Ski-doo vs Polaris

dojjan

Medlem
30 mar 2005
14
0
1
Hej hallå!

Funderar på vad jag ska köpa utav en Ski-doo Mxz 600-99 el -00 eller en Polaris Edge 600-01.

Prislapp: Max 40.000

Vad väljer man med tanke på bränsleförbrukning, lössnöegenskaper, lättkörd, pigg å rapp???

Tack för hjälpen!
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
De är väldigt lika maskiner. MXZ ska man välja -00 eller nyare, lite ändrat i boggien på dem. Jag är lite partisk men jag gillar Skidoo starkt, tycker de är stadigt byggda och bra hållbarhet.
 
E

Ej medlem/Inloggad

tror det kan vara tufft att få en edge 600 -01 för max 40 000 :-
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
antic skrev:
De är väldigt lika maskiner. MXZ ska man välja -00 eller nyare, lite ändrat i boggien på dem. Jag är lite partisk men jag gillar Skidoo starkt, tycker de är stadigt byggda och bra hållbarhet.
Ska man köpa en MXZ bör det va minst 01 för 00 är så himla tunggasad
 

Daque

Aktiv medlem
24 apr 2005
82
0
6
36
jgi
jag har själv en edge 500 -01. och det är en grym skoter. väldigt allround får skit bra i snön(sitter på en camoplast 32mm matta på min, gick inte lika bra med gammla). motorerna på polarisen är väldigt hållbara, jag har kört ca 150mil i år och inte behövt byta en del, startar på 1-2 ryck(samma med min polares edge). en sak som man MÅSTE göra på en edge är att skicka bakre boggie dämparen på ombyggnation(kostar ca 1000:- men det är lätt värt det. hade jag haft råd hade jag behållt skotern till nästa år men tyvärr så måste jag försöka sälja den:mad: . så har du råd så rekommenderar jag en edge. min kompis har en mxz 600 -99, den är oftast på rep, men jag har lyckats testa den en gång men jag gillade den inte alls lika mycket som edgen
 

Eucharn1

Rookie sledder
23 mar 2005
9
0
0
Euchar
Daque skrev:
motorerna på polarisen är väldigt hållbara, jag har kört ca 150mil i år och inte behövt byta en del
Hmm.. Lite off topic här, men farsgubbens Yamma har gått 1200 mil utan annat än stift och rembyte :)

Jag skulle då välja ski-doo, eller en lynx enduro.. Lutar faktiskt åt lynxen för mig i sådana fall.. Går lätt att få lös en 00-01;as enduro 600 för 40 lakan, bara kolla blocket. Annars så kvittar väl det. Lyssna inte så mycket till vad folk säger eftersom skotermärket lätt kan växa sig till religion för de riktigt hängivna. Provkör några först och välj den som känns bäst, för nuförtiden är det väl ungefär samma kvallisort på alla maskiner.
 

Daque

Aktiv medlem
24 apr 2005
82
0
6
36
jgi
för dom pengarna hade jag också tagit en lynx, håller för vad som helst. du ska inte vara rädd för att köpa en mxz heller det är nog min kompis som fått ett dåligt eller så är det något fel på den som aldrig blivit fixat.