Ski Doo Tundra 600 EFI -22

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Är det någon ändring från 21:års maskiner?

Ni som åker 21:an, åsikter från er. Bra alt dåliga saker om skotern?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Ingen??

Trodde minst EN av er skulle svara... :D

Nåväl, jag kommer svara på mina egna frågor kommande vinter. Beställde en ny Tundra till kommande säsong. :p
 

Stitch

Ny medlem
15 jan 2021
4
0
1
38
Boden
Kom en säkerhetsåterkallelse från BRP nyss p.g.a smältning av ventilationsgaller och brandrisk.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Verkar mest bara jag som har en sådan här... och jag har väll skrivit det mesta om den redan?

Skillnaden mellan 21 och 22 verkar vara just siffran annars exakt samma maskin.
Kul iallafall att skotern verkar öka i värde ju mer man använder den :)
Har sett flera beggade 150-250mil på blocket för mer än vad jag köpte den ny i fjol.
 
Reactions: mas och JAAG

Fotusik

Ny medlem
9 dec 2021
1
0
1
37
Luleå
Tjena!

Jag har hämtat ut en Tundra 600EFI -22 för några veckor sedan och den enda skillnaden mot -21 verkar vara att displayen är nedgraderad pga komponentbrist.

Den sämre varianten visar inte klocka, inkörningsperiod och har en mindre tydlig och jämn bakgrundsbelysning.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Min sambo har köpt en 22. Liten lätt tjej bytte bort hennes 4-takts bredbandare till en skoter som hon kan hantera. Jag hade oxå en tanke/fundering att köpa tundra till mig själv för nästa skoter då lek-helgerna med grabbarna har blivit så få och ersätta dom med att leka på hemmaplan med en svårare maskin att ta sig uppför.


En utvärdering från min sida efter jag kört den 10-15 mil där jag har preppat led och kört lössnö och försökt klättra med den:

- unerskattade hur kassa boggiedämpare som sitter på den.
-viken kass matta det sitter på skotern, det är svårt att fatta hur dålig den är.

+super skön att smyga/glida runt i skogen, väldigt lättsam skoter att ta sig runt med så länge det inte går för brant uppför.
+Första skotern jag har ägt som det går att backa riktigt bra med.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Är det någon som vill skiljas från sin 38mm standardmatta så kan jag komma med ett skambud =)
 

ordjamt

Medlem
31 jan 2017
17
4
3
Nordjämtland
Min sambo har köpt en 22. Liten lätt tjej bytte bort hennes 4-takts bredbandare till en skoter som hon kan hantera. Jag hade oxå en tanke/fundering att köpa tundra till mig själv för nästa skoter då lek-helgerna med grabbarna har blivit så få och ersätta dom med att leka på hemmaplan med en svårare maskin att ta sig uppför.


En utvärdering från min sida efter jag kört den 10-15 mil där jag har preppat led och kört lössnö och försökt klättra med den:

- unerskattade hur kassa boggiedämpare som sitter på den.
-viken kass matta det sitter på skotern, det är svårt att fatta hur dålig den är.

+super skön att smyga/glida runt i skogen, väldigt lättsam skoter att ta sig runt med så länge det inte går för brant uppför.
+Första skotern jag har ägt som det går att backa riktigt bra med.
Spännande ändå! Blir att utvärdera när min 2023 kommer till Sverige någon gång nästkommande vinter...

Bytt ut org-mattan mot en med 51:s kammar, kan med dina ord ovan även bli byte av dämparna till Öhlinare också. Tänkte behålla skotern iaf 3-4 år.. 🤔
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Spännande ändå! Blir att utvärdera när min 2023 kommer till Sverige någon gång nästkommande vinter...

Bytt ut org-mattan mot en med 51:s kammar, kan med dina ord ovan även bli byte av dämparna till Öhlinare också. Tänkte behålla skotern iaf 3-4 år.. 🤔
Om jag köper en tundra åt mig själv så blir det en 59 mm eller 64mm matta, styvare sekundär fjäder och sen kolla vad det finns för dämpare.

det är ju alltid bra att prova skotern innan man börjar modda tycker jag men byte av matte är ett måste tycker jag. Jag byter nog skoter till 2024 och för mig så finns nya 49:an och en summit med i tankarna än :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Kört ca 100 mil på min Tundra -22. Förstår inte att ni tycker mattan är dålig, tycker den är rätt lagom för det den ska användas till. Dämparna tycker jag är "okey" iallafall, speciellt med tanke på prislappen.

Egna noteringar:
*Satt på bredare plastbelag på skidorna. Blev så mycket mindre nervös, UTAN att tappa smidigheten i skogen
*Motorn vill ha mer mat än jag hoppats på (600EFI) 2-2,5 liter milen. Det gör att distansen den klarar på en tank (för att slippa åka med extra dunkar) inte är galet bra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då man normalt inte kör så mycket skidoo så har jag dålig koll på remmarna till dessa.
Men original remmen på tundran börjar ge upp har gått 50 mil nu.
Vilket alternativ till 417300197 remmen finns?, borde säkert finnas någon annan original rem som är avsett för lite mer motorstarka maskiner som tål mer värme, kör bara lössnö så jag vill kunna plåga remmen timvis som på polarisen :)
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Då man normalt inte kör så mycket skidoo så har jag dålig koll på remmarna till dessa.
Men original remmen på tundran börjar ge upp har gått 50 mil nu.
Vilket alternativ till 417300197 remmen finns?, borde säkert finnas någon annan original rem som är avsett för lite mer motorstarka maskiner som tål mer värme, kör bara lössnö så jag vill kunna plåga remmen timvis som på polarisen :)
Du har garanterat bättre koll på vilka differenser som funkar utan att behöva shimsa om både primär och sekundär, men här finns en lista iaf på brp-remmar och deras dimensioner.
https://www.snowtechmagazine.com/wp-content/uploads/Skidoo-drive-belt-chart.pdf
 

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
10
4
3
Övik
Då man normalt inte kör så mycket skidoo så har jag dålig koll på remmarna till dessa.
Men original remmen på tundran börjar ge upp har gått 50 mil nu.
Vilket alternativ till 417300197 remmen finns?, borde säkert finnas någon annan original rem som är avsett för lite mer motorstarka maskiner som tål mer värme, kör bara lössnö så jag vill kunna plåga remmen timvis som på polarisen :)
Om du vill köra någon BRP original rem så prova med 417300551 som är specad för bla 600R:en! Kör med den på min 600 EFI BC