SKI-DOO RENEGADE 1200 4TEC - dåligt gassvar

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Som de flesta med en ski-doo renegade 1200 vet så är det ett irriterande ögonblick mellan att man klämmt in gasen mot styret och att det faktiskt händer någonting.
Hört alla historier om att det är för långt mellan förgasare och cylinder och att variatorn är kittad som en åsna istället för en häst.:hmmmm2:
Någon som också upplever den här "döda sekunden" efter att man kommit ur kurvan och klämmt tummen mot styret?:cry: Gör mig deppig :sad2:

Finns det några åtgärder för det här? Vill inte modda ihjäl mig så skulle uppskatta om det finns någon där ute som vet ett smidigt sätt att motverka denna effekt utan att modda allt som modda går.:hmmmm:

Tackar på förhand :tongue1:
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
ÅF har ingen vetskap i hur man åtgärdar problemet men är fullt medveten om att det är något som många kunder påpekar vid service. Inte rivit ner och kollat - hur är insuget uppbyggt på en sånhär?
 
4

426H

Öhh, har faktisk aldrig kört en skotermotor med bättre gassvar än en rotax 1200. Troligtvis behöver du göra rent/serva primärvariatorn.
Fast har du monterat förgasare på din 1200:a så kanske det är förklaringen? :biggrin1:
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Kännetecknas mer som ett typexempel med fel på backtracken, hade det på phazer RTXen från -07 i alla fall. Men här är det inte variatorn som inte går tillbaka utan det är motorn som "tvekar" efter att jag klämmer på gasen. Sen skjuter den mycket riktigt iväg som en skoter i den här kalibern borde. Vet inte men är det fler som upplever liknande? har en bekant med en likadan skoter från -10 och den skotern beter sig exakt likadant säger han nu när jag ringde och fråga för bara 5min sen.:hmmmm:

Känns som man har lite rundgång i skallen nu :stupid:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Öhh, har faktisk aldrig kört en skotermotor med bättre gassvar än en rotax 1200.
Dito, har inga känningar av detta överhuvudtaget. Men se till att det löses innan garantin går ut!

För övrigt bör du inte jämföra med 2010 års modell, de har inte likadan variatorsetup.