Ski-doo Renegade e-tec 600 -13 motorstopp

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Hej!
Jag fick motorstopp igår när jag var ute och körde. Skotern tvärdog helt utan förvarning. Sedan var den helt död. Jag kollade lite kablar på plats där jag stod men hittade inget fel. Det märkliga är att hastighetsmätaren och varvräknaren "fastnat" i det läge som var då skotern stannade. Jag gjorde skotern strömlös för att kolla om det hjälpte.

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

Tacksam för svar.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
De gånger detta har hänt mig har motorn tvärstannat, 1 gång när den skurit en annan gång efter en remsprängning som linda in remmen i primären så motern tvärstanna.

kan du dra runt motorn?
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Ja, motorn har inte skurit. Det är ett elektriskt fel av något slag. Det var som att trycka i nödstoppet. Helt död! Inga misständningar eller strypningar p.g.a. bränslebrist m.m.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Kan vara statorn som farit. Jag hade börjat med att mäta upp den.
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Ingen magnapull så jag får väl linda upp snöret på variatorn då. Men, ganska säker på att det inte finns någon gnista.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Att den inte startade var jag med på men det händer alltså inget när du trycker på startknappen heller?

Kolla säkringar isåfall och att alla plus och jord kablar sitter där dom ska. Finns det ström i batteriet?
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Nej, det händer inget. Kollat säkringar.

Det som är lite märkligt är att hastighetsmätaren och varvräknaren står kvar på det värde skotern hade när den stannade...🤔
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Det blir så med mätarna om den stannar av någon annan anledning än att nödstopp slås in eller dess dras ur.

Mät med en multimeter vad du har för spänning i batteriet. Du kan för säkerhetsskull också kolla kontakten till mätarhuset att den sitter i ordentliget samt att det inte på kommit in fukt i den. Är det okej sätter jag en tia på att statorn har farit.
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Tack för info! Ja, statorspåret får jag gå vidare med. Vet du eller någon annan hur mycket en stator kostar och är det svårt att byta?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
En ny original kostar runt 3000:-. Finns pirat för 1500-2000 men hur kvaliten är på dom har jag ingen aning om.

Svårt är det väl inte men det krävs en speciell avdragare för att få lös svänghjulet.