Ski-Doo REV 600 SDI tappar en cylinder

Msoderlund83

Medlem
10 dec 2021
8
1
3
40
Örnsköldsvik
Hej,

Nyss köpt en Ski-Doo GTX 600 SDI -06 och nu går den på 1 cylinder. Den har gått 540 mil, varpå 35 de senaste 5 åren. (Äldre person som haft den).

När jag köpte den hade de kört en kort sväng varpå den börjat gå på en cylinder, sa man. Vi bytte tändstift och då gick den fint. Tomgång bra/jämn ca 1600-1700 rpm, och bra respons på gas i hela registret. 9,5 i komp på båda cylindrarna. Fin i boggie, matta etc så slog till för bra kurs..

Väl hemma tömde jag tanken på all soppa (fick ur i princip allt via hävert) och fyllde på ny soppa. Köpte 4 nya BR8ECS tändstift och drog ut på tur. Gick klockrent ToR dit vi åkte, men efter hemkomst körde jag själv en sväng varpå jag stängde av den ett kort tag, sen gick den på 1 cylinder igen vid start. Bytte stift och den gick. Dagen efter startade jag den och körde en kort bit, varpå det blir samma igen efter ca 3 min färd, en cylinder. Tar upp båda stiften utan att torka av och det är gnista på båda sidor med båda stiften, men gick på 1 cylinder ändå.
Byter stiften och den går igen. Kör en kort sväng varpå den tvärdör (som man klipper en kabel). Startar och går som vanligt.

Ett känt fel jag vet om är att det verkar bli vacuum i tanken då det pyser när man öppnar locket. När den stannade hade jag dock locket löst skruvat.

Tips vad jag kan kolla?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
För de fösta byt stift till NGK BR9EYA för de tål surhet bäst. Men 8 stiften är inte helt värdelös mot surning heller så de är inte så enkelt. Om de är samma cylinder som lägger av så kolla reedbladen för den cylindern. Om de är trasiga kan man få söndersurade stift. I de här fallet får du semisläkta stift dvs de ger gnista utan komptryck men i cylinbdern med tryck släcks de. Grilla de stiften med gaslåga så kan de bli kry igen.
 

Msoderlund83

Medlem
10 dec 2021
8
1
3
40
Örnsköldsvik
För de fösta byt stift till NGK BR9EYA för de tål surhet bäst. Men 8 stiften är inte helt värdelös mot surning heller så de är inte så enkelt. Om de är samma cylinder som lägger av så kolla reedbladen för den cylindern. Om de är trasiga kan man få söndersurade stift. I de här fallet får du semisläkta stift dvs de ger gnista utan komptryck men i cylinbdern med tryck släcks de. Grilla de stiften med gaslåga så kan de bli kry igen.
Lessnade och lämnade in skotern till en BRP verkstad. De gjorde följande:
  • Bytte stift till BR9ECS
  • Rengjorde tändkablarna (var lite ärgade i anslutning)
  • Bytte huvudrelät (nu fungerar kill-switch som den ska men hade nog inte med detta att göra)
De fick sedan inte fram felet när de provkörde och den gick bra.

2850kr fattigare kom jag hem och skulle igår köra en sväng men kom 10 meter så dog ena cylindern igen 🤦‍♂️

Ena stiftet (nu vänster variator sida) blött och andra såg bra ut. Torkade av det och gnista utanför cylinder men går ej om jag startar den. Gissar att den skulle gå om jag bytt till helt nytt stift (ska testa grilla med gaslåga).

Rengöra reedbladen tror jag innebär att pocka förgasarna, dvs tömma på glykol osv då det är kylning? Eller kan man ta lös dem utan att göra detta? Skotern går bra på både höga/låga varv när den går som den ska, därav trodde verkstaden att det inte var något fel på bränsle etc.
 

Msoderlund83

Medlem
10 dec 2021
8
1
3
40
Örnsköldsvik
Rengöra förgasare??
Rubriken säger att du har en SDI, då blir det svårt att hitta förgasarna... 😉
Hehe, sett flera klipp på tuben där det står "how to clean carburetor" när jag sökt på SDI så därav fick jag för mig att det satt nån skum blandning av insprutare/gasare 🤦‍♂️ Vet inte vad jag tänkte med, Googlade lite och fattar lite mer hur det funkar nu..

Dock går det en ledning till trottelhuset (Ski doo injector removal part 3 - YouTube) och ut på andra sidan. För att ta loss insugsgummi/reeds måste jag loss med spridarna samt ta bort slangar och tömma systemet på glykol, då den innersta slangen sitter sjukt dåligt till (går ej klämma som jag ser det)?

