Ski-doo MXZ 550f vs. Lynx X-trim 550 eller Polaris Fusion 600H.O

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Har hittat ett par skotrar i prisklassen 40-50 tusen.

Bl.a. en Ski-doo MXZ 550f -05:a, en Lynx x-trim 550 -08 (med en deffekt därav priset) och sen även Polaris Fusion 600H.O. -06

Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Eller skulle ni rekommendera nån annan? Jag vill ha en lättmanövrerad skoter som går (någorlunda bra) på både led och i lössnö. I prisklassen 40k-50k. Vet inte om det är väsentligt att nämna att jag är tjej. Men har ni några tips på nån bra "tjejskoter" så mottages de också tacksamt.

Är dock lite rädd att 550 är lite slöa? Kollar man runt lite så verkar det vara vad folk har att invända på. I dagsläget finns i familjen i Lynx Adventure 800 -05 som ska bytas ut mot två andra. Sambon vet vad han vill ha. Men jag velar... Hjälp?!
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Vad vill han ha? svarar mycket för vad du kanske ska ha för att hänga med på hans resor. Men skulle jag få rekomendera någonting så skulle jag rekomendera en phazer rtx. elstart, går förvånansvärt bra efter leden och körställningen gör så man kan åka måånga mil utan att känna trötthet i knäna. Skotern lär en även att köra stående vilket är toppen för det leder till en roligare åktur med mer action även fast du inte behöver klämma på som en galen idiot. Skotern går jättebra i lössnö efter ett par promountainskidor och 1 till 1.5liter milen gör mycket. Får åtminstone mig att kunna ta den där extra svängen även om plånboken hellst skulle hållas stängd. Försäkringsmässigt är den också toppen. låg KW ger låga försäkringskostnader men vridet i motorn gör den piggare än flera 600or jag kört. För att inte tala om den mycket trevligare avgaserna. man kan faktiskt köra hela dagen och sätta sig i bilen 3-6timmar utan att spy av 2taktsdoften efteråt.

Skotern går väldigt bra och motorn behöver inte åtgärdas fören efter 4000mil. vilket jag inte upplevt någon skoter som gått än.
kanske något dyrare än 40-50tusen, men de ligger där omkring 48-55tusen just nu.

Måste lägga till: absolut ingen "tjej"skoter - för enligt mig skulle min dam åka på värre saker än mig för hon kör aldrig slut på dem som jag gör. :p Men en skoter man själv kan "rå på" är vad jag rekomenderar. då passar termen "tjejskoter" in på mindre skotrar. Men det betyder inte att man behöver ha mindre kul.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall. Ha det så bra och lycka till.
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Han kommer förmodligen att köpa en Polaris RMK 900 runt 05.

Det låter ju onekligen som något att överväga även om jag inte har något emot två-taktsdoften. :-D

Men som du säger verkar de ligga lite för högt i pris också. Hmm.. ja jag får spåna vidare.

Tack för din input. :)
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Lynxen har en helt suverän boggie vilket gör att den kan du köra hur fort som helst med på led, dock är den sämre i lössnö. rotax 550 motorer vill ha ganska mycket bränsle 3-4 liter om man kör med lite fart. en vätskekyld motor låter mindre och har bättre gång och en 600 är ju nästan dubbelt så stark som 550 motorn.
ja det är mycket som ska jämnföras men jag skulle nog välja 600 polarisen.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Jag skulle ha skippat polaris hur som helst, kanske en supersport i så fall eller iq shift... hur som helst ingen fusion.
I det fallet hade jag nog tagit mxz 550f. Enda nackdelen med 550 är att dom blir ganska törstiga om man ska hålla något tempo med den. Går säkert att "bomba leder" som så många vill, men att den drar mycket då.
Om du går på en 600 ski doo/lynx så vet du ju hur den är körd. Garanterat körd hård efter leder, hoppat med osv. Brukar vara yngre som köper korta skotrar och våldar med dom, även hoppar. Men i det valet hur som helst... MXZ

Dock är jag yamma frälst och hade köpt en phazer som någon sa.
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Och om valet stod mellan Switchback 600 -06 eller Fusion 600 -06? :)
Skulle ta switchbacken eftersom killen din uppenbarligen vill åka utanför lederna med sin RMK, men vill du spåra åt honom så tycker jag ändå att du ska ta en phazer. tryggheten är enorm på den skotern. och pengarna du lägger ut utöver en switchback får du tillbaka på försäkringspremien och remförbrukningen. Att du sen har en skoter som behöver gå 4000mil innan du behöver serva motorn tyder ju också på att det är bara vrida på nyckeln och åka.

Men dock ett tips, köp ingen mountain lite utan ta en mtx. mountain liten hade tyvärr lite klena a-armar som inte höll måttet riktigt. men ska det lekas i leden så ta rtxen, du åker absolut ifrån killen din som har helt fel skoter för hård skoterled.

Känner du att du inte vill raca utan bara touringköra kan du alltid ta en arctic cat 660 4t. dom går inte på mycket mer än 30tusen och går faktiskt riktigt snålt. Men vill man leka lite så är det absolut ingenting att ha.
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
tycker inte du ska ta någon 550 fläktsnurra dock, går bra och är lätta att serva och är lätta i sig men du får betala tillbaka det med hög förbrukning och en skoter som klipper till på lite för höga varv för att kunna smyga ute i den lösa snön med.

