Ski doo mxz som tvärdog

SamuelSjögren

Ny medlem
21 dec 2019
4
0
1
45
Vrigstad
Hej. Jag är en nybliven skoterägare (mxz 800 -08) som kom upp till svärföräldrarna i södra norrland inatt efter 70 mil. Hade skotern på släpet (otäckt) och det var galet disigt och runt nollan. Startade å backade av släpet nu på morgonen, men efter 50 meter tvärdog den. En bekant i byn tror det är fukt som trängt in i nån elektronik, så jag har dragit in maskinen i svärfars garage för att torka. Om den, Gud förbjude, inte startar i morgon... vad är det mest troligt för fel? Testat att ta loss tändstiften (som är nya) och jag får ingen gnista alls. Runt hålen till tändstiften vad det fuktigt/lite oljigt. När man försöker dra igång så blinkar diverse lampor till på instrumentpanelen, så nån form av el produceras. Tacksam för svar och råd och uppmuntrande ord i stil med ”-det där löser du lätt och det är nästan gratis” 😅 /Samuel
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vi börjar från början då.

Har du dragit ut stoppknappen?
Har du tryckt dit DESS ordentligt?
-Gamla DESSar som din har en platt bricka i kontaktytan om denna lossnar blir de jävligt känsliga.
Byt tändstiften - Förgasarmaskiner kan mycket väl sura när man drar den på släpvagn utan att ha stängt av med en bränslekran och därmed släcka även nya tändstift.
Metalldelen på stiften måste jorda emot motorn för att ge gnista.
 

SamuelSjögren

Ny medlem
21 dec 2019
4
0
1
45
Vrigstad
Tack för svar. Då blir det att leta reda på nya stift i morgon. Dess’en har varit lite glappig, men det har räckt att rucka på den lite så har felmeddelandet slocknat. Inget verkar sitta löst i den. Stoppknappen är inte nertryckt 😅. Läst i nån tråd att statorn eller cdi’n kan ha gett sig. Är det troligt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
No1 kör aldrig en skoter på släp otäckt!!! De far in saltvatten i alla kontakter överallt och de kan va ett helvete att få torra så den funkar bra igen. Om du har tillgång till tryckluft så blås i runt alla dödarknappar livlina dess. Prova sedan gnistan igen. Om de inte duger fippla in en kupevärmare riktad mot där de är mest antal elkontakter och låt den blåsa mot dem i flera timmar med så hög värme du törs utan att smälta plast. Ger den inte gnista efter det måste du riva lös alla kontakter du ser vid mot ecu och till stator och till dödare ja alla du ser. Blås ur dem i första hand och man kan fetta in dem med liutiumfett alt som lastbilsåkare gör spruta in rostskyddsoljan dinitrol de har jag gjort i 30 år. Men spruta inte in någon form av olja i kontakter in mot ecu blås endast ur dem!
Statorn har nog inte gått...……….
Stiften kan du få liv i genom att värma dem så mycket du vågar med gasollåga alt butangas akta tokvärma elektråden bara men värm gändelen utav hell då kan de bli ok igen.
 

SamuelSjögren

Ny medlem
21 dec 2019
4
0
1
45
Vrigstad
Uppdatering! Lämnade in skotern till en verkstad i byn och for söderut efter nyår. Idag har jag varit i kontakt verkstaden, och dom har löst problemet. Dom beställde hem en ny tändspole, men när den skulle monteras hittade dom en trasig kabel i en kontakt. Efter att kabeln lagats så funkar allt perfekt. För en gång skull så var det verken dyrt eller knepigt (när felet väl hittades), så idag känns som en väldigt bra dag 😁