Ski-doo Summit 600 e-tec -09 skuren

jeolo

Aktiv medlem
17 dec 2005
64
0
6
Boden
www.home.no
Hallå

Min kompis har haft otur med skotern hela vintern, och för att göra en lång historia kort så avslutande han säsongen med en skuren motor. :tsk: Motorn blev stum vid tillfället.
Skotern har gått ~600 mil utan motorproblem.

Stiften såg bra ut. Ett kompprov visade 0 på höger cylinder. Tro fan det när vi plockade isär motorn:

L1030476.gif
Avgassidan

l1030477.gif
Insugssidan

l1030478.gif
Mag-sidan

Nu till frågorna:
1. Varför har den skurit? Cylindern har motsvarande yta invändigt, dock lite mindre omfattning.
2. Det blir kolvbyte även på andra sidan, ska man hona den friska cylindern eller ska man strunta i det?
3. Blir en ny cylinder och 2 kolvar, vilka ska man köpa och varsifrån? Motsv kimpex/snopro..
4. Något speciellt att tänka på eller undvika när man stoppar ihop denna motortyp igen?

Mvh
 
Last edited:

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Ser ganska likt ut som när min e-tec -09 skar i vintras vid nästan 900 mil, det berodde på packboxen på mag-sidan.
Bägge kolvar byttes då (original) även fast den andra var hur fin som helst, vet inte om dom honade den friska cylindern dock.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Hitta orsaken, åtgärda orsaken, om den gått 600 mil på samma kolvar byt båda, horna båda cylindrar så oljahinna sitter lite bättre i loppen.
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
En liten fråga bara, är inte cylindrarna Nicasil behandlade?
Isf så behöver man ju inte göra nått åt den friska cylindern om man inte har Nicasilsläpp eller liknande.
 

jeolo

Aktiv medlem
17 dec 2005
64
0
6
Boden
www.home.no
Ser ganska likt ut som när min e-tec -09 skar i vintras vid nästan 900 mil, det berodde på packboxen på mag-sidan.
Bra tips! Ska dela vevhuset och kontrollera packboxar och fettmängd när vi ändå har ur motorn så vi får se om det är orsaken.

Hitta orsaken, åtgärda orsaken, om den gått 600 mil på samma kolvar byt båda, horna båda cylindrar så oljahinna sitter lite bättre i loppen.
Vi har ingen aning om varför den har skurit, därav forumposten :) Ser ju väldigt skumt ut när den har slitage över nästan hela kolven så för mig är det inte uppenbart vad det är. Och som sagt så ska bägge kolvarna bytas för säkerhetsskull.

En liten fråga bara, är inte cylindrarna Nicasil behandlade?
Isf så behöver man ju inte göra nått åt den friska cylindern om man inte har Nicasilsläpp eller liknande.
Jag tänkte också det, men jag hittade en guide på här på forumet "Instruktion rep. cylinder efter varmskurit!" och enligt anvisningen kan man hona lite lätt.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det heter HONA, HONAR & HONAT. Inte hoRna.

Jag ska hona, jag honar, jag har honat cylindern.

Mvh

"Språkpolisen", deltagande i tråden om ungdomars omfattande "dyslexi"/bristande kunskap i modersmålet. ;)

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Tvätta ur cylindern med syra för att få bort allt aluminium innan du hornar.
Jo, jag vill tydliggöra det med syratvättning av cylindrar, funkar inte med vilken syra som helst. Man använder saltsyra. Finns hos färghandlare.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Det heter HONA, HONAR & HONAT. Inte hoRna.

Jag ska hona, jag honar, jag har honat cylindern.

Mvh

"Språkpolisen", deltagande i tråden om ungdomars omfattande "dyslexi"/bristande kunskap i modersmålet. ;)

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Sorry för R'et. Men på svenska heter det HENA, Hona kommer från engelska hone.
Kunde inte låta bli....:blink1:
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Back to topic.
Svårt att veta vad det beror på. kolven ser grå ut och det verkar som oljefilmen kollapsat. Har det läckt in kylarvatten i cylindern? Varmgång?
Har inte skruvat med 600 e-tec men sitter styrstiftet som det ser ut på bilden (så nära kolvbulten) eller har ringen snurrat?
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Man lär sig något nytt varje dag, att tvätta bort aluminiumrester med syra var sen tidigare känt, men att det var rekommenderat att lite lätt hona en nicasil cylinder visste jag inte, vad vinner man på det?
Jag trodde att så länge den var blank o fin så ska man låta den vara och en honing bara skadar nicasil ytan.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Så här står det i min verkstadsmanual vad som gäller för Nicasilbehandlade cylindrar:

