Ski Doo Renegade 800-02 kolvhaveri

räserbajs

Ny medlem
15 jan 2011
4
0
1
skellefteå
hallå skoterentusiaster. jo har just handlat en renegade 800 och visste ju om att vid runt 700 mil fetta om vev. men nu var det nog inte detta som var problem.
Jag och en polare var ute å åkte,ganska aktiv ledkörning.. sen kom vi ut på en sjö och låg på jämn gas ett ett par tre minuter och plötsligt gnisslar det till och motorn tvärdör å låser sej. stannar och känner på snöret,motorn pall.. minuten senare har jag komp igen. tar upp ravegiljotinerna och ser att båda kolvarna är repiga. kolvarna har bara gått ca 100 mil.
har beställt nya och lyft motorn för att passa på att fetta om veven när jag ändå pillrar.
vad tror ni sakkunniga detta berodde på.? ska den motorn inte tåla att hålla jämn gas med? måste man ha parkinssontumme hela tiden?

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Hur såg stiften ut, får den för lite? Är insugsgummina hela, ingen tjyvluft? Är vevaxeln rak? kontrollmät...

Rent personligen så håller jag aldrig jämn gas mer än högst 30 sek, det är aldrig fel att kyla lite då och då när man håller jämn gas, men det kan bero på att man är uppväxt på gamm-skotrar..

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
889
113
Kramfors
Kan bero på många faktorer .
Tråkigaste faktorn vore att tidigare ägare bytt kolvar i redan förstörda cylindrar eller ej rengjorda från tidigare ras.

Kolla om det sitter wiseco kolvar i den för dom tål inte lilla minsta bestycknings fel och då cvet man också om någon bytt kolvar pga tidigare ras.. Det räcker med för lågt ställda nålar för att skära wiseco kolavar. Men för lågt ställda nålar kan även i längden skära gjutena kolvar såklart.
Köp inte wiseco när du byter kolvar bara!!

Kolla upp bestyckningen at5t den är org och besikta insugsgummin noga. Det märkliga är att den skar på bägge cyllarna det tyder snarae på långvarig felbestyckning.