Ski doo mxz 800R xrs 2010

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Hallå Hallå!

Ny här på forumet och har nyss köpt en Ski doo mxz 800R xrs.

Jag är helt grön vad det gäller snöskotrar nyare än kanske 03?! Så ja, ni fattar, jag kan ingenting om dom och har nu lite frågor..

1. Hur är dom som lekskoter, rulleåka, hoppa, flyga och bryta benen är väl typ det ändamål jag köpte den till men då jag inte är särskilt säker på snöskoteråka osv så blev det ingen dyrare maskin för tillfället, vill klämma och känna lite först

2. Om jag har fattat det rätt så är det powertek-motorn i dom?

3. Beteckning på matta och rem?

4. Något man ska tänka på med dessa maskiner?

5. Enligt han jag köpte den av så ska den vara nerdrevad 2 kugg och den verkade "resvänlig" på gräsmattan iallafall

6. Det är en kort maskin men hur lång är dom?

7. Hur ofta ska vevlager fettas och när ska kolvar bytas?

Fler frågor kommer säkert löpande, tacksam för svar
 
Last edited:

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Oj, såg nu att det ser vilset ut, hur lång dom är kan man ju se med måttband men dom heter inte 137" va?
 

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Stämmer att det är powertek motorn. 120" bör den vara? Bara freeride och renegaden som är 137"...
500-600mil sen hade jag tittat till kolvarna, smidigt att då riva ur motorn och fetta om lagren samtidigt.
Brukar märkas om du har maskin på tomgång och lägger i backen, dör den typ hela tiden då kan det vara tecken på dålig komp..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
2. Om jag har fattat det rätt så är det powertek-motorn i dom?
Japp. Sista året innan 800 Etec kom.

3. Beteckning på matta och rem?
Mattan är 15x120" med jänkemått.
38x305cm.
2.86 delning
Rem, kör med den som slutar på 391
Det funkar även med 383, men den är inte lika hållbar, sitter normalt i 600cc

6. Det är en kort maskin men hur lång är dom?
Som sagt 120"
 

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Tack för svaren :) är det en bra skoter jag har köpt eller är det mycket fel på dom? :)

Den är verkligen jättefräsch, kolvarna byttes för ca 150 mil sedan, fjädring och grejer är nyrenoverat för 40 mil sedan på verkstad så den verkar fräsch :)