Så innan jag river ytterligare.. Känns det troligt att det är problem är problem med reeds? Ser att det är en del oljebaserad smuts när man lossat trottelhus mot insugsgummi.. (dvs insida trottelhus som ansluter mot gummi är denna smuts..)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Köp NGK br9eya stift för de är bäst helt en kelt. De utvecklades av yamaha och Rotax redan poå 90 talet då deras tripplar åt stift. Knacka dessutom ihop gnistgapet till 0,45mm så klarar de ännu mer soppa och olja innan de släcks.
Och en sak till man måste tänka på är att inte röra gasen vid kallstart låpt den gå minst 2 min innan du gasar lilla minsta. Undantag att gasa lite är om den håller på stanna. Och när den väl startats från kall motor så måste den gå i några min innan den stängs av annars riserar man stiftdöd vid nästa start!
Om dessa tips inte hjälper så köp Champions billigaste stift passande modellen för de tar man till då inte Ngk br9eya funkar. De är dessa två märken på stift de stpår mellan då de gäller tåla surning.
Men om du sköter varmkörning rätt och org stiften släcks så är de ett grundfel på motorn byta stift till de jag rek är bara bota symtomen.
De kan va felställd tps givare som ex för då kan de gå för fett eller snålt, men går den fint på tomg utan surning så är de inte tps fel heller. Tomg ska ställas till 1700-1800v.
Tvätta reedblad ger inget men om de är väldigt otäta typ sönder i topparna så kan den gå för fett och käka stift men även då borde de bli sur dållig tomg . Om den går fint på tomgång i 5-10 min så är de inge fel på reedbladen heller.
 

Msoderlund83

Medlem
10 dec 2021
8
1
3
40
Örnsköldsvik
Har ikväll plockat bort båda reed-bladen för rengöring. Har kanske hittat ett fel..
När jag tog bort själva bladen noterade jag att ytan under är bubblig, troligen korrosion från aluminiumet under.

Detta gör att bladen inte sluter tätt, utan ligger en lite n bit ifrån, se bild från sidan..
29556

29557

var även ärgat i anslutning mot blocket en del, syns lite på denna bild..

Frågan är nu, kan detta vara en anledning till att den surar stift? Nya verkar gå på 1500kr/st 😩

Eller kommer detta inte göra någon skillnad för stiften??
 

Msoderlund83

Medlem
10 dec 2021
8
1
3
40
Örnsköldsvik
Tog för övrigt bort spjällhuset för bla rengöring.. väldigt skitigt, kanske till viss del kan bero på att reeds inte sluter tätt?
29558
29560
Såhär såg de ut innan rengöring
 

Msoderlund83

Medlem
10 dec 2021
8
1
3
40
Örnsköldsvik
Update i detta är att skotern lämnas in igen på verkstad efter att de gjort ett case mot BRP på detta. TPS-sensor ska då kalibreras samt oljepump likaså. Ger detta ingen skillnad går man på spridarna då även de kan ge uppkomst till detta. De tror inte felet är kopplat till tändningen.

Tesen är att den skjuter ut för mycket olja, vilket bilderna ovan styrker... Däremot tycker BRP att verkstaden ska monterar BR8ECS igen då det passar bättre för "touringkörning". BR9ECS är bättre om man kör hårt med hög värme osv. Jag vet inte vad jag ska stå där, blir ju rätt blandad körning, mestadels lugn med denna skoter, men klart det gasas en del ibland med när man är själv..

Gällande reeds, bör jag kosta på 3000kr och byta dessa? Kommer det göra någon skillnad?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De otäta bladen ger inte stiftdöd de är för lite otäthet för att äta stift. Du behöver inte köpa nya korgar slipa bort allt gummi så de blir bara ren aluminium bara, de tätar tillräckligt bra och reedbladen håller minst 1000 mil trots borttaget gummi. Du kan även köpa beg korgar från skrot eller privatperson, de är sällan de ser så dåliga ut så de blir lätt att hitta beg korgar. Vänd bladen den väg som tätar bäst bara!. Gummit är endast till för att de ska hålla längre men jag har kört flera 1000 mil med korgar av alu. Ex många eftermarknadskorgar är/va de endast aluminium eller plast som tätyta.
Oljeklägget i insuget kommer däremot att bli mindre när du slipat korgarna för nu trycks olja/bensin förbi bladen en bit innan de vänder igen och åker in o motorn. Insprutar är mindre känslig på reedbladsläckage vs förgasare.
Om någ råkat ställa på pumpen max (feljusterad) kan ev ge stiftätning men jag är skeptisk. Som ex min gamla Thundercat 1000 kör jag på 5% oljebland i tanken utan stiftdöd. En maxad oljepump ger inte mer än 5-6 % och absolut inte på tomgång och lite gaspådrag.
Ang stiften så ska den funka med org stift om allt är ok i motorväg/insprutning.Men som jag skrev prova br9eya för de tål mer olja/bensin innan de släcks. Och för att få ännu bättre skydd mot stiftdöd knacka ihop gnistgapet tilll 0,45mm.
Jag har två sdi 600or i släkten och de äter inga stift men de har jag för mig körs med br9eya stift för de har jag nog tvingat på dem :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De slog mig en tanke som är värt att nämna. De sdi som jag kört och troligast din också har är att man ska trycka in en knapp just vid kallstart. De ger extra bränsle i någon/några sekunder. Tänk om den funktionen /knappen hänger sig ibland för då lär den käka stift. De är inget jag läst eller varit med om men de kan säkert hända för den tycka ha stått mycket i utomhusmiljö då reddkorgarna börjat ärga. De bör va lätt att mäta sig till om själva knappen är hängd i på-läge hela tiden.
 

