Ski-Doo MXZ Renegade 800 HO -06

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Kan jag få lite "bra att veta" före ett ev. köp av skoter. Det gäller en Ski-Doo MXZ Renegade 800 HO -06.

Vad jag vet om den är att kolvar är bytt för dryga 150 mil sedan, genomgången motor (lager?) och nya reedventiler, vforce av vad jag kan förstå, är de bra grejer?

Vad kan vara värt att veta om jag införskaffar en skoter som denna, något jag bör tänka på i och med modellen en i sig, motorstorleken etc.?

Jag är samtidigt lite intresserad av en Summit 600 HO 04,05 eller 06. Vad kan ni berätta om den modellen? Skillnader från år till år. Rätta mig gärna om jag har misstagit mig på årsmodellerna och den dess motoralternativ.

Tack på förhand.
Alex

Last edited:

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Vforce är bra grejjer jadå! :) Värt att kolla upp är väl sprickorna som brukar framkomma på rev chassina. Väldigt vanligt, de brukar oftast spricka vid motorstaget. Svårt att förklara, men kika in projekttråden asker och bamsegrill gjorde, har för mig att han har bilder där hans rev hade spruckit. Annars är 800an, enligt mig en mycket bra maskin, Bara man underhåller den, och kör rätt olja osv.

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Hade tydligen fel om sprickorna, han hade visst ingen bild där :) Men bara att kika runt på dootalk, eller helt enkelt googla så hittar du var dom spricker upp :p

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Inget infettande av vevlager etc. Täta intervaller på kolvbyten? Eftersom jag inget vet om skotern i fråga så vill jag ju naturligtvis veta vad det för bränslesytem, förgasare eller sprut? Tala gärna om allt so kan vara värt att veta.

Tack på förhand.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hmm jo det är fettade vevaxellager, det sitter förgasare på den. Kolvbytesintervallen är inte onormalt kort. Vforce är bra men de likt original brukar spricka.

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Tycker det är bra om det finns nån dokumentation/kvitto på motorjobbet dvs vad som är gjort och vad som byttes. Kanske är bara dom yttre lagrena bytt och då är det ju inte säkert att veven är riktad vilket brukar behövas på dessa.

Motorn är inte så dålig som ryktet gör gällande, tycker jag, men behöver mer kärlek än en Yamaha trippel tex.

I övrigt grym skoter som klarar all typ av körning riktigt bra tycker jag. :)

Mvh