Ski-Doo Rev 440 / 800 -06, vatten åk!

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Efter ett års uteblivande av snöskoterkörning på sommaren så är det nu dags att börja ladda upp för nästa säsong!
Denna projekttråd handlar om mitt bygge av en perfekt lekskoter till påsken som sedan ska användas till att tävla under nästa sommar.

Det hela startar i att jag ser en annons på två objekt och 120 mil senare så har jag dem hemma hos mig.



Skotern till vänster är skotern som sedermera kom att bli objektet som jag sparade till detta bygge.
Skotern till höger renoverades upp och såldes för att finansiera detta bygget, som studerande så måste man tyvärr tänka lite på kostnaderna.

Skotern som jag kommer bygga på är en Ski-Doo Rev 440 -06.
Motorn som jag stoppar i är en 800 HO som har lätt portade cylindrar, 13,5-1 komps topp samt något effektavgassystem.
Dessa pipor skall maskinen bänkas med när den har blivit inkörd:



Chassiemässigt så planerna inte större än att ta isär allting och täta ordentligt samt att byta alla slitna delar och montera stora kylsystemet. Originalplast, C&A skidor och 44as matta kommer att användas.
Så här såg skotern ut efter lite skruvande och en del del-donationer till "finansieringsobjektet".



Vidare demonterades skotern och diverse delar böts ut eller förstärktes:







Nu påbörjades ihopmonteringen av skotern:















Fortsättning på projektet i nästa post!
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Eftersom de portade cylindrarna inte kommit hem från nikasilbehandlingen ännu så monterar jag ihop en motor med originalcylindrar och topp. Denna motor kommer sedan att vara en reservmotor:












Montering av motorn:





Skotern som den står just nu:



Kommer mera uppdateringar, dock inte lika matiga som denna post då detta är summerat från ett halvårs skruvande i mån av tid.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Härligt :) Kommer följas!

Finner det lite underhållande att du först skriver "är studerande och måste tänka på kostnaderna" och sen så har du 2 stycken 800 motorer, varav en i reserv (samt en 12:as pro)! Inget illa menat =)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
[video=youtube;UtXf0nWVVH8]http://www.youtube.com/watch?v=UtXf0nWVVH8[/video]

Tar mig friheten att länka senaste klippet på maskinen :bigsmile:

Hoppas de är lungt henke, säg till annars bara :)