Ski doo Rev eller Polaris IQ

ugglan

Aktiv medlem
5 aug 2013
54
0
1
Ludvika
Tjena. Ska snart byta skoter och då blir det antingen en Ski doo Rev eller en Polaris IQ. Vilken har lägst bränsleförbrukning, bäst acceleration och vilken är bäst att hoppa med?
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Iq är bäst att hoppa med.
Bensinförbrukningen beror ju för det första på vilken motor du väljer, dvs motorvolym och trimningsgrad.
Sen beror det ju alltid på hur du kör.
Fattar inte att det ska frågas efter bränsleförbrukning i de flesta trådar om vilken skoter man ska välja.
En skoter drar allt från 2 liter milen till oändligt beroende på hur man kör.
Visst finns de modeller som drar mindre vid snäll körning men de flesta som frågar verkar ju vilja ha en hopp å lekskoter.

Tillbaka till frågan om vilken du ska välja, personligen skulle jag satsa på iq om jag skulle som du skriver hoppa å leka.
Dessutom är väl polaris motorer något mindre benägna att skära som tex rotax 800...

Accelerationen beror ju som alltid på motor, trimningsgrad, utväxling och variatorinställningar.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hur är en rr att leva med? Har varit utan skoter i 7 år då jag bott söderut. Gillar hård ledkörning och hopp/bus i drivor mm men kommer måsta dra en släde ibland efter skotern då familjen ska ut och grilla.

"Går" det köra lugn faniljekörning med rr:en?
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
En kompis har en rr. Sjukt rolig skoter. Går att mata hårt och även mysköra med. Är väl inte så behaglig att sitta å köra på efter en dålig led men. Rätt så rå skoter med andra ord. 44as matta å lite Nerdrevat gör den gott!
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Jag stod inför valet mellan Iq rr eller en rev förra vintern. Jag valde en 07 800 mxz då den känns lite mera allround än iqn.
 
W

wettrob

Ägt rev xrs 800 tidigare och äger en iq rr nu.
Rev:en alla dagar i veckan, enda nackdelen med min var ju då att den inte höll så särskilt bra:wondering:
Annars så drog xrsen allt mellan 2,5L - 4,5L
Iqn drar allt mellan 4-7.
Och då hade även xrsen ca 20hk mer.

Det enda jag anser är bra med Iqn är väl att den håller till nästintil allt, gränsen går nog ifall en timmerbil kör över den, annars håller den till det mesta.
Annars så är den, klumpig, tar sig dåligt i snön trots förlängd, tar onödigt mycket bränsle även fast den är nerbestyckad.

Det är väl vad jag tycker, sen finns det dem som älskar dom också :)