ski-doo summit 800r -09 vevaxel

juniors_

Medlem
10 jan 2013
10
0
1
har som sagt en summit 800r -09
tråkigt nog så gick en vevstake av, jag hörde runt lite på forumet och verkstäder om en renegade 800r -08 motor skulle passa och de skulle den, men när jag skulle plocka över svänghjulet så upptäckte jag att vevaxeltappen är något kortare, vilket innebär att jag behöver lite andra grejer än bara rtt svänghjul, så jag tänkte höra om en vevaxel från en -09a passar rakt i -08 motorn?
skulle vilja ha ett snabbt och korrekt svar! jag vill åka skoter innan snön försvinner!!:(

/ alex

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur tänkte du nu?
Om vevstaken gått av så kan du ju inte använda den vevaxeln. Och har du en till 09 vevaxel varför inte sätta den i dina block om dom inte är för trasiga för TIG Svättsen?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Han menar: Han har köpt en 08 motor och 09 motordelarna (svänghjul, stator osv..)passar inte bolt on.

Då är han rådig och vill inhandla en ny vevaxel alt ta delar från sin egen vevaxel istället för att köpa 08 delar..

Tror jag ;)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja men hans vevstake har ju gått ut genom blocket så den veven skulle inte jag vela använda =)

juniors_

Medlem
10 jan 2013
10
0
1
Ursäkta sent svar, men grejen är att den motorn som vevstaken gick av i vart de inget kvar av, den i princip klöv blocket, så den gick inte att tiga ihop för den mest kunniga ens, sen köpte jag en -08 motor för den skulle passa rätt i, vilket den inte gjorde, för svänghjul etc passade inte, men sen kom jag över en komplett -09 axel, och för den som undrar så passade den i -08 blocket, så nu är motorn ihop. Men nu ligger de en -08 vevaxel komplett i garaget om någon skulle vara intresserad!