Ski doo rs 600 2009 vs Arctic cat f7 2006

philip95

Medlem
26 jul 2010
6
0
1
Dags och införskaffa ny skoter och det står mellan en Ski doo rs 600 eller an f7a, När jag kör så brukar jag hoppa, köra puder, klättra, ja bara leka runt. Så jag undrar vilka för och nackdelarna är med de här skotrarna.
Bränsleförbrukning
Dämpning
Ja vilken skoter ni skulle rekommendera, för f7an är cirka 10-15 tusen billigare och är det värt att lägga till dom för en RS?.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Jag skulle lätt ha tagit RSn, är ju inte enns samma skoter som en F7! Den största nackdelen med RSn är väll att den drar sjuuuukt mycket bensin och är dyr att försäkra, men oj så roligt man får för dom pengarna!

Dämpningen är riktigt bra och skotern är överlag väldigt lättkörd och reser gärna om man gasar på!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
F7an är en mer allround skoter jämnfört med rs600.. men för att den ska gå bra/ta sig fram bra i lössnö och klättring krävs en 44mm matta och dom är dyra ..
jobbarkompisen har en rs600, han tar sig inte fram långt i när det mycket lössnö, och vid puderkörning med mestadels fullgaskörning snittar den 6liter /milen...
F7an får du räkna att den dricker runt 4liter /milen vid samma körning ..
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
visst jag gillar arctic, men med den utrustningen på maskinen hittar du nog inte en kort maskin som tar sig bättre i lössnö iaf ...
 

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
konstigt att jämföra dessa modeller, rs är en skoter du ska köra led/bana med grym dämpning, om du är rädd för bräsnleförbrukningen och övriga kostnader ska du inte köpa en rs.

F7ans chassie känns extremt stenåldern, platt som en padda och körställning och dämpare 1000 ggr sämre än RSen, dock kanske den passar din körning bättre men jag skulle satsa på ett nyare chassie som passar din körning typ arctic 2009, xp,renegade,re,x-trim eller nått!
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Skaffa en SX eller en XC om du ska ha arctic skulle jag säga!

Känns väldigt mycket nyare än F7an och går minst lika hårt (eller är det min kompis F7a som går dåligt...?) Dämpningen är precis som RSen, grym dämpning. Drar dock soppa och olja men den fungerar underbart på led/bana och går efter lite körning riktigt bra i snön (för att vara en kort)
Aja, det va bara min åsikt! :)
 

philip95

Medlem
26 jul 2010
6
0
1
Ja, det är väl det gamla chassiet som f7an är byggd på som är en nackdel motför ski-doo.
Men är f7an klumpig som man känner att andra äldre skotrar är med i princip samma chassi? när man far och leker och hoppar?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
f7an går inte ens nära lika hårt som en rätt inställd 600RS
RS'en är möjligen lite snabbare i starten men går INTE I NÄRHETETN lika hårt som en rätt inställd F7a!

Firecatten var lätt den smidigaste (korta) skotern på sin tid, man styr den enkelt dit man vill, underbar att skråköra med och slår alla andra på fingrarna när det kommer till lössnöegenskaper. Dock är RS'en en bättre skoter att hoppa med det går inte att säga emot. Men med F7an behöver du inte oroa dig för att du inte ska ta dig hem iaf.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Har ingen F7 men en kort M7a...

Välj RS'en om du vill hoppa 30+m hopp, whippa eller köra lite skotercross annars skulle då jag valt F7an utan tvekan.
Finns nog ingen kortbandare som är så grym i lössnön, småhopp och bara busköra med duger F7an gott och väl till och om du vill ha lite bättre körställning så kan du kosta på med en bossdyna.
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Har ingen F7 men en kort M7a...

Välj RS'en om du vill hoppa 30+m hopp, whippa eller köra lite skotercross annars skulle då jag valt F7an utan tvekan.
Finns nog ingen kortbandare som är så grym i lössnön, småhopp och bara busköra med duger F7an gott och väl till och om du vill ha lite bättre körställning så kan du kosta på med en bossdyna.
+1 !