Ski-doo mxz 440 rinner olja och fett!

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Tjena! Jag köpte för någon månad sedan en Mxz 440 -05! Den har gått utmärkt enda tills nu, då jag märkte att under ena A-armen rinner det grön olja! Jag gissar då på att det kanske är fett, men vart kommer det ifrån? Jag har ju hört att Rotax 3 serien kan va lite sisådär med infettade vevaxlar och det. Vet någon vad det skulle kunna vara? :confused:

Tack på förhand!
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Grön olja? Med största sannolikhet är det 2-taktsolja.

Fettet till vevaxelns ramlager har inte den färgen.
Så gör en ordentlig motortvätt, sedan får du koncentrera dig på att leta läcka i oljesystemet.

Vanligt att det läcker vid locket på oljetanken. Köp en aluminiuminsats till påfyllningen hos ex.vis skoterdelen, http://www.skoterdelen.com/distansring-for-oljebehallare-p-30469-c-2433.aspx
kolla gummitätningen i locket att den ligger rätt. Är tätningen trasig får du köpa nytt lock.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

DavidSu

Aktiv medlem
6 mar 2011
92
0
6
440 har ingen oljetank, bara en liten behållare för droppsmörjning... däremot kan tätningen till vattenpumps axeln ha farit.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vadå köpte för några månader sen och gått bra tills nu? Vart bor du nånstans som kan köra skoter nu?
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Jag har inte kört den, jag har haft igång den och fixat med den i garaget. Den har varvat fint och låtit bra. Kanske jag utryckte mig lite dumt.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
När du säger rinner, menar du att de verkligen rinner, eller är det mer en fet konsistens som har lagt sig som en beläggning?
Annars låter de ju som när du säger att något grönt rinner så skulle de kunna vara kylarvätska.
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Jag torkade bort all olja som var där under nu, det är som grön konsistens kvar så det kanske inte har runnit något mycket kylarvätska. Men det var som en liten pöl olja typ under pipan, jag tror det är därifrån det har runnit ner. Jag tog också bort den pölen och nu får jag väl se vart det rinner ifrån när jag drar igång den nästa gång.

Tack för alla svar!!!