Ski-Doo Summit 163/174

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Hej

Har någon här på forumet erfarenhet utav Summit 163 och/eller 174.
Kör mest runt Tjautjas och Gällivare, allt från skogsåkning till klättring i lågfjäll.
Blir en 174 aldeles för lång för skogsåkning?
Blir den klumpig p.g.a så mycket matta?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Jag har haft t3 163 nu 174 och den är gudomlig ångrar absolut inte valet. Har 6 extra boggihjul och den fungerar till allt.
Jag ett eget vkit med låga 2600-3000rpm i tillslag med varvillig karaktär och bra backshift dessutom gått up fr 19 till 21drev då jag ofta gör lång svängar helst ospårat då. Perfekt oxh trixa omkring med teknisk körning blir Väldigt relax att köra trygg med sin längd man kan ta helt nya linjer stanna och planera din körning och fortsätta inte alls klumpig tar bara en dag att vänja sig väldigt liten skilland fr 163. Dock om älskar wheelisar ska du inte ha 174an. Visst får du skidorna att lätta lite med mjukfjädring bak. Skidorna är skit förutom i Amerika puder med försmal. Kör 8" slydog. Flytförmågan även 2 på är suverän speciellt med balata tremmen mer spänd på 2an 3an för flakar attak vinkel på mattan. Kliver upp fint. Har också Bondi airboxen som jag tycker lyfter effekten feån mellan och högvarv. Snart 200mil så njöd 170mil på första remmen (lite trådlossna) har lite extra ventilation på kåporna tror inte 174 är lika hprd på rem då den flyter så mkt böttre än tex 154 144". Tyckwr du ska prova!
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Tack för snabbt svar. Funderar själv på att kör med oktans vkit oavsett 163 eller 174. Låter riktigt lovande med 174. Vet att det är raka motsatsen till vad den är tänkt att göra men hur beter den sig när föret blir lite hårdare?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Ungefär som de andra tycker jag. Men såklart i 1m pudert märks skillnaden. Speciellt 154 till 174. Då flyter hon och 154 går djupt. Varit förra året var vi på ställen med 1.2m ca 154orna hade aningen problem ta sig var jag var och vände utan bekymmer. I dessa förhållanden märks skillnaden. Annars klara man sig såklart med en kortare också. Med 174 tycker jag funkar till allt. Inte bäst på allt. J har tillochmed dubbel dynan tar ibland med gubban på djupsnö expeditions (hon skit less alltid minst 15mil)
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Hört runt lite och vissa upplever att 174orna får rätt högt skidtryck och ploga framåt när man ska svänga jämfört med 163an. Är det något du upplever eller är det bara en fråga om dåligt inställd fjädring?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Det är för att std skidorna är för smala går för djupt. Gillar inte alls dom dessutom har de en köl som är ungefär 7cm hög fruktansvärt spårkänsliga. Med slydog 8" vart det mycket bättre, överlag flytförmåga plogar inte, inte skispetsen pekande mot himlen vid brant trixig körning neråt och inte spårkänsliga som std. Fastän jag spänt balata remmen så känn dom inte tungstyrda. Hade bytt direkt vid köp. Kör med bägge t3 ca 300mil så jag har en bra bild hur dom lirar. Annan sak att sekundär fjädern är för mjuk om de är tungt före orkar denna inte vxl tillbaka nog snabbt resulterar i att vid fullgas kan varvet vara ligga runt 7700-7800. Enkelt fix montera Grön sek fjäder std är Blå el Svart. Mycket rappare maskin blir det. Sen tycker jag personligen tillslagen är tok förhögt ca4000. 174 beställdes med 130/350 ca 3400 tillslag men gubbe som man blivit har egen setup nu med andra ramper 70/260 tillslag på runt 2600-3000 beroende på belastning vid start ändå en mycket rapp karaktär ja ja nu vart det för mkt information hehe

Fler frågor?
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Lånade en 174 av min lokala brp handlare och var ut och testkörde idag. Det är helt sjukt vilken maskin det är utanför leden. Sånt otroligt grepp och flyt i den. Sitter isrivare fram på den men tänke sätta in ett till par då den gärna ville gå varm när man körde över större sjöar exempelvis. Bör man sätta dom framför tunneln eller längre bak på slidesen? Tänkte även montera drag på den. Hur mycket törs man dra? Håller den att dra en packkälke med en 30kgs vovve, lite ved och packning.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Förstäkt lyft/dragbåge är väl nästan krav vid dragmontering på alla summitar har jag förstått, tips bara.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Jag har också extraförstärkta bågen inga problem och dra pulka. Std isrivare räcker men montera 4 extra boggihjul framtill färdiga hålfinns (jag har 6 dock borrat 2 extra hål) Annars e risken stor du bränner slides när det är knallhårt och du måste transportera dig tex mot lössnön i fjällen. Är nog den bästa investeringen och du har direkt en mycker ner användarvänlig maskin. 163an jag hade körde jag utan och det funkar bara vid löstsnö. Med extra boggihjul går skotern också kallare föratt mattan rullar lätt och hettar inte upp motorn så lätt. Hjul och andra skidor och du kommer vara nöjd. Gärna även Grön sekfjäder också en grym förbättring
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Härligt kul. Du vet väl att kylaren är 50% mindre på 15?
Jag bytte från 15 mest föratt kylaren var lite för klen då jag
Inte alltid kör i perfekt lössnö. 15 går aningen varmare 4-6bars på
Kyltemperatur mätaren medans 16 håller 3-4bars. Körning i löst är
Inga problem. Men i verkligheten är det inte alltid dom förhållandena.
Iochmed att 15 går lite varmare så får du räkna med oftare ett sämre gassvar
Föratt du har en mer upphettad motor vevhus och oftare tändningssänkning via ecun.
Inte en dålig motor men inte lika bra som 2016 och nyare. Och halva kylaren hade skidoo bara på 15
Nog av en anledning.
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Jo, är medveten om den mindre kylaren. Tänkte köra den med 2 par isrivare i vinter och se om det funkar, går den allt för varmt under säsongen monteras det en extrakylare under sommaren
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Nog kommer det lira inte för den delen. Den går varmare men brukar inte gå För varm. 15 kan man hitta för bra pengar. Och om du tycker att det inte funkar så köp en beggad 163 fullång kylare och byt.
Montera direkt 4boggi framtill det kommer hjälpa att med en lätt rullande matta när det är hårt (slides varm och klibbig) och motor behöver inte jobba så hårt likamed inte lika varm kylmedia
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Jag råkar ha ett kit hemma nu som ska monteras. Det är 152mm och artnr 860201183 för två hjul med fästen.