ski-doos nya 4T maskin

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
NICE here we come yamaha :rock: ! Nämen seriöst så verkar även ski-doo fatta vad som gäller i framtiden, men varför så lite effektuttag på 1200cc? Vridmoment säger folk då men det är trots allt hästkrafterna som räknas! Men jag såg nu att den ska konkurrera först och främst mot genesis 130EFI så då kanske brp ids inte plocka ut mer hk? Men hur mycket mer kommer xp 4-taks modellen väga? Nu börjar det drömmas en 09 xp 1200 med tuuuuuurbo :D
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Konstigt med detta forum är att det vart inte så mycket snack/hysteri om denna revolutionerade konstruktion från Ski-doo :D
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
den tar ju ut lika mkt som nytro så lite är det väll inte.
sen första modellen av en sådan skoter tror jag inte man vill ta ut för mkt utan heldre leverera nått som håller
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Betydligt lågvarvigare än Yamaha's fyrtaktare, därav slipper man reduceringsväxeln som stjäl lite vikt. Men torrsump smörjning..? Iofs ligger väl en skoter plant mest hela tiden, men vid klättring/bus då den kanske inte får smörjning som den ska? Aja, vet inte hur Yamaha har det på den fronten, men funkar verkar det göra
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det är exakt därför man vill ha torrsump p.g.a av att då slipper du tänka på att skotern ska stå plant hela tiden. Om man har torrsump så pumpas ju oljan in konstant och du har då smörjning hela tiden och eventuellt så kan motorn kan placeras lägre genom att motorn blir något lägre i höjd.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Det är exakt därför man vill ha torrsump p.g.a av att då slipper du tänka på att skotern ska stå plant hela tiden. Om man har torrsump så pumpas ju oljan in konstant och du har då smörjning hela tiden och eventuellt så kan motorn kan placeras lägre genom att motorn blir något lägre i höjd.

Är det inte det som kallas för trycksmörjning?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är det inte det som kallas för trycksmörjning?
Det kanske är ett annat ord för samma sak? Jag vet inte med igentligen så är torrsump ett trycksatt system eller det blir undertryck i motorn och man kan även få ut någon hk mär än om dom skulle köra med våtsump. Har fått för mig att racingbilar, hojar och akrobatflygplan osv använder torrsump för att alltid försäkra sig att ha smörjning och dels får man en lägre placerad motor i en racingbil. Men jag kanske tänker på fel?
 

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
En kul finess är ju att skotern har nästan som gamla Saab V4orna,med ett typ frihjul som inte gör att att det blir samma äckliga motorbroms som t.e.x Yamaha har.

Är emot 4Takt i snöskotrar,men kan Ski-Doo nu få fram en maskin som känns lika smidig som 2Taktarn så blir det nog att skaffa en.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Skillnad mellen torrsump och våtsump:

Våtsump,
Oljan förvaras i ett utrymme under vevaxeln, som rymmer hela oljevolymen.
Oljan sugs upp av en pump, som trycker ut oljan till smörjställena.
Oljan rinner sedan ned i utrymmet under vevaxeln igen, dvs till sumpen.

Torrsump,
Oljan förvaras i en oljetank, där nästan hela oljevolymen förvaras.
Oljan sugs upp av en pump från tanken, som trycker ut oljan till smörjställena.
Oljan rinner sedan ned i ett litet utrymme under vevaxeln, där pump nr två
suger upp oljan och trycker den tillbaka till tanken.

Fördel med torrsump:
Motorn kan byggas lägre, då oljan inte tar någon plats under vevaxeln.
Med torrsump blir motorn okänslig för lutning och G-krafter.
Man får kylning av oljan på köpet så att säga.
osv osv.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Den har torrsump.

Det har vi också läst oss fram till, som du kanske ser om du läser inläggen. Min fråga var om det inte vore bättre med trycksmörjning, men har nu fått reda på att det är samma sak :) Så saken är nu klar, flickan är far till barnet!
 

woll

Välkänd medlem
2 feb 2008
104
0
6
En kul finess är ju att skotern har nästan som gamla Saab V4orna,med ett typ frihjul som inte gör att att det blir samma äckliga motorbroms som t.e.x Yamaha har.

Är emot 4Takt i snöskotrar,men kan Ski-Doo nu få fram en maskin som känns lika smidig som 2Taktarn så blir det nog att skaffa en.

äckliga motorbroms?

Har du kört en INKÖRD yamma 4-taktare nångång, visst under inkörningsperioden är det kraftigare motorbroms innan motorn har släppt helt.
men när man väl kört in den så är ju inte motorbromsen så sjukt märkbar