Ski-Doo Summit 800 -01

Myrevik

Ny medlem
5 nov 2008
4
0
1
Luleå
Ska köpa en summit -01 möjligtvis kan det bli en -02:a .
Några speciella fel med dessa ?
finns det bättre eller sämre årgångar, vill ha en mountain maskin i prisklass 30.000 till 45.000 kr.... men det finns ju massor av olika.

Hjälp mig med information tack!
//Fredrik

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Skulle nog säga att rent mekansikt är 01 bättre än dom senare (02-03)

Tråden som schizoo länkar till beskriver några av problemen

Och så tycker jag skillnaden prestandamässigt inte motiverar prisskillnaden mellan dom

Kort och gott 01 är ett bättre köp enligt mig

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Hade sattsat på en annan mountain av ett annat märke just av nån av dom där års modellerna av ski-doo, Som sagt, läs länken där som "schizoo" länkade.

Rotax 800 har mkt problem som sönder spikade kolvar vid 400mil, magnapullen som går sönder *****rt hela tiden, fjädern och dom där plastklackarna i magnapullen som är kassa. Köp nå annat som håller och om du vill köra i vinter och inte vill tillbringa i garaget hela tiden. ;)

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Att få tillbringa hela vintern i garaget har jag absolut inte upplevt med 800 rotax! Inte en enda gång faktiskt.
Jag tycker att det är hårt att säga att 800 motorn bara *****s hela tiden då den i de flesta fall inte gör det.

Personligen så vet jag av två andra som också haft rotax 800 (-01 och -02), varav en som gått över 1000 mil och den gick kanonfint :)
Men att det har varit problem med dessa motorer kan jag ju inte motsäga.

Sen att magnapullen är dålig har jag inte heller upplevt, men min var väl säkert utbytt mot den bättre redan då jag köpte den..

Jag vill hävda att rotax 800 inte är mer rapplig än någon annan 800 motor, alla motorer har sina brister.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Kan bara hålla med, har kört min i 2 år och ALDRIG haft några problem

02-03 Har jag hört har haft mer problem med inte ett enda med min 01

Mountainmax sprättar kammar som f-n

Rmk, mountain cat har säkert sina problem

Fel finns alla, men värdesätter du framkomliget så kommer det garanterat inte finnas någon som klättrar högre (liknande årsmodell givetvis)

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Kan inget annat än hålla med Silly Bear hade en förra säsongen gick jäkligt bra ingen problem alls. Stod också i valet & kvalet mellan 01 och nyare men läste mig till att 02 och frammåt hade problem med motorn och kan säga att jag inte blev besviken på min....

Kan ju säga att den tar sig mycket bättre än min nuvarande rmk 700

26 mar 2008
42
0
1
Storträsk
Jag har en summit 800 02a är helnöjd med den gått 950 mil inget större fel med magnapuller men jag har elstart så då blir det inte å dra i snöret för ofta bara hålla efter med olja och smörjmedel man kan inte smörja sig fattig, det du ska tänka på är att är väldigt törstig men det kanske beror på föraren. Jag skulle valt en 02a för elbackens skull