Ski doo xrs 600sdi 2007 går dåligt

Jimpan96

Rookie sledder
31 mar 2018
9
0
1
Umeå
Tja! Har en 07as xrs 600sdi, pumpen och mätarhuset tänder inte till när man drar i snöret, startar om man trycker på rer först men går sjukt dåligt! Dör på tomgång och när man trycker på lite på gasen, gick bra i hela registret utom på tomgång för någon dag sen och nu går den inte alls mer än att den startar och håller på att dö hela tiden. För varje sak som bytts har ena problemet försvunnit men ett nytt kommit fram istället.. Följande är bytt: relän, stator, voltregulator, batteri och + - kablarna, tändspolar/kablar/stift, ecm plus programering/ny dess, bränslefilter, renoverat soppapumpen efter tanken, rengjort spridarna, gått igenom motor med packboxar packningar osv, rengjort tank, ja i princip allt är bytt utom kabelstam spridare och tempgivaren. Visar inga fel på mätaren eller så. Skulle bli evigt tacksam om nån kunde klura ut vad denna hemsökta skoter har för problem!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Kan du tjuvkoppla soppapumpen tillfälligt så man vet att pumpen funkar?
Har du tillräckligt med soppa i tanken dvs minst 5L?
Hur har du renoverat pumpen menar du? Har du provkör pumpen löst med bara kablar från batteri?
 

Jimpan96

Rookie sledder
31 mar 2018
9
0
1
Umeå
Kan du tjuvkoppla soppapumpen tillfälligt så man vet att pumpen funkar?
Har du tillräckligt med soppa i tanken dvs minst 5L?
Hur har du renoverat pumpen menar du? Har du provkör pumpen löst med bara kablar från batteri?
Pumpen fungerar. Testade med kablar i vintras och har knappt gått sedan dess. Renoverade genom att byta packningar och membra i den mekaniska pumpen. Nytankat 15l
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Ok prova då tjuvkoppla pumpen från ett batteri så den går igång strax för du startar och såklart efter den startat också. Funkar motorn då så är de tjall på strömförsörjningen av pumpen. Jag är inte insatt i sdi hur strömförsörjningen ser ut till pumpen men jag vet att elmotorer typ soppapump måste ha likström. Får pumpen växelström direkt från stator typ fel på voltreg så går den säkerligen som du beskriver eller inte alls. Jag har ingen aning hur pumpen får sin ström om de är från batteri eller om de är likriktad ström från fristående likriktare eller om voltregulatorn även är en likriktare? Går de starta och köra en sdi utan batteri är en ledtråd om den har separat likriktare eller om volreg är både likriktare och voltregulator.
Hursom börja med tjuvkoppling direkt från batteriet så får du/vi/någon fundera vidare. De är ju inte omöjligt att pumpen ger för lite tryck/flöde också typ semisönder!
 

Jimpan96

Rookie sledder
31 mar 2018
9
0
1
Umeå
Pumpen fungerar. Testade med kablar i vintras och har knappt gått sedan dess. Renoverade genom att byta packningar och membra i den mekaniska pumpen
Ok prova då tjuvkoppla pumpen från ett batteri så den går igång strax för du startar och såklart efter den startat också. Funkar motorn då så är de tjall på strömförsörjningen av pumpen. Jag är inte insatt i sdi hur strömförsörjningen ser ut till pumpen men jag vet att elmotorer typ soppapump måste ha likström. Får pumpen växelström direkt från stator typ fel på voltreg så går den säkerligen som du beskriver eller inte alls. Jag har ingen aning hur pumpen får sin ström om de är från batteri eller om de är likriktad ström från fristående likriktare eller om voltregulatorn även är en likriktare? Går de starta och köra en sdi utan batteri är en ledtråd om den har separat likriktare eller om volreg är både likriktare och voltregulator.
Hursom börja med tjuvkoppling direkt från batteriet så får du/vi/någon fundera vidare. De är ju inte omöjligt att pumpen ger för lite tryck/flöde också typ semisönder!
Jo känns iaf som bränslet spökar. Men fattar inte varför datorn inte går igång när man drar enbart i snöret. Man ska ju dra löst en gång så att all el går igång sen tvärrycka igång den. Men jag måste ju trycka på rer knappen för att ens få den att tända till. Varit så i 2 vintrar nu..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
Sitter det inte någon kondensator på dessa? Som är tänkt att laddas upp vid första draget. På polarisarna blir symtomen liknande som på din när kondensatorn är kass.
 

Jimpan96

Rookie sledder
31 mar 2018
9
0
1
Umeå
Sitter det inte någon kondensator på dessa? Som är tänkt att laddas upp vid första draget. På polarisarna blir symtomen liknande som på din när kondensatorn är kass.
Sitter en klump bredvid batteriet. Antar att det är kondensatorn, då är ett fel klargjort förhoppningsvis! Men får kika med direktström medans man drar igång den