ski-doo rs600 2009 variator problem mm

green1991

Ny medlem
9 dec 2019
2
0
1
33
östersund
hej, har en ski-doo rs600 med variator problem och förgasar problem.
börjar med variatorn som är primären där nästan allt är bytt utom ramper och primärfjäder, kör jag med clickern i läge 2-3 så växlar den skitkonstigt, tappar ca 1500 rpm när den växlar och blir otroligt slö. Med clickern i läge 6 så växlar den bra men övervarvar rejälv, läge 5 på clickern så är den körbar men man märker att den växlar lite knepigt, tappar ca 700rpm.
så frågan är vad man ska köpa för ramper, dom som sitter där ser ok ut (443) ska enligt sprängskisser vara 438 ramper i den.. någon som har något tips? vill inte köpa nya 443 och den går lika illa, sekundären ser fin ut.

sedan har jag problem med att båda förgasarna flödar över (ibland) men bara på tomgång, kan köra 10 gånger och det funkar, sedan kan den flöda 10 gånger, har ultraljudstvättat förgasarna, nålventiler eller soppapump?..
sedan böar den ibland, olikt hur mycket och hur ofta den böar..

motorn är nyrenoverad med vevaxel,kolvar,reeds..
blir snart tokig på denna maskin så vore tacksam om tips på vad jag ska göra.

länk så man kan höra hur illa den går, tyvärr är ljudet någon sekund före i filmen..
mvh Thomas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ang överflödninmg så skulle jag ta en titt på oringen runt flotörnålsätet. De brukar torka ihop så de efter några år och de gäller även TM förgasar bryggan som sitter på vanliga vanlig rotax III serien. Om du får tag i en oring dit se till att den tål bensin! De ser även ut som flotörnålen är med stålspets och om de är det är de känsliga för vibrationer de kan flöda över om insugsgummin börjar bli för hårda. Jag brukar leta åt gummispetsnålar såfort jag ser en stålspetsare i en förgasare de borde förbjudas!
Du ser oringen på nr 14 sprängskiss nedan länk.
 

green1991

Ny medlem
9 dec 2019
2
0
1
33
östersund
tack för tipset, när jag rev förgasarna förut så tyckte jag dom såg ok ut och även att dom gick ganska trögt att trycka i, rev förgasarna nu igen och blåste i bränsleslangs anslutningen och det kröp igenom lite luft, visade sig att oringarna va ganska torrspruckna som du sa, satte dit nya och nu flödar det inget alls, fick helt plötsligt klockren tomgång också vilket jag aldrig haft, har alltid surat på tomgång och varit tjurstartad så det kändes som en ny maskin, tyckte även den gick bättre på fullgas men det kan ju vara en inbillning också, tänkte om den fetade på så det är därför den inte orkade varva ordentligt.. får helt enkelt ut och testa lite mera. tack för svar iaf!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok vilken tur ,,,jo den lär gå bet bättre för den har nog surat och haft sig så den lär svara bättre på gasen ivf.