Ski-doo rev 440 -04 Besviken på effekt, variator problem

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
hejsan, precis köpt mig en Rev 440 -04a, men är lite besviken, är inte lätt att få upp skidorna, hur man än försöker osv, skotern känns nästan lika slö som 550in,
kanske behövs lite boggi fix? tipps?

Sen har jag även problem, ger jag full gas tex, upp för en kulle, eller i en burk, å så släpper jag gasen, och ger full gas direkt efter så orkar den inte, går inte upp i varv,
samma om man åker 2st på den, orkar inte alls, antar att det är sekundären som inte växlar ner nog fort, men vad mer exakt kan det vara? smuttsig sekundär i samband med lite sliten rem?

tack på förhand!
 

simonpersson

Aktiv medlem
21 nov 2010
52
1
1
Lesjöfors
Ta isär primären och gör rent och smörj glidgrejerna lite, detta räckte åtminstone på en kompis rave 800 som inte växlade ordentligt.
 
R

RevMan

smörj inte, alla delar ska vara torra.
Rengjör bussningarna på vilktarmarna med tryckluft och brömsregjöring.
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Kolvarna har gått 10 timmar nu, sitter holtzman atacc, dödar stiften om maskinen står på tomgång länge, men det är ju bara lågfarts, högfarts blir stiften lite lätt vita , men bara mycket lite, så tror ej det är problemet, känns som sekundär problem, s

Tycker även maskinen är dålig på att lyfta skidorna, trodde dom skulle gå å få raklånga, å kunna hålla kvar dom där tills man varvat ut iaf
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
som sagt.plocka isär variatorerna..rengör allting..INGET ska smörjas..
sen kollar du så rullar och så är fräscht samt att skivorna rör sig lätt på axeln..
är detta som de ska så kolla ravementilerna.

440 ska inte gå å köra så långt på rullen..dem erfarenheter jag har med 440 så är de att dom ställer sig rakt upp men går ner lika fort.. iaf på plant..är de lite uppför så lyfter dom skidorna litegrann och går där.
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
om skotern går lite snålt när det är 15 minus, går han ännu snålare vid 0gradit då eller hur funkar bestyckning/väder, sen vill jag veta hur man kollar att sin Holtzman atacc funkar..
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Är ju std att rullarna blir dålig på dom där sekundärerna. Min gick väldigt konstigt ett tag också men efter ett par nya rullar vart de en helt annan motor kändes det som :) [video=youtube;Xh5HG228xRc]http://www.youtube.com/watch?v=Xh5HG228xRc[/video]