Ski-doo MXZ XP 800 -2008

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!

Någon som vet om det är en massa barnsjukdommar på en MXZ XP 800 från 2008?

Hur är motorerna, driftsäkra? håller dom bra eller rasar dom lätt?

Har sett att dom börjat sjunka rätt mycket i pris på beg marknaden iaf.

MVH/Nicklas.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
När dem kom fanns det problem med drivaxlar som gick av men återkallades och byttes ut,Sitter samma motor som 09 och 10:eek:rna dock med smidda avgasportar då det fans problem med giljotiner som gick av på 07:an(summit)och 08:eek:rna.
Annars driftsäker motor,om det är högmilare börjar det va aktuellt med att se över vevlager(fett)och kolvar.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Jo det där med drivaxlarna har man ju hört talats om..

Hur är det med remslitage då?

vad räknas som högmilare då på en 800? 3-400 mil är det högt eller lågt?

Hur är dom i soppaförbrukningen drar dom mycket vid ledkörning?

Är det en skoter att rekomendera för ledkörning?
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
300-400 mil är väll kanske inte så högt men om du ska ha maskin och köra 200 mil till så börjar det kanske bli läge att kolla upp det,allt beror på hur maskin är använd.Mycket rolig maskin på leden men även helt okej vid sidan av,hittar du en maskin med andra skidor och 44:a matta kommer du ha mycket maskin för pengarna.08,09 och 10 är förgasar maskiner så soppaförbrukningen är ju inte som dem nyare e-tech maskinerna.Vissa maskiner från 08 hadde lite problem med remmar men det löste nog många med att dreva ner maskinerna och annan variator setup.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Ja just det, Så man får kanske kosta på sig en service för att vara på säkra sidan vill säga då...

men inga andra för och nackdelar med maskinen?

MVH/Nicklas
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
skönaste chassiet! har haft 600rs till Summit 800 154". pro rmkn är också ett skönt och lätt chassie men fotholkarna på xp är så långt fram så man vill inte byta till nått annat! bara att handla då dom ligger i bra kurs!
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Antingen letar du upp en maskin med en motor som är renoverad och ligger bra i kurs eller så prutar du på en som gått låt säga 500 mil,kostar en slant o få veven servad med lager och fett + kolvar.Kostnad för renovering eller genomgång av motorn beror på om du gör det själv eller lämnar bort det,ring en ÅF på kul o hör vad det kan kosta.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Ja det är väll rätt bra pris,allt mellan 65 och 70 pengar är väll rätt bra beroendes på utrustning osv.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
jo de låter ju som ett vettigt pris, utrustning ser ut att vara standard, inga slp pp skidor iaf, å ingen 44" matta... men kanske bra pris iaf

Men dom är driftsäkra alltså?, har funderat på en 600 sdi förut men dom är ju dyrare men kanske driftsäkrare?

Men en 800 är väll mindre beroende av service än vad en 600 RS är iaf?

MVH/Nicklas.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Det finns några maskiner med 44:a matta och Slp skidor i rätt bra kurs oxå,Om skidor och matta är något du skulle vilja ha senare får du räkna med att lägga ut 5-8 tusen till,Skulle nog försöka hitta en maskin där det sitter på redan och försöka göra ett bra pris på den.Är helt klart värt det,det gör en bra maskin ännu bättre.Hur det är med service på en Rs vet jag inte men det finns det säkert fler här som kan svara på.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Alltså, jag reagerar lite på uttrycket "driftsäker" i det här sammanhanget.
Det kan inte finnas någon enskild motor på det här forumet som det finns fler trådar om när det kommer till problem?
Visst, det mesta handlar om dom fö**annade lagren, men även eviga remproblem.
Jag tycker inte på något vis att man ska avstå köp om det är en sån man vill ha-men just när det kommer till Rev 800 tror jag att det är extremt viktigt att komma in med öppna ögon!

... och som avslutning tar jag en referens: Jag har en bekant som köpte en ny Rev 800 - 03 som passerat 1000 mil med orörd motor!
Det finns tydligen ex som bara fungerar.... :)
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
jo de låter ju som ett vettigt pris, utrustning ser ut att vara standard, inga slp pp skidor iaf, å ingen 44" matta... men kanske bra pris iaf

Men dom är driftsäkra alltså?, har funderat på en 600 sdi förut men dom är ju dyrare men kanske driftsäkrare?

Men en 800 är väll mindre beroende av service än vad en 600 RS är iaf?

MVH/Nicklas.
Snåla inte o köp en med orginal utrusning, 44as matta gör sån stor skillnad så det är otroligt, samt skidor.
Dock får du räkna på en 5000kr på matta, å en 3-3500 för skidor, kanske behövs drevas ner å andra drivhjul, styrhöjare, osv? går fort upp till 10 000 :-

F.Ö har jag en bekant som har en likadan, sitter nå extra stag samt nerdrev, den fransar inge rem och han kör fan inte lugnt med grejerna. Inte speciellt mkt soppa tar den för en 800 heller 2,5-3 kanske.

Den sitter det även 44s matta på och då äre bara o köra med skidorna i luften så länge man vill..

Ang. driftsäkerhet o service,
Driftsäkerhet är väl egentligen inget som finns på snöskotrar..
Men iallafall, jag skulle inte rört motorn förens den börjar passera 650-700mil
Ser ingen anledning om den går klockrent, o inte trycker ur sig nått fett.
Så motorn tycker jag du inte ska va orolig för.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
man får se hur man gör som... kanske 800 motorn är för mycket skruvning med, vill ha en som man inte behöver skruva med i motorn då jag helst kör istället :)

Driftsäkerhet fanns då iaf i gårdagens maskiner, hade en ZR 700 -99a för några år sedan och den bara gick och gick skruvade inte en gång i den på dom 5år jag hade den. Samma med cougar 500F -89a som jag har nu också, den har gått 1100mil utan att ha rört en skruv i motorn...

MVH/Nicklas.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
man får se hur man gör som... kanske 800 motorn är för mycket skruvning med, vill ha en som man inte behöver skruva med i motorn då jag helst kör istället :)

Driftsäkerhet fanns då iaf i gårdagens maskiner, hade en ZR 700 -99a för några år sedan och den bara gick och gick skruvade inte en gång i den på dom 5år jag hade den. Samma med cougar 500F -89a som jag har nu också, den har gått 1100mil utan att ha rört en skruv i motorn...

MVH/Nicklas.
Det är inge mer skruvning på dom än nån annan skoter, ska du se!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Finns väl inte 1 rotax 800 som gått 500 mil där motorn inte har måst renoverats...kolla på blocket, det kryllar av dem.
Trots detta säljs det många, så förmodligen är det - mellan motorrenoveringarna och rembytena - jättebra maskiner. :D
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Finns väl inte 1 rotax 800 som gått 500 mil där motorn inte har måst renoverats...kolla på blocket, det kryllar av dem.
Trots detta säljs det många, så förmodligen är det - mellan motorrenoveringarna och rembytena - jättebra maskiner. :D
Renoverar hellre lite än å åka nån tung gamm yama trippel ska du se ;)