Nästa varningens ord; köp inget begagnat som körts av yngre. tyvärr så kör dom väldigt hårt och vet inte hur skotrarna kan vara roliga att leka med trotts att dom ska hålla.

besvärligt det där men ta det lugnt och tänk efter vad du vill med din skoter.

en lång skoter går inget vidare på leden och boggin är verkligen inte byggd för leden heller. en kort däremot kan gå någorlunda bra i svensk terräng men går då ganska djupt och är ingen ypperlig spårare eller lekmaskin om man inte tål att ha några fastkörningar med sig hem när dagen drar sig mot sitt slut.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Själv anser jag att en lång går bra på leden genom att den inte sjunker in i varje gupp utan det flyter över guppen istället. Enda nackdelen är att dom kan vara vinglig framtill men det vänjer man sig med.
En del av dom har väl inte dämpare gjorda för att man ska hetsa snabbt efter leden...
Mitt ex avgudade Mountain maxen jag hade(lång modell) medans vectorn hon fick ha gillade hon inte(kort) mer stötig plus gick inte i snön.
kanske en summit 550f hade varit något? en till fördel med längre skoter brukar vara att dom är lättare att sälja plus håller värdet längre.

Phazer mtx är grymt fin och rolig att köra, går bra i snön också. Dock så kan du ha svårt att hitta en till det priset.
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Själv anser jag att en lång går bra på leden genom att den inte sjunker in i varje gupp utan det flyter över guppen istället. Enda nackdelen är att dom kan vara vinglig framtill men det vänjer man sig med.
Håller med till viss del, men en lång mountainmaskin "trycker på" ganska mycket i leden och de höga kammarna brukar ofta leda till högt slideslitage. Men det är av egna erfarenheter och är inte alls säker om alla upplever det lika dant. Men man kan helt klart köra fort med en lång maskin så länge leden är någorlunda rak eller bred. Nytro MTXen pressade på ordentligt i kurvorna för mig som väger 75kg, farsan på 140pannor klarade lätt av att hålla ner den men så hade han ju lite mer vikt att trycka med. Men i lössnön så betalar sig längden vilket ställe man än är på. Men det farliga med 4takts träsket är att man förälskar sig så lätt och då krymper utbudet på skotrar :)
Men skulle jag vara du så tog jag en phazer rtx med promountain skidor och 32/38mm matta - finns några på blocket, lite dyra men helt klart värd priset - skotern är troligen en maskin som håller 50tusingen ganska länge eftersom det inte finns några motsvarigheter på marknaden. Den skulle jag ta om jag ville ha en maskin jag kan ta hand om själv utan att behöva skruva. En Phazer MTX skulle också locka och den 35cm smala mattan gör ju så att den är oerhört lätt att trycka i sidled när man vill leka lite. Näe, phazer är ett uppenbart val för mig. Men så har det nog en betydelse att jag åkt fyrtakt sen -03.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
men du kommer ju garanterat inte att hänga med killen din med en lång phazer om han ska ha en 900, men nu säger jag inte att du ska köpa en 900 men en med lite mer än 80 hk, för visst ligger phazern kring 80 hk? det är då så jag skulle ha gjort
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
men du kommer ju garanterat inte att hänga med killen din med en lång phazer om han ska ha en 900, men nu säger jag inte att du ska köpa en 900 men en med lite mer än 80 hk, för visst ligger phazern kring 80 hk? det är då så jag skulle ha gjort
I nuläget lutar det, trots all positiv pushning för phazer, åt en Polaris Switchback 600... men vi får väl se hur det blir i slutändan. :) Nån 900 blir det då inte, jag ska lyckas starta den också. ;)
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Fästmön drar då igång vår 700a tripplepipe och hon är 1.62m och 55kg. (hoppas jag fick säga det :))

Kompisen har en switchback -08a och det lilla jag kan säga efter att provkört den några gånger är att skotern går otroligt bra utanför leden men på leden känns den väldigt tippig i kurvorna och har ganska lågt skidtryck. Dämparna kan jag inte säga nått om då dom var på tok för lösa för mig när jag provade den. Handtagsvärmarna hade dock slutat att fungera på den här, tydligen vanligt sa han.

I ospårat går den riktigt bra, bra skidor och bra flytkraft.

Satsa på en sån du, men kör försiktigt :) Lycka till :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
I nuläget lutar det, trots all positiv pushning för phazer, åt en Polaris Switchback 600... men vi får väl se hur det blir i slutändan. :) Nån 900 blir det då inte, jag ska lyckas starta den också. ;)
jag tror att du får lite roligare med polarisen än med en phazer, fast en phazer är nog inte så dum
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Tror en switchback kommer bli bra då dom går bra i lössnö men även väldigt fint på leden. Är en motor som orkar relativt mycket men ändå är snäll att köra. Och kan lova att den är bra mycke roligare i lössnö än en kort phazer oxå då den är mycke längre.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Switchback 600 -06 regerar :D. Enda negativa öht som jag kan nämna är den vill ha bra med sås. Inte alls hård på remmar som nån skrev här uppe.
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Tack för era tips och råd, det blev till slut en Switchback 600 -06. :) Har dock bara provat den lite kort ännu men jag kan säga som så att den verkar vara liten och behändig iaf. Så nu jäklar ska jag lära mig åka skoter på riktig. ;)

Yamahan som många tipsade om kändes inte riktigt jag, men å andra sidan, fungerar det inte med den här så kanske jag får ta och prova mig en Lössnö-Yamaha. :)