Ski doo Rev eller Lynx Rave?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
*Smaken är som baken.
*Beror på vilka modeller du menar.
*ja du väljer väl prisklassen själv.
*800 eller 600? Sitter ju samma motorer i dom.
*lynx är bäst efter leden och skidoon i lössnön, pga att lynx har pps boggie...
 
W

wettrob

Skidoo helt klart.
Känns som att lynx bara är en sämre och fulare variant av skidoo..

Har själv kört rev och jag var mer än nöjd med hur den var att köra med, dock så hade jag ganska mycket problem med min så det blev bara 30-40 mil med den.
 

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Skidoo helt klart.
Känns som att lynx bara är en sämre och fulare variant av skidoo..

Har själv kört rev och jag var mer än nöjd med hur den var att köra med, dock så hade jag ganska mycket problem med min så det blev bara 30-40 mil med den.

Känns inte riktigt hållbart med tanke på vilken innovation PPS boggin var. Allt beror på vart man skall åka, hur man skall åka. För 50 lax lär han inte få en skoter som spöar PPS på led, iaf inte i komfort.
 
Last edited:

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Han frågar ju även om lössnöegenskaper och Pauli Piipola gjorde inte direkt sin boggie för dessa egenskaper utan just led/bana. Så jag skulle också lagt mina slantar på en rev 600 sdi om det måste vara 600. Är ju själv inte nåt större fan av små motorer när det finns större.
sen är ju rave sjukt mkt fulare.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
600:eek:rna har väl inga direkt vanliga fel förutom normala slitagefel. Äta rem är mer ett 800 problem. Problemet med 600 är att man efter en stund vill ha mer effekt.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Du hittar säkert något som kan hjälpa dig där.

Dom vanligaste problemen med Rev-maskinerna är väl som på alla andra maskiner... Klent chassie.
Dom flesta revar blir ganska misshandlade. Så det händer att det spricker lite här och där, men vanligast vid framvagn och det som kallas för "nunnan" detta förebyggs ju med div förstärkningar.
Finns ju vanliga standard Mxz som är en vanlig led maskin.
Sen har vi Mxz X som om jag förstått det rätt har lite värre dämpare och ämnad för hårdare led körning, men inte hopp.
Sist men inte minst så har vi Mxz X-rs som är utrustad med värre dämpare och förstärkningar från 440, denna skoter är den mest "tåliga" dock även den som oftast körs hårdast.

Problem med motor hittar du här detta gäller både lynx och doo.

Rekommenderar starkt att du tittar på denna film. Detta är ju dock ett extremt fall, men han berättar en hel del bra saker.

Och när du väl är på väg till några maskiner som du ska kolla på, jämför med flera olika. Och om du som mig har dåligt minne och inte riktigt kan hålla plånboken i styr så fort du ser en fin leksak. Kom ihåg att verkligen kolla ALLT. Här är en hjälp/påminnelse när du kollar på någon maskin.

Rätta mig gärna om ni ser att jag har blivit felinformerad.

//Joel
 
W

wettrob

800an har iallafall problem med plastbrickan i magnapullen som vill nötas upp hela tiden. Vet dock inte hur det är på 600an då den är så lättdragen.
Tords motorservice säljer en i alu som normalt sitter på 1000 sdi, kostar ca 180kr om jag minns rätt?

Jag körde med en rev xrs 800 och om jag jämför den med iqn som jag har nu så tycker jag att den var bättre på allt förutom hållbarheten. IQn är dessutom förlängd till 136" men skidoon gick ändå bättre utanför leden, men då är ju IQ boggien gjord för nå annat än led heller.