Ski-doo mxz -08 med kraftiga vibrationer

Persson_85

Välkänd medlem
27 nov 2010
102
0
6
Vikmanshyttan
Hej!
Har nyligen haft skotern på en verkstad för motorrenovering där dom bytte så gott som allt i motorn.
Så förra helgen bestämmde vi oss för att åka till Särna för att åka på fjället, kommer upp och skotern ruskar så fruktansvärt när man kör, bestämmer mig då för att åka hemmåt när det rasslar till i växelhuset.
Någon som kan ha en aning om vad som gjort vibrationerna?
Lagret på sekundäraxeln är bytt och lagren i växelhuset är fina och drivaxeln ser inte ut att vara skev eller nå.

Last edited:

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Ruskar den bara när du kör? Hur är den om du varvar upp till 3000v/min?
Vad har dom bytt i motorn? Har dom pressat isär veven?

Persson_85

Välkänd medlem
27 nov 2010
102
0
6
Vikmanshyttan
Ruskar den bara när du kör? Hur är den om du varvar upp till 3000v/min?
Vad har dom bytt i motorn? Har dom pressat isär veven?
Dom har satt i nya kolvar, ny vevaxel, bytt motorkuddarna och satt i nya avgasportar och bytt lagret på sekundäraxeln.

Nu äntligen hittade ja felet, tog isär variatorn och såg att allting är helt sopslut, alla rörliga delar är så glappa som dom kan bli så det är bara att kasta skiten.

Persson_85

Välkänd medlem
27 nov 2010
102
0
6
Vikmanshyttan
Ja tydligen så kunde de påverka, var till verkstaden som hade renoverat den och frågat. det var ett kraftigt rasslande ljud från primärvariatorn när man körde så ja kan inte tänka mig att de är nå annat, har kollat igenon alla lager och allting på skotern, så nu är de bara att försöka leta reda på delar

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Kul!:( hade en renegade 800 -08 som fick skador i skivorna (gick inte att fixa) köpte en beggad "nyrenoverad" variator, fick hem den och den var helt slut. Blev tok lurad! Jag ledsnade och köpte en spritt ny från stenmarksmaskin 8995:-
Hur ser bussningen ut i ytterskivan, om inte den är så nött så den har skadat godset i skivan går de att rädda den. Men köp ORGINAL DELAR! Finns en repsats för 990:- se länk,
http://viewer.zmags.com/publication/e98995eb#/e98995eb/105
Lycka till!

Persson_85

Välkänd medlem
27 nov 2010
102
0
6
Vikmanshyttan
Ja man kan hålla sig för skratt, började ju med att motorn var heltslut när ja köpte den, enligt förra ägaren så skulle den vara i så bra skick, gick ju bra i motorn och inga missljud just, man blir ju bra matt.
Bussningen är slut också, även så är primärvariatorn aldeles nött där remmen ligger på när man inte varvar nå, ungefär halva delen av axeln, ser ut som att man stått med en fil och tagit bort den glatta beläggningen .

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Fan va surt! Låter som om du har kostatpå den en del redan! Är rullarna och viktarