Ski-doo Summit 583

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Hej!

Jag funderar på att köpa mig en Summit 583 -97.
Skulle vara intresserad av att veta hur mycket en sån drar vi blandad körning?
Nackdelar?
Har även läst att man ska kunna bestycka ner skotrar så de dra mindre bensin?
Vad gör man då? Är de bra att göra de, tänkte om motorn far illa.
En Summit 583 -97 med en 38mm matta, dubbeldyna och enkel som gått 800mil i bra skick är
25000:- ett bra pris för en sådan?
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
blandad körning ca 2.5 L/mil sen bestämmer tummen resten

bestyckar du ner den finns risken att den går för snålt och den kan skära. kom speciellt ihåg de då du åker till fjälls och bestyckar om för hög höjd, sen när du kommer hem till låglandet igen så märker du att skotern går otroligt bra, glad i hågen trycker du fullt efter leden i ca 1 minuter, sen tar de stop!! de är först då du inser att du glömde bestycka om för havsnivå igen, opps. de vart genast jättedyrt, så mitt tips är att alltid vara noga med bestyckning och inte köra för snålt för att spara dom sista dropparna bränsle!!

tack å hej
 

Fredrik O

Medlem
11 nov 2005
24
0
1
Östersund
Vad sitter det för matta original på en Summit 583 -97?
Jag har hört vissa farhågor med att det sitter en ganska späd matta original...
Vad kostar en 30-40mm högkamsmatta till den här skotern?
/Fredrik
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
mattan hade inte jag några probs med på min iaf. har ej heller hört att ski-doo ska ha haft problem med dessa 38mm summit mattor
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Det är väll en 345 med 38mm kammhöjd orginal. Med vinklade kammar, vilket gör att den drar in snön från kanten av mattan till mitten. Precis som ett bakvänt traktordäck!
 

Fredrik O

Medlem
11 nov 2005
24
0
1
Östersund
Timberjack skrev:
Med vinklade kammar, vilket gör att den drar in snön från kanten av mattan till mitten. Precis som ett bakvänt traktordäck!
Gäller det även -97:ans årsmodell? Jag tycks minnas att jag läst på forumet här någonstans att dom började med vinklade kammar samtidigt som dom bytte ut 583cc-motorn till den större 600cc-motorn. Eller så var det någonting helt annat dom bytte i samband med motorbytet... *hm*

Det som är väsentligt iaf är det är en 38mm hk-matta original som inte har haft några problem! Det glädjer mig att höra...

/Fredrik, som funderar på att "bli med skoter" efter ett antal års uppehåll för studier...
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
the trasher skrev:
blandad körning ca 2.5 L/mil sen bestämmer tummen resten

bestyckar du ner den finns risken att den går för snålt och den kan skära. kom speciellt ihåg de då du åker till fjälls och bestyckar om för hög höjd, sen när du kommer hem till låglandet igen så märker du att skotern går otroligt bra, glad i hågen trycker du fullt efter leden i ca 1 minuter, sen tar de stop!! de är först då du inser att du glömde bestycka om för havsnivå igen, opps. de vart genast jättedyrt, så mitt tips är att alltid vara noga med bestyckning och inte köra för snålt för att spara dom sista dropparna bränsle!!

tack å hej
De där gamla Summitarna har ju H.A.C, dvs High Altitude Compensator, så man ska slippa bestycka om dem för fjäll respektive kustkörning. Om det fungerar är ju en annan femma :)

/ Lidde
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
Min 583a drog 25l på 5 mil. då var dock förgasarna knasigt inställda. Fixade det också går den mellan 2-3l/mil
 

merin

Medlem
30 okt 2006
30
0
1
Jag är också intresserad av att höra vad alla Ni där ute har att säga om Summit 583. Framförallt om ni upplevt några nackdelar?
Hur bra är en sån här i bottenlöst ? Har den något gemensamt med dagens summitar ? Eller är den bara en tidig wannabe ? Hur känns motorn? Vad snackar vi om för toppfart ? Klarar den att dra pulka?