Cylinder Honing

The cylinder bore must be de-glazed whenever new piston
rings are installed. A light honing with fine stones removes
only a very small amount of material. A proper
crosshatch pattern is important to provide a surface that
will hold oil, and allow the rings to seat properly. If the
crosshatch is too steep, oil retention will be reduced. A
crosshatch angle which is too shallow will cause ring vibration,
poor sealing, and overheating of the rings due to
blow-by and reduced contact with the cylinder wall. Service
life of the pistons and rings will be greatly reduced.
NOTE: A Nicasil cylinder can be lightly honed with a
soft stone hone but an not be oversized.

Honing Procedure
1. Wash the cylinder with cleaning solvent.
2. Clamp the cylinder in a soft jawed vise by the cylinder
studs.
3. Place hone in cylinder and tighten stone adjusting knob
until stone contacts the cylinder walls (DO NOT
OVERTIGHTEN). Cylinders may be wet or dry honed
depending on the hone manufacturer's recommendations.
Wet honing removes more material faster and leaves a more
distinct pattern in the bore. Using a .50" (13 mm) drill motor
rotating at a speed of 300-500 RPM, run the hone in and
out of the cylinder rapidly until cutting tension decreases.
Remember to keep the hone drive shaft centered to prevent
edge loading and always bring the stone approximately .5"
(1.2 cm) beyond the bore at the end of each stroke.
4. Release the hone at regular intervals to inspect bore size and finish.

Cleaning The Cylinder After Honing

It is very important that the cylinder be thoroughly cleaned
after honing to remove all grit material. Wash the cylinder
in a solvent, then in hot soapy water. Pay close attention
to areas where the cylinder sleeve meets the aluminum
casting (transfer port area). Use electrical contact cleaner
if necessary to clean these areas. Rinse thoroughly, dry
with compressed air, and oil the bore immediately with
Polaris Premium 2 Cycle Lubricant. (Manualen är alltså från en Polaris maskin :)

NOTE: Always check piston to cylinder clearance
and piston ring installed gap after honing or boring
is complete.
 
Last edited:

jeolo

Aktiv medlem
17 dec 2005
64
0
6
Boden
www.home.no
Vid närmare inspektion visade det sig att cylindern tagit skada på nicasilbeläggningen.. så den behöver bytas eller omnicasilas.

Åtgärderna vi kommer genomföra:
- Byta bägge kolvarna, byta en cylinder, byts yttre packboxarna, nytt fett på lagrerna och montera ihop motorn.

- Därefter åker vi till åtf för kontroll av värdena innan haveri och ev. felkoder.
- Slutligen får dom ställa om programvaran till inkörningsmod igen.

Värt att tänka vid sdi/e-tec är att insprutarna inte mår bra av oljeblandning i tanken (sunt förnuft? =)
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Bästa är väl då de kommer till cylindrarna kan man säga är om ni få tag i nån utbytes cylinder eller skicka iväg på omnikasilning vilken kan bli mkt billigare med :)
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Tips hur ni går till väga,

*Fixa / alt byt cylinder, men sätt inte dit något annat än nickasil, som tex stål,(går för varmt)
*köp kolvar, packningar och packboxar på veven.
*Far på en motorverkstad och få vevaxeln mät upp så den är rak, annars kommer du inom en snar framtid inte ha några lager kvar heller.

Montera ihop allt med mycket olja, eftersom skotern behöver startas för att kunna starta inkörning.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
När du ändå har maskinen nerplockad så ta upp bränslepumpen coh kontrollera skicket på bränslefiltret. Det kom ett nytt bättre filter 2010 som passar rakt av.
Det går att köra igång den på sommarprogram själv så får den mycket olja redan från början.

Du skrev att det har varit massor av krångel med den tidigare, vad har krånglat?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Av nån anledning går det inte att redigera så jag fortsätter på ett nytt inlägg.

Har läst på många ställen att nikasilcylindrar inte ska honas med stenar utan bara med bollhonare (vet inte riktiga namnet) Tillsammans med rikligt med olja.
 

jeolo

Aktiv medlem
17 dec 2005
64
0
6
Boden
www.home.no
Filtret är bytt för något år sen, men tack för tipset!
Ang inkörningsprocessen är det lika att ta in den till åtf för att kolla värdena innan den skar..

Krånglen som har varit är ju de vanliga, typ mattor som går av osv :)