Ski-doo Summit 583, -96. Är det något att ha?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Min bror hade en sån för ca 10 år sedan, den var väl inte SÅ omtyckt och såldes ganska snart.
Tung och klumpig, jämfört med andra skotrar var det lite som att köra buss. Omöjlig att backa med annat än på hårdpackad snö, den grävde ner sig på en gång. Mycket skruvande innan man kommer åt batteriet, så det lönar sig att hålla det i gott skick med underhållsladdning, desulfatering osv så man inte behöver ta sig in till det varje år. Tändsystemet är ganska klent som på många tripplar från 90-talet, så den slår lätt igen tändstiften vid kallstart om man inte gör EXAKT som det står i instruktionsboken (det viktigaste är att ALDRIG röra gasen innan den går bra på tomgång utan choke). Det blev ofta frågan om att kastbyta tändstift mellan Summiten och min Yamaha av ungefär samma årgång, Yamahan gick oftast utmärkt på Summitens igensotade stift och gjorde god tjänst för att bränna ren dem.

Positiva sidor med den är dock att den verkar driftsäker och hållbar, det verkar inte som om man direkt behöver oroa sig för haverier. Å andra sidan, när en maskin nu är 20 år gammal ska man väl inte bli förvånad vad som än händer med den. Den enda direkta kvalitetsbrist jag känner till är att det kan förekomma problem med tändplattan (statorn) - dålig kontakt i skarvarna mellan de tunna spoltrådarna och utgående kablar. Oftast går det att reparera om man är van att hålla i en lödkolv.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Låt oss säga så här: 20000 skulle vara för mycket för den, och om en skoter verkligen är i fint skick så vore under 8000 ett skambud hur gammal och oattraktiv modell det än är. Inte ens ratiga och risiga 70-talsmaskiner med bladfjädrar brukar gå under 5000 så länge de är körbara och har en matta i användbart skick.

När man har fått ett erbjudande om att köpa privat så är det ju mycket annat som spelar in i prissättningen också, t ex om man anser sig ha rätt att förvänta sig ett vänskapspris eller inte, om säljaren är i behov av pengar och köparen vill och kan gynna detta behov, osv osv.

Prisförslaget på Blocket eller några tusen under det skulle jag tro kan vara ganska rimligt.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Magnapullen på många med s2000 chassie är riktigt rapplig, hade en 670 som man fick åka runt med en extra klacksats i fickan... Bara ett tips.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Magnapullen gäller alla rotax med rv motorer, och även senare serie3. Men min magnapullen på 583 jag hade höll under den tid jag hade den, de viktigaste är att man ska dra ut snöret försiktigt så den hinner hugga tag och sen drar man igång den.

Sen är dom jävligt känsliga då dom ska igång, 3 pump på primern och full gas, sen får man vara snabb på att ge den en till pump innan den dör. Sen är det inga problem, man märker då den vill ha mer bränsle. Men ge inte för mycke, då är de bara upp med stiften och bränna ur dom