Ski doo Summit X 800 2009

Johnny89

Ny medlem
13 okt 2019
1
0
1
34
Vansbro
Tjenare, skulle vilja höra vad folk här har för åsikter om Ski Doo Summit X 800 2009 då jag kanske ska köpa en. Vad är bra och vad bör man hålla utkik efter? Jag vet att skotern har ett x antal år på nacken men man måste börja någonstans!

/Johnny
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ingen stjärna på de där så någon får väl fylla i och rätts mig om det blir fel, men gör ett försök. Motorn (800cc) var väl lite av ett sorgebarn för brp. Tror att 2009 var det väl trassel med variatorerna också?

Körbarhet/hanterbarhet är det säkert inget fel på dock.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ingen stjärna på de där så någon får väl fylla i och rätts mig om det blir fel, men gör ett försök. Motorn (800cc) var väl lite av ett sorgebarn för brp. Tror att 2009 var det väl trassel med variatorerna också?

Körbarhet/hanterbarhet är det säkert inget fel på dock.
Inga som helst fel på 800R.
Vet vad du är ute efter och det är att de fettsmorda vevlagren skulle vara ett problem men så är det inte.
-Såvida inte vevaxeln är krokig eller packboxen hoppat av annan anledning.
Kännetecken på detta är om det finns fett på insidan av variatorn.
 

Cykeltjuven

Prospect sledder
1 mar 2018
16
4
3
Du lär kunna pruta hårdhänt om säljaren inte har någon info på när den fettades senast men att dom skulle vara gjord av glas kan jag inte hålla med om eller så har jag bara haft tur även fast mina lager låg i ett härligt bad av rostvatten i typ 150 mil och allmänt misskött innan mig. Peta och kläm och kläm insugsgummin på tilltänkt objekt också är dom inte bytt relativt nyligt kan du räkna in ett par nya såna också för dom är värdelösa.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Visserligen är jag oerfaren gällande de där motorerna på personligt plan, men har aldrig blivit annat än avrådd av de som har personlig erfarenhet. Därav att jag också skrev att det bara är och rätta om jag är fel ute.

Hur som haver, ja det var veven jag främst tänkte på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag brukar ju döma ut dessa motorer men nu ska jag va snäll och inte döma ut dem helt. Problemet är att veven är klen och flexar mer än på 600cc så packboxarna läcker ut fettet = ramlager skär. Men de kan gå 500-800 mil utan att detta händer och de är ju halvbra ivf. Om de står i annonsen nyfettad vev och "riktad eller balanserad" vev så köp inte den för om man riktar veven på dessa blir de krokig illa fort efteråt om den inte svetsas i vevtappar. Men om de står enbart nyfettat vev törs du köpa den och om de står ny vevaxel obs ny inte beg.
De va inte förens E-tec kom som vevarna blev bättre o bättre med åren. Men alla 600or kan man köpa de håller skitbra!
 
Reactions: Vituraz