ski-doo Renegade 800 -07

rhortlund

Aktiv medlem
24 okt 2007
84
0
6
Ä-byn
ski-doo Renegade 800 -07
fördelar !!
nackdelar ?
Har dom samma problem med vevaxel som tidigare år att lagrena bara
stoppar 600-700 mil sen måste man fetta om dom:beer:
Tacksam för svar är sugen på att handla en
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Har en sån, den har gått 280 mil utan problem. Insugsgummina har hållit hur bra som helst, är då inga sprickor eller nått i dom som dom flesta verkar få.

Tycker dom går som en dröm efter leden och så kan man ju hålla ut vid sidan om utan att fastna direkt.

Sen så drar dom ju inte heller så överdrivet mycket, visst om man gasar och kör i tung snö osv vill den nog ha 3-3,5 liter. Men tror jag snittar kanske 2,5l/milen.

Kommer inte på nått, fråga ifall de är nått speciellt du undrar över! :)

Har förövrig beställt ett Dynamo Joe v-kit så får se om de blir nån skillnad, funderar också på SLP powder pro skidor, för originalskidorna e inte dom bästa.
 

vikvolvo

Medlem
8 mar 2007
10
0
1
3 Mil Norr om Boden
JA hellst om ett lager (går nyper) så komer veven igenom blocket och då kan man bli :bawling::bawling::bawling::bawling::bawling::bawling::bawling::bawling::bawling:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
ski-doo Renegade 800 -07
fördelar !!
nackdelar ?
Har dom samma problem med vevaxel som tidigare år att lagrena bara
stoppar 600-700 mil sen måste man fetta om dom:beer:
Tacksam för svar är sugen på att handla en
Problem? Det är ju en "feature"... Dom har valt att ha kapslade lager för att skydda dom från skit som kommer in genom insuget, sotrester osv som förstör lager effektivt. Det är fullt normalt att fetta om kapslade lager för att dom ska hålla länge. 6-700 mil är inte så "bara", minsann.

Sen kan väl dom lärda tvista i århundraden om det är en klok lösning, då folk istället för att inse att dom måste fettas om, chansar och kör en säsong till. Då rasar det ju tillslut...

Förövrigt är Renegade en fin-fin maskin. Däremot tycker jag ju inte att man ska köpa en "mellanmaskin", som inte är bra till "någon" körning. Klumpigt uttryckt kanske, men jag menar att om man vill åka fort på led = köp en kort, helst en X-RS, och vill man åka lössnö, köp en Summit.

Fast det är ju bara min åsikt... :p
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Men om man vill göra både och då ? Både kunna bränna lite led ibland och ibland vara och leka i pudret, villken maskin ska man ha då ?
Summiten går skitfint på led också, men lite sämre styrförmåga i höga farter på trånga leder pga längden.

Den korta går alldeles "utmärkt" i vårt svenska fluff förutsatt att man har en 44-matta. Den flyter kanske inte ovanpå, men man tar sig fram när man lärt sig maskinen.
 
B

Biosteel

Re: Sv: ski-doo Renegade 800 -07

Men om man vill göra både och då ? Både kunna bränna lite led ibland och ibland vara och leka i pudret, villken maskin ska man ha då ?

då kanske inte en ski-doo skulle vara rätta valet crossfire 700 är ett ypperligt val med goda referenser eller en switchback från polaris :)
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Jag har då bara positiva saker att säga om maskinen. Den är äckligt snabb vid ledkörning och funkar mer än väl i pudret. Den är nog mer en ledmaskin än puderskottare så vill du köra enbart puder så köper du naturligtvis en Summit. Jag skulle dock aldrig byta ut den mot en kortare maskin då jag gillar det extra drivet som den "lagoma" mattlängden/kamhöjden ger.
 
4

426H

Jag har kört tre säsonger på en -06:a och den är i princip identisk med -07:an. Tycker det är en riktigt bra skoter. Framförallt på leden, där den går som en gocart. I pudret tar man sig fram bra men om snödjupet är begränsat är det lite jobbig att hålla den på skrå och göra pudersvängar. Trots summitskidorna och paddelmattan vill jag påstå att skidoo prioriterat ledegenskaperna framför lekegenkaperna i pudret. I djupare snö är det dock inga problem att surfa runt och rita åttor i snön.
Vill minnas att den dessutom blev utnämd till årets bästa skoter av snowmobile!