Ski-doo Summit X 800 Powertek 154" -09

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Är denna maskin bra lr hade dom många problem ?
funderar på att köpa en sådan som lössnömaskin 😞,medans "enduro"skotern blir led smiskare😈

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Powertec hade väl något sämre rykte än etec, det var en del strul med nypningar och toleranser på vevaxlarna. Förgasarna hade även lite skum bestyckning från fabrik på många modeller.
Annars går motorerna mycket bra, jag har själv kört 60mil med en, dock i en Lynx Rave.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Var väl när 800R kom i Xrs-Summiten -07 som dom hade problem med nypning på veven.
Det var åtgärdat till -08-

Man kan som sagt gärna bestycka om dom, så dom går lite fetare på låg och mellanregistret.

På med en smalare framvagn, sen har du nog en fin maskin.

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Kan säga att jag är jävulskt nöjd med min Summit X, går jävulskt fint i djupsnön och är lätt och fin att ha att göra med.
Har den faktiskt inne på verkstad nu för att göra en motorkoll eftersom den gått 500 mil, samt byta kolvar och fetta veven etc.
Motorn ser riktigt fin ut faktiskt, men jag beslöt mig ändå för att byta lager på veven, men då de var bytta och veven skulle balanseras så gick det inte eftersom den ena "skinkan", alltså typ motvikten som sitter under vevstaken har släppt ut mot axeln till variatorn. Det är jävulskt ovanligt och liten risk för att det ska hända, men så blev det. En ny vev går på 16 500, plus alla andra packningar, kolvar och knaster så är vi uppe i cirka 22-25 tusen för hela jobbet.

Bara en head-up för vad som hände mig med min 800R

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det går inte att på ett enkelt sätt borra oljekanaler på en 800R motor, inte på samma sätt som de tidigare blocken.