Msoderlund83

Medlem
10 dec 2021
8
1
3
40
Örnsköldsvik
Uppdatering. Det går inget vidare..

Monterade tillbaka de rengjorda reedsen. De är täta framtill men något lite otät på sidorna. Dock anser BRP som även fått bilderna att det inte ska påverka detta.

TPS-sensor nollställd. Så även oljepumpen (den var dock rätt från början).
BR8ECS monterade igen efter uppmaning av BRP. De säger att BR9ECS är bättre om skotern körs hårdare, men på en touring som ofta går lugnare är 8orna bättre.

I övrigt är spjällhus, reeds, rave-portar, tändkablar rengjorda.

Dock är det samma skit fortsatt. Kunde köra en längre tur med familjen, gick som en klocka både dit och hem (några mils körning). Sedan startade jag den igår. Gick kortare tag på tomgång så dog en cylinder. Bytte stift och den gick bra en längre tur. Det är inte samma cylinder som far, utan blir växelvis mellan dem. Tyder på att det inte borde vara spridarna? När den går, funkar den klockrent. Bra tomgång, stark på höga/låga varv. Pigg..

Ska nu beställa ny tändspole för 1200kr och nya tändkablar för att testa byta.

Sjukt frustrerade när man inte kan lita på den. Någon med input/förslag vad det mer kan vara?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
En sak som SDI-motorerna inte gillar, det är batterier som inte är helt justa.
Även om batteriet verkar starkt och snurrar runt motorn fin, så kan ett batteri som är äldre eller har kanske en dålig cell ställa till det för databoxen.
Så om du kan låna ett bra batteri från gräsklipparen eller ATV:n och prova, så kanske problemen löser sig.
Testa det innan du kostar på en dyr tändspole.
 

Msoderlund83

Medlem
10 dec 2021
8
1
3
40
Örnsköldsvik
En sak som SDI-motorerna inte gillar, det är batterier som inte är helt justa.
Även om batteriet verkar starkt och snurrar runt motorn fin, så kan ett batteri som är äldre eller har kanske en dålig cell ställa till det för databoxen.
Så om du kan låna ett bra batteri från gräsklipparen eller ATV:n och prova, så kanske problemen löser sig.
Testa det innan du kostar på en dyr tändspole.
Har köpt nytt batteri till den med, glömde skriva det 😩
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Laddar den bra? Mät volten på batteriet ,de bör ligga på minst 12,5 volt avstängd motor mer när den går.
Ang stiften så skit i vad brp rek för stift de går bara efter fabriks rek, de stift jag rek är vad folk över hela världen kommit fram till tål surhet bäst och motorn går lika bra på de stiften.
Start/körtips. SDI motorerna har lätt att skjuta stift även om de är kry så de är viktigt att varmköra npga innan man rör gasen eller lägger i backen.
Vid kallstart så kör inte iväg eller tryck på backen på minst 3 min . När man lägger i backen så blir den tillfälligt lite sur därav stiftdöd när de är kall. Och kör man iväg innan motortempen är 20-25c kan stiften släckas också. och man får absolut inte slå på mer än 15% gas innan tempen är 40c , de kan va en varmkörningssträcka på 2-3 km!

Här är Champion stift som kan lösa problemet för gott. Knacka ihop gnistgapet till 0,45mm på dem också. De finns liten risk attbacken kan krångla med dessa stift men troligen inte.
'
Och här är NGK br9eya stiften ,,knacka ihop till 0,45mm
 
Last edited: