Ski doo summit x 153 850 2017

SFS-Micke

Medlem
6 sept 2016
17
1
3
Söderfors
Hej! Är jättesugen på en summit men frågan är hur mycke jag kommer göra bort mig?
Är de mycke remproblem med 17ns modell?
Andra negativa saker?
Skulle behöva snabba svar.
Åker nu en freeride 800 146 -14

Tack på förhand.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Enklaste svaret på det är om det går mycket rem på maskinen du har nu? Gör det inte det så kommer det hålla bra på 850in också.
 

SFS-Micke

Medlem
6 sept 2016
17
1
3
Söderfors
Enklaste svaret på det är om det går mycket rem på maskinen du har nu? Gör det inte det så kommer det hålla bra på 850in också.
Okej?
Men vad jag hört så går de mycket remmar på just 850. Jag har åkt på samma rem nu i 2 år i den maskin jag äger nu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Okej?
Men vad jag hört så går de mycket remmar på just 850. Jag har åkt på samma rem nu i 2 år i den maskin jag äger nu.
Det är väll varken sämre eller bättre på 850in mot föregående år, däremot var det många polarisåkare som skaffade 850is när den kom och då gick det remmar :) så håller dom 2år nu så lär du få liknande resultat med en 850.
 

SFS-Micke

Medlem
6 sept 2016
17
1
3
Söderfors
Det är väll varken sämre eller bättre på 850in mot föregående år, däremot var det många polarisåkare som skaffade 850is när den kom och då gick det remmar :) så håller dom 2år nu så lär du få liknande resultat med en 850.
Okej okej. Hört nå andra defekter med på dom? Magnapull mm?
 
Reactions: Nitrox

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Lite av mina funderingar och erfarenheter.

De problem som fanns initialt bör ju ha blivit åtgärdade på garanti eller goodwill. De hade problem med övervarv pga kass variator kalibrering. Detta löstes med en annan variatorkalibrering. Det verkar dock förekomma 2 versioner av denna åtgärd där den ena slöar ner maskinen rejält tydligen. Jag kan inte uttala mig om detta för jag har knappt kört en 2017 med första kalibreringen och min har åtgärdats med den mindre slöa versionen (i princip samma som en 2018). Den är allt annat än slö men man vänjer sig...
Remproblem har de säkert men jag har det inte på min. Som Asker säger så beror det mycket på hur man kör. Klarar du 2 år på freeriden så lär det vara lugnt.
Jämfört med xm-chassit så är det mycket "vingligare" och känsligt för vad föraren gör på gott och ont. En skoter med xm-chassiet styr dit du tittar och g4 styr dit du tänker...typ... I vissa fören är den näst intill lynnig och det tror jag beror på skidorna primärt och kanske dämperiet. Hade lite liknande erfarenheter med min gamla t3a och den hade samma skidor, dock är sambons xm från 2013 mer harmonisk och den har andra skidor. I övrigt är allt annat på g4 bättre än xm-chassiet och 850etec är bättre än 800etec på allt.

Jag har även jämfört lite mot pro rmk 800 ifjol och eftersom jag är van xm-chassit till viss del så var det inget problem att gå över till g4. Polaris känns annorlunda men går säkert lära sig. Jämför man mot polarisarna jag kört så tycker jag att ski-doon är roligare än polaris i trång skog och där det är relativt flackt och medelbrant... Blir det brant har polarisen fler fördelar men det är hanterbart på ski-doo också. Man kanske slår runt ibland dock. Varken jag eller kompisarna är några demoner på brant körning men vi kommer ju fram på samma ställen...så det kan inte vara jättestora skillnader tänker jag.
Ski-doos 850 är roligare än polaris 800. Jag testade som hastigast polaris 840 och då vetetusan...den är snarlika...måste prova mer.

Jag gillar min summit 850. Den har vissa saker jag inte gillar men i det stora hela så är den bra.
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Har en summit x 2018 154 3" är otroligt nöjd med den. Kör själv med diablo variatorkit och 23/51 drev, funkar prima. Tror de är svårt att bli missnöjd men de kan ju alltid vara så att man föredrar något annat. Jag har själv provat polaris 840 (inkörd och klar) och de var inget för mig men så är de väl :) lycka till