Ski doo MXZ 600 flödar

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Hej
Har en Mxz 600 - 99
Flödar på en förgasare .
läker bensin ur gasare när den står still över natten ,
Plockar jag stiften och drar , sprutar det soppa fontän uvänster cylinder .
stiftet perfekt på andra cyl .

kan det vara nålventilen , o- ringar där , eller bränsle pumpens membran . Hur utesluter man bränslepumpen ?
och om det är den , varför bara fyllt i vänster cylinder ?
Hur kan man testa att nålventilen inte är tät ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Slangnippeln för vevhusvacum drivning av bränslepump sitter på vänster vevhus och då kan de va pumpmembranet som läcker kolla här ser du nippeln rakt bu bakåt på vänster vevhus https://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/500c4f66f87002314436f397/crankcase-water-pump-and-oil-pump
. Du kan testa dra lös denna vevhusslang från vevhuset och suga i slangen endast monterad i bränslepumpen. De ska va tvärtätt du ska inte kunna dra åt dig bensin eller luft och inte heller kunna blåsa i slangen man ska kunna suga fast tungan i slangen. Nålventilen i förgasare testar du genom att hålla förgasaren upponer blås och sug i bränsleslangen monterad på förgasaren. De ska va så tätt att du kan suga fast tungan även här i bränsleslangen och tungan ska sitta fast i slangen flera sekunder. De är endast skräp i eller bakom flotörnålventilen och dess säte skruva lös nålsätet och blås ur bakom det. Rengör nålsätet med topps med fin slippasta på topsen som du snurrar runt. Tandkräm funkar också. När du liks har förgasaren isär rengör lågfartsmunstyckena med koppartråd eller ståltråd från ex stålborste.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Tack för svar .
Har plockat löst allt nu .
Slangen till vevhuset sitter kvar , när jag drar , pumpar den ut soppan .. det som fanns i cyl
Har ej testat blåsa ,suga i motsvarande nippel på pumpen .

ska öppna förgasaren imorgon .

men den har tryckt säkert 2-3dl soppa i vevhuset , kan det verkligen bli så mkt av skräp i nålventil , eller nåt med gasaren ?

dock mer troligt membran i pumpen , eller ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag förstår inte riktigt vas du menar med "Slangen till vevhuset sitter kvar , när jag drar , pumpar den ut soppan det som fanns i cyl ? Menar du att de kom ut bränsle genom vevhusslangen som normalt går till bränslepumpen?
Om de är bränsle i samma vevhus som vevhusvacumslangen till bränslepump sitter mot så kan de va läckage i pumpmembran. Du kan rycka lös vacumslangen från pumpen och trycka dit en lös slang du kan suga o blåsa i de brukar va enklare än att komma åt o rycka lös den på blocket. Kolla de först och gå vidare till förgasarna om pumpen är tät.
Flödande flotörnålar fyller ett vevhuset ända tills tankens bränslenivå är samma som förgasarnas höjd så de kan bli flera liter med tiden fulla nvevhuset. Förgasarna på den här modellen är enkla att skruva i så plocka bort dem och rengör allt som går skruva lös.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Exakt , slangen till vevhuset sitter kvar , har lossat den från pumpen bara .
och JA, när jag drar , så kommer bränsle ur den slangen , ca 2dl , men nu har jag dragit ut allt, nu kommer bara luft .

och det är ju i samma cyl , vänster som soppan kommer ur , där slangen går in .

Men sätter en annan slang till vaccum nippel på pumpen imorgon , och testar blåsa och suga .
Är det tätt , går jag vidare och testar gasaren
 
