Ski Doo skaldic 550f 2014 stannar ibland

svanen

Ny medlem
23 apr 2018
2
0
1
39
Tullinge
Hej.
Vi har en Ski Doo Skandic 550F 2014, 100mil på mätaren som går som den ska (efter förgasarrengöring) och nu tjuvstannar ibland för att direkt efter starta.
En dag åkte vi sex kilometer utan stopp en annan dag 300m med ca fem stopp.
Den startar alltid direkt efter stoppet men man vet aldrig hur långt den kan gå igen utan att stanna.
Trött är bara förnamnet på vad man är så är det någon vänlig själ med bra idéer på vad det kan vara?
Tack på förhand!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Vi måste lista ut om de är bränslebrist eller elfel viket kan vara svårt.

Stannar den i alla farter eller bara när du släpper ner den på tomg?
Hur stannar den går den först ner på en cylinder men går att hålla igång med gas ett tag medans den går dåligt på en cylinder eller dåligt delvist på bägge.
Eller är de mer som att den tvärdör liknade slå av tändningen?
Testa en enkel sak,,,,,,,, köra med tanklocket lite öppet för att utesluta vacum i tanken.
 
Last edited:

svanen

Ny medlem
23 apr 2018
2
0
1
39
Tullinge
Den dör precis som att strömmen slås av vid både gas och vid gassläpp hastigheter varierar, lutning osv dvs den kan stanna närsomhellst. Startar direkt efter och man kan köra antingen länge eller lite tills nästa stopp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Den dör precis som att strömmen slås av vid både gas och vid gassläpp hastigheter varierar, lutning osv dvs den kan stanna närsomhellst. Startar direkt efter och man kan köra antingen länge eller lite tills nästa stopp.
Om de nu inte är glappkontakt någonstans så låter som ett klassiskt statorlindningsbrott eller cdi som också har inbyggd tändspole dvs en enhet. Vissa skotermodeller är ökända för att knäcka statorer men din har jag ingen koll på den är för ny. De går mäta upp statorn men då de funkar såfort den stannat så hittar man nog inge fel på den. Om man har statorn lös går de mäta den samtidigt som man värmer den med hårtork och knacka även på den under tiden då kan felet visa sig.
Cdi/tändspole är inte lätt att mäta upp man utesluter alla andra felkällor för att slutligen byta cdi/tändspole. Jo just höll på glömma de kan även vara pulsgivaren som sitter strax utanför svänghjulet. Den går också att ohm mäta jag tror dock sist på den. Men kolla att den inte sugit åt sig metallskräp på den magnetiska piggen som är riktad mot svänghjulet för de kan ge liknade symtom.
På ebay hittar du flera statorer och pulscoilsbåde beg och nya ,,här är en länk till en stator med bra tillverkare Ricky stators.

https://www.ebay.com/itm/Stator-For-Ski-Doo-Skandic-550-Tundra-WT-Carb-F-C-2010-2012-2014-2015-2016/352300564313?fits=Year:2014|Model:Skandic+550F&hash=item5206bfff59:g:Q8wAAOSwCNpaogd5&vxp=mtr
 
Last edited: