Ski doo renegade går dåligt

Articcat440

Prospect sledder
6 feb 2018
23
0
1
Har en skidoo renegade 800 ho 2005 som går dåligt, går inte att åka med jämn gas man måste åka och pumpgasa om man ska kunna åka. Går ojämnt.
Vad kan det tänkas vara för fel?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Då låter de snarare som att någon av variatorerna kärvar. När variatorn ska växla ner så fastnar den kvar i så motorn kvamnar. De upplevs som att motorn blir otroligt svag. Om de nu inte är kärvande variator och felet kommit smygande under lång tid så kan trottelnålarna blivit slitna på ett ställe där man kör mest. Är man skarpsynt går de se om de är sliten vid gaspådrag där man kör mest. De brukar vara bara 10% trottellyft. De slits mot nålmunstycxket de blir som en ring/dike runt nålarna.
 

Articcat440

Prospect sledder
6 feb 2018
23
0
1
Okej jag får kolla, har bara åkt 2 st kortturer så vet inte hur länge den har varit så, köpte den på sommaren (suck)
 

Articcat440

Prospect sledder
6 feb 2018
23
0
1
Nu har jag åkt med skotern, sekundärvariatorn hade kärvat fast så smörjde upp axeln lite så nu går den som den ska på det viset. Skotern har stått i minst 2 år så är säkert därför. Dock så har jag ingen tomgång och måste åka med chocken rakt upp. Förgasarinställning? Eller kan det vara något som är trasigt?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Börja med att rengöra förgasarna. Låter som att dina lågfartsmunstycken är täta. Då går den inte på tomgång eller lågvarv. Kolla skick på insugsgummin i samma veva.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Ang variatorerna så får man inte smörja upp dem med någon typ av olja för då drar de till sig remdamm och fastnar igen. Bara rengöring no more no less.Tomg beror på redan nämnda igensatta lågfartsmunstycken, Piprensa ur dem med ståltråd eller koppartråd för urblåsning med tryckluft duger inte. Finjustera sedan tomgången med bränsleskruvarna som sitter väldigt krångligt till men de går med nöd o näppe nå dem. Du kommer få skruva både på tomgångsskruven och bränsleskruvar tills den går som finast på ca 1700v.
 

Articcat440

Prospect sledder
6 feb 2018
23
0
1
Nu har jag gjort rent förgasarna, och det går igång på engång nu👍 märks stor skillnad . Dock så är tomgången på tok för hög ca 4000 varv. Skruvade ut skruvarna 2 varv men finns det någon grundinställning? Och hur mycket mer skulle man behöva skruva ut dem för att sänka till 1700v tro? Jag får nog ta loss förgasaren igen för att komma åt justerskruven som är längst in. Så skulle vilja ha ett litet humm om hur mycket jag måste justera.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Bränsleskruvarna med vit ratt är de som sitter trångt till, skruva du ut 1,5 varv som utgläge. De sitter en på varje förgasare. Sedan justerar du tomgången med stoppskruven för gaswiren. Om den har svårt att va stabil på 1700 varv typ vill rusa upp i varvtal så skruvar du ut bränsleskruvarna ett halv varv åt gången tills den stabiliseras. Därefter kan du finjustera bränsleskruvarna. Optimalt inställda bränsleskruvar är just vid gränsen till rusning och öppna dem ett kvarts varv därifrån. Om den däremot surar och vill sjunka i varv så skruvar du in dem ett halvt varv åt gången. Du kommer få justera tomgångsskruven i takt med att den börjar närma sig rätt bränsleblandning när du justerar bränsleskruvarna. De är inte helt lätt om man inte är van att ställa in bränsleskruvar mot tomgångsskruv.
 

Articcat440

Prospect sledder
6 feb 2018
23
0
1
Tomgångsskruven skruvar man in för att få högre tomgång va? Jag har den urskruvad så den inte ligger emot. så jag får väl börja med bränsleskruvarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Om du grundjusterat bränsleskruvarna till 1,5 varv öppna så bör du kunna justera tomgångsskruven så den varvar 1700-1800v. Men den kan va ostabil på de varvtalet endera surar och vill sjunka i varv eller snålrusa. Följ tidigare beskrivning åt vilket håll bränsleskruvana ska dras ber snål eller fet gång. När den väl tycks gå stabilt på något varvtal så justerar du varvtalet till 1700-1800v igen. De kan bli lite hit o dit mellan tomgångsskruven och bränsleskruvarna innan den går perfekt.
 

