av kolven så man ser blankt aluminium närmare insugsportar och ytters lite sot på kolvar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har man för fet blandning kan man nästan spola ren stora delar av kolven så man ser blankt aluminium närmare insugsportar och ytters lite sot på kolvar.
Självklart! Gjorde en riktig kullerbytta när jag skrev sista meningen på mitt ovanstående inlägg...:embarrest: Rätt av dig!

Angående kolvar till denna maskin, så håller jag till viss del med dig Boost, men kom ihåg vad det är för maskin. Kolvarna kostar fort mer än den är värd i sin helhet...