Ski doos garanti gällande själv service

superboonan

Medlem
20 jun 2015
40
1
8
södra finland
Hej är nyligen ägare av en ny 2019 Summit och försäljaren verkade hel flumig när han pratade om service intervall och garantin. Han påstod att första servicen kommer vid 500km och den måste göras av auktoriserad brp verkstad för att garantin ska gälla och även de följande servicarna under garantiperioden. Sen när jag läser i användare handboken så står det att man skall byta kedjehus olja och spänna kjeden samt kontrollera mattan efter 75km redan och att vid nästa service vid 500km så är det exakt samma sak.
I boken står också att den utsläppsreleterade garantin är inte beroende på vem som gör underhållning på maskinen men står ingenstans något om garantin och underhåll överlag så det funderar jag mest på.
Känns lite dumt att föra den till en verkstad 10mil bort för att nån snubbe som debiterar 600sek/h ska byta olja och granska mattan varenda 500km som blir körd
 

Attachments

Reactions: niak

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Har för mig att det är så illa att det är åf eller generalagenten som ställer garantivillkoren, inte brp.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
När jag köpte min Boondocker 3700 RE 850 2018, så var första service vid 50 mil. Men eftersom att den enbart bestod i att justera kedjesträckning och matta, så sa ÅF att det kunde jag gott göra själv.
Sedan så var första "riktiga" service vid 300 mil eller inom ett år efter inköp. Så den servicen plus bulletinuppdateringar blev gjorda inför vintern nu... maskinen hade gått 145 mil då. Denna service är den som är garantibärande.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Sen tror jag inte att BRP/återförsäljaren/generalagenten har laglig rätt att kräva att det ska vara en auktoriserad BRP-verkstad som ska utföra servicen för att garantin ska gälla.

Jämför med bilindustrin (tex Kia) som i domstol förlorade rätten att ställa den typen av krav.

Men det är väl antagligen så att det är enklare att betala för originalservice än att tjafsa om det skulle hända nåt som kräver garantiåtagande.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
På min -19 BD 850 har dom tagit bort 50-milaservicen, (och jag tror det gäller alla Lynx 850 i år). Så första service är efter ett år.
Men det normala är väl att tillverkarna kräver "märkesservice" för att garantin ska gälla, tror däremot att EU bestämt att den gäller ändå bara service utförts fackmannamässigt. Men du lär få bråka en del om du ska ha igenom ett större garantiärende och du servat hos någon (duktig), bonnasmed eller en Arctic-handlare. Och har du inte kvitto på service så är du nog rökt för oavsett hur händig man är själv så räknas nog inte privatperson som fackman även om man skulle råka jobba på verkstad.

Sambons nya Summit 600R ska däremot servas vid 50 mil, och jag tror samma gäller för farsans nya Ranger 49 900ACE.

Jag bytte för övrigt kedjehusolja själv i min BD i går kväll, (brukar byta ofta), och jag kan säga att det behövdes, oljan som kom ut var inte vacker. Vet inte hur långt den gått men inkörningen + ett par timmar. Så har ni bara rätt tum-insexnyckel så föreslår jag att ni byter även om den inte ska in på service, (för igen mm-nyckel jag hade passade då i insexpluggarna på kedjehuset)

När det gäller "utsläppsrelaterade garantin" så har det ingenting med vad vi normalt kallar "garanti" att göra. Det är bara att tillverkaren har garanterat myndigheterna att deras maskiner ska klara de utsläppsgränser dom gällde då maskinen såldes även efter några år. Vet en del som fått vissa delar i bränsle och avgassystem på bilar bytta på "garanti" rätt lång tid efter att den vanliga garantin gått ut.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har ingen koll på övriga märken. Men just detta med vem som får serva och garantierna fortfarande ska gälla tas upp varje år på servicekurserna på arctic.

Som jag får förklarat för mig är snöskoter i en gråzon då fallet med "kian" gäller bilar, och inga andra fordon. Så om någon skulle prova sin rätt gällande snöskotrar HD så kanske det blir annorlund.