Reactions: Boost III

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Uppdatering , bränslepumpen var hel .
Däremot hade nålventilen fastnat i vänster gasare . Så har beställt nya.
Samt rengjort och blåst ren gasarna.
Tack för all hjälp :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Uppdatering , bränslepumpen var hel .
Däremot hade nålventilen fastnat i vänster gasare . Så har beställt nya.
Samt rengjort och blåst ren gasarna.
Tack för all hjälp :)
Har du beställt nya flotörnålar med nålsäte? De är ju bara rengöra! Om du beställt nya flotörnålar med nålsäte så hoppas jag du inte gjort tabben många gör att beställa flotörnålar med stålspets från typ Rinab för de är rel billiga. Rinab har de dyrare vers där de står vitonspets och de är gummi dem är bra men de gäller att nålsätets borrhål är minst lika stort som org nålsäte annars tappar motorn bensin vid långa fullgasrepor = livsfarligt för motorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Oj vad bra men vart fick du tag i dem nya och hur dyr va dem? Om de inte är org så kolla att nålen och sätet är lika lång som gamla så inte flotörhöjden blir fucktupp. Och kolla att borrhålet är lika stort eller grövre. Bara så du vet så håller nålarna och sätena på vm mikuni gasarna flera tusen mil och minst 40 år. De gör inget om de är en slitagering på gummispetsarna de blir tätt ändå. Nålsätet slipar man ur med topps med tandkräm på eller annat slipmedel typ polermedel eller slippasta för ventiler.
Packningarna mellan nålsäte och förgasarchassi måste va tvärtätt också annars flödar de över!
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Köpte på en firma som heter BRA I Gasen
Ska va bra kvalite därifrån . Många BRP åkare köper därifrån. .
390kr/st gick de på .
Ska kolla över dem när de kommer .
Men ska vara exakt storlek som på de jag har . Och nya packningar följde med . Så jag får vara noga att det blir tätt .
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Hmm
Idag prövade jag skotern efter bytet , och tyvärr samma fel . Den flödar och fyller vänster vevhus . Exakt samma tendens som före bytet av nålventiler .
Nu återstår väl bara att kontrollera pumpen . .
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Jo , tyvärr är det en pump med Accpump, så membransats ligger på ca 1800kr
Men borde väl gå sätta dit en annan pump ?
men vilket flöde bör den ha ? 28655
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Accpump har jag aldrig hört talas om på skoter 2takt De du tror är accpump på förgasarna är start primer pumpen. Primerpumpen tar den soppa direkt från bränslepumpen menar du? Är de inte bara ven T-koppling från en bränsleslang till primern? På bilden ser jag bara två utgångar till förgasare och en ingång från tank samt vacumdrivningen till vevhus. Du kan sätta dit vad som helst men den måste flöda lika mycket eller mer. Köp sorten med minst 30l flöde på Rinab eller skoterdelen och köp då en typ mikuni så de finns resevmembran att köpa senare.
Den här eller liknande kolla att de finns repsats till dem bara!
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kom just på att primern kan läcka och då går den surt samt fyller vevhuset om man har mycket soppa in tanken. Dra lös en slang från primern och sug i den de ska va tvärtätt på utgången ur primern.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Finns ingen primer ..
Men sitter en accpump imbyggd i bränslepumpen . Riktigt dum idé , enligt de som kört BRP och är kunniga .
ny sådan pump kostar 2500kr och membran sats 1800kr

men jag köper en universal Pump då med flödet du beskriver .
.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
En org mxz 600 99 har primerpump. Kolla så ingen kopplat bort primern och dragit in primerslangen rakt in i förgasarna för då blir de såklart helgalet den skulle sura och blötlägga vevhusen. De enda slangar med bensin i från pump ska va de grova inga små 4mm slangar får va inkopplade från pump eller bränsleledning via T-kors och rakt in i förgasare efter trottel? Och om den haft primer måste primer slangnipplarna på förgasarna pluggas annars drar den in tjuvluft. Blanda dock inte ihop dräneringsslangarna med ev primerledningar.
Inbyggd accpump i en bränslepump!? De måste va ett missförstånd på något sätt för hur skulle de funka och varför skulle man vilja ha accpump på en tvåtakatare? En accpumpfunktion måste ha en mekaniskt tillslag och de finns ju inte på pumpen.
Men hursom så funkar de med alla tänkbara membranpumpar även från en trecylindrig motor de är bara plugga em bränsleutgång.

Här länk knappa in årg och modell och kolla nr 26 där är primern men de står av någ anledning 440 i texten? Kan de menas att endast 440 har primer? Ja hursom kolla nr 26 och kolla så inge tagit bort primer och inte pluggat eller dragit slangarn rakt in i förgasarnas primernipplar om nu 600an har det? Hursom så är primer guld värt de startar på första draget jämt.

epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=8c777616-2a6f-45d7-bc50-b8fa0a714ef1
 
Last edited:

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Nä inget primer system .
Dock ha ju skotern gått klockrent de 3 säsongerna jag haft den .. tills nu då den börja flöda soppa . Men med min lånade pump , funkar skotern bra igen .
Så ny pump blir det .
 
Reactions: Boost III

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Köpte denna pump .
se bilder .. vart ska jag koppla slang från tank , och var ska vaccum slangen in ? 2871528717
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Vacumdrivning lär va i mitten översta nippel ocj sedan pump in vid in pilen resten är utgångar.