Articcat440

Prospect sledder
6 feb 2018
23
0
1
Skruvarna är 2 varv ut nu och tomgångsskruven är "helt" ut och den varvar 4000 varv som den är nu så, ska väl bränsle skruvarna ut ännu mer? Inte in 0. 5 varv? Jag kommer inte åt den inre justerskruven utan att ta loss förgasaren och då måste jag bort med sekundärvariatorn, luftburk med mera . Gör jag fel eller kommer man åt från andra sidan på något vis? känns så ogenomtänkt att placera det på det viset. Mycket jobb bara för att justera lite i taget och gissa sig fram.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Hur ser insugsgummin ut? Tjuvar den luft där får du hög tomgång samt att den allmänt kommer gå snålt. Men du har luftskruvar också på förgasarna, sitter mot variatorsidan och närmast insug på förgasaren. Dra dom i botten och backa ut ett varv.

Men det är dock ett vanligt fenomen på äldre Rotax 800 med hög tomgång, det hade dom redan ny också. Hur beter den sig? Rusar den upp i tomgång direkt vid kallstart eller bara efter du kört med den? Det är helt normalt att man får gasa till eller dutta till på choke för att den ska gå ner i varv efter körning. Irriterande ja, men man kan byta ut original lågfart som jag har för mig var 17.5 till 20 för att slippa detta.
 
Reactions: Articcat440

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Hur ser insugsgummin ut? Tjuvar den luft där får du hög tomgång samt att den allmänt kommer gå snålt. Men du har luftskruvar också på förgasarna, sitter mot variatorsidan och närmast insug på förgasaren. Dra dom i botten och backa ut ett varv.

Men det är dock ett vanligt fenomen på äldre Rotax 800 med hög tomgång, det hade dom redan ny också. Hur beter den sig? Rusar den upp i tomgång direkt vid kallstart eller bara efter du kört med den? Det är helt normalt att man får gasa till eller dutta till på choke för att den ska gå ner i varv efter körning. Irriterande ja, men man kan byta ut original lågfart som jag har för mig var 17.5 till 20 för att slippa detta.
Kan du visa på sprängskiss vart luftskruvarna sitter för jag hittar inga. Och även på min Lynx re´600 08a hittade jag inga luftskruvar!?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Skruvarna är 2 varv ut nu och tomgångsskruven är "helt" ut och den varvar 4000 varv som den är nu så, ska väl bränsle skruvarna ut ännu mer? Inte in 0. 5 varv? Jag kommer inte åt den inre justerskruven utan att ta loss förgasaren och då måste jag bort med sekundärvariatorn, luftburk med mera . Gör jag fel eller kommer man åt från andra sidan på något vis? känns så ogenomtänkt att placera det på det viset. Mycket jobb bara för att justera lite i taget och gissa sig fram.
Som snötoken säger så kan de va trasiga insug som gör rusningen. Prova spruta startgas eller bräcklen hårspray runt insuget när den står på tomg eller rättare sagt står på 4000v i ditt fall. Om denn går ner eller upp i varv när du sprayar så är de hål i insugen och de är vanligt på dem. Du kan även bryta o bända i förgasarna när den står på tomg och samma där reagerar den på det så är insugen väck. Annan orsak till hög tomg är att trottlarna blir slut så de läcker förbi luft när de är stängda. Vid ca 1000 mil är de såpass sluta att de är svårt att få ner tomg vad man än gör. Åtgärden för det är att stoppa i större lågfartsmunstycken. Ex som toke skriver från org 17,5 till 20 och sitter det 20 i nu gå upp till ca 24" De är bara dra igen bränsleskruvarna om den går lite fett med 24.Som du hör är de lite bråkiga att få stabil tomg på även om allt verkar ok, men de är trottlarna som blir otäta och de fixas med större lågfartare.
 

Cykeltjuven

Prospect sledder
1 mar 2018
16
4
3
du kommer åt från andra sidan om du tar bort slutburk och använder en modell längre skruvmejsel