Sedan är väl ett krav som även bilindustrin ställer att servicen skall göras på ett "fackmannamässigt sätt". Och väldigt få personer och icke auktoriserade verkstäder lär väl (idag iallafall, kanske annat i framtiden) ha data och specifikationer för gällande snöskoter.

Samt måste man hålla isär begreppen goodwill och garanti. Garanti är lagstadgat, goodwill är just vad det heter.

Servar du din BRP hos nisselassestvochrullgardiner så tror jag inte de är så hajjade att "ställa upp" om det händer något som inte är garantirelaterat.

Exempelvis antistab kitten som KGK delade ut till alla arctic med 57mm matta eller högre. Detta var ingen garanti, det var inget arctic gick ut med att det "ska göras".

Det var goodwill, till de som hade sina stämplar i ordning.
 
1 nov 2016
9
0
1
Idre
Lite viktiga kompletteringar.

Men just detta med vem som får serva och garantierna fortfarande ska gälla tas upp varje år på servicekurserna på arctic.

1 Säljaren/tillverkaren bestämmer i viss mån vem/vilka som får utföra servicar för att garantin ska gälla. Skumt skrivet.
Konsumentköplagen säger att personer/firmor med nödvändiga kunskaper får utföra servicar.

Som jag får förklarat för mig är snöskoter i en gråzon då fallet med "kian" gäller bilar, och inga andra fordon. Så om någon skulle prova sin rätt gällande snöskotrar HD så kanske det blir annorlund.

2 Om du menar MEKA och Sveriges Bildelsgrossisters förening mot Kia så gällde det reklamationsrätt och 7 års nybilsgaranti. HD slog fast att man inte behöver använda originalreservdelar eller anlita märkesverkstad för att man skall kunna reklamera eller använda sig av garantin på en vara, exempel, om en rem
går sönder efter 2.5 år på en Summit eller Freeride så är säljaren skyldig enligt svensk lag att ge dig en ny rem.
Han är enligt lag skyldig att betala alla merkostnader du haft för att remmen gått sönder.
Om du säger att du använt snöskotern på det sätt den är tänkt att användas på och har alla servicar bruksanvisningen
säger att du ska ha, gjorda. Ingen gråzon för KKL gäller alla varor en handlare säljer till en privatperson,
lite förenklat sagt.

Sedan är väl ett krav som även bilindustrin ställer att servicen skall göras på ett "fackmannamässigt sätt". Och väldigt få personer och icke auktoriserade verkstäder lär väl (idag iallafall, kanske annat i framtiden) ha data och specifikationer för gällande snöskoter.

Samt måste man hålla isär begreppen goodwill och garanti. Garanti är lagstadgat, goodwill är just vad det heter.

3 Garanti är inte lagstadgat, garanti väljer tillverkaren själv om det skall finnas. KKL är lagstadgat och gäller i 3 år.
BRP skulle kunna ha en garanti på 4 mån för magnapullen och 5 år på drivremmen -391, hur tror ni det går?
Snälla skoteråkare, lär er och använd er av KKL så försvinner alla trådar angående remproblem.
BRP fixar dom omgående.
KKL kan man som säljare aldrig skriva sig fri från, aldrig skriva något som försämrar den ens.

Servar du din BRP hos nisselassestvochrullgardiner så tror jag inte de är så hajjade att "ställa upp" om det händer något som inte är garantirelaterat.

Exempelvis antistab kitten som KGK delade ut till alla arctic med 57mm matta eller högre. Detta var ingen garanti, det var inget arctic gick ut med att det "ska göras".[/QUOTE]
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Ja har då hört av min återförsäljare att de är krav på 1år/300mil första service. Men ingen har då rekommenderat de utan rekommenderat 50-150-300mils service av förnuftiga anledningar. Själv tycker jag om att ta hand om min maskin och se över den så att de inte blir ett gris lik i slutändan. Ofta finns fasta priser för diverse service. Om en maskin kostar 150-170.000 så är inte en service för 1150kr så farligt.