Ski-doo RS 600 2011 Ingen Gnista. Hjälp

Klosar227

Medlem
23 nov 2014
14
0
1
Uppsala
Ägde tidigare en lynx 440 special edition-03 och nu tänkte jag byta upp mig lite
Köpte mig en Ski-doo RS 600 2011
Jag får ej gnista. Har provat med andra tändstift också. Tändspolen var bytt av tidigare ägare men problem kvarstod. Nu tänker jag kanske att Boxen har gått ist. Nr: (512-060-445)

Hur funkar det med reservdelarna till dessa? Är det samma till flera olika modeller?

Ska kolla tändhattarna/Kablar om det funkar men min multimeter är trasig just nu.
Någon som vet hur det är med reservdelar som passar och vart man handlar dessa? Får ej upp så mycket snack eller så om dem eller är det jag som är dålig på att söka?
Länka gärna!

Kan fixa bild om det behövs. Jag behöver hjälp.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kan vara cdi boxen eller statorn också.

Bäst vore om du hade en multimeter och kunde mäta upp lite och se vart du har ström och inte.
 

Klosar227

Medlem
23 nov 2014
14
0
1
Uppsala
Ska handla det i morgon. :)
Hitta beggad Cdi på eBay för 2.600
Men hitta andra med samma nummer 512-060-445 fast då står det att det har suttit på en Ski-doo renegade 800 power-tec kan det funka med dom med? :)

Var hittar jag reservdelar annars?
 

Klosar227

Medlem
23 nov 2014
14
0
1
Uppsala
Smartaste är väl att åka till verkstaden och kolla vad som är fel och sen beställa grejer,så att du inte köper på dig en massa saker för tusenlappar som inte ens är trasiga ....
Tänkt dom banorna att lämna in hela skiten och göra felsökning så får man fixa de själv sen. Någon som vet vad det kan gå på cirka? :) Fick tag i en hel kabelhärva till skotern utan Cdi Box för 600kr :bigsmile:

Någon som vet vart man kan köpa reservdelar, nya eller begagnade? :)
 

Klosar227

Medlem
23 nov 2014
14
0
1
Uppsala
Har nu mätt lite ström när man dragit i i starten o kommer ström gör det men det är inte tillräckligt för att det ska piiipa på multimetern.
Kan va statorn som e dålig då tro? :)
Någon som vet om det går att mäta genom Tändspolen för där piper det inte alls? :p
Tänkablarna va av någe kolfiber material inuti för dom går de inte heller att få fram något igenom :p

Ska jag köpa ny tänspole + kablar och stator tro?

Kommer ej åt statorn nu då jag ej har verktyg för att skruva bort hjulet som sitter för eller va man ska säga. Ska försöka fixa D tills i morgon :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är ingen mening att "pip-mäta" på spolar i tändsystem.

När det gäller tändspolen så har högspänningslindningen så hög resistans (oftast 5-10 kohm på enkelspolar, 10-20 kohm på dubbelspolar) att multimeterns pipfunktion inte reagerar ens när lindningen är hel, utan där måste man ställa på ohmmätning och kolla att värdet stämmer någotsånär med specen som står i verkstadshandboken.
Lågspänningslindningen på en tändspole för CDI har mycket låg resistans (oftast 0,1-0,5 ohm), och den är ändå svår att mäta pålitligt med en billig multimeter.
För att kolla en tändspole säkert behövs det mer påkostade instrument som även kan mäta induktans och förlustfaktor (s k RCL-mätare).
Vanliga fel på tändspolar är avbrott i någon av lindningarna (lätt att upptäcka), överslag mellan låg- och högspänningslindning (brukar gå att mäta sig till på dubbeltändspolar där lindningarna är helt isolerade från varandra, men inte på enkelspolar där ena änden av låg- och högspänningslindningen är hopkopplad), eller kortslutna varv (går inte alls att upptäcka med ohmmätning, det kräver induktansmätning).

Tändkablar brukar numera ha motståndsmaterial i sig för radioavstörning mm, dem kan man inte heller "pip-mäta" utan även där är det ohmmätning som gäller. Ofta rör det sig om resistanser på 5-10 kohm per meter, ibland står värdet stämplat på kablarna. På skotrar med CDI eller någon annan slags elektronik bör man INTE byta ut sådana tändkablar mot kopparkablar, det kan leda till att tändsystemet så att säga stör ut sig självt.

När det gäller spolarna på tändplattan (statorn) är det typiskt med resistanser på några tiotal eller hundratal ohm i de spolar som har med tändsystemet att göra. Där har jag märkt att uppgifterna i verkstadshandböckerna ofta stämmer dåligt med verkligheten, och det är ofta stora skillnader från årsmodell till årsmodell. Säkra tecken på att något inte är som det ska är dock om man får olika resistans om man mäter på samma spole flera gånger och har t ex dragit i startsnöret några gånger eller ruskat om motorn mellan mätningarna. Man bör också mäta varje spole två gånger och polvända instrumentet emellan, om allt är i ordning ska det bli samma mätvärde båda gångerna.
Ett vanligt fel på statorlindningar är att det är dålig kontakt i skarvarna mellan de tunna spoltrådarna och kablarna som går ut från tändplattan. Det kan t ex röra sig om dåliga lödningar eller misslyckade kontaktpressningar. Lätt att fixa till om man tar det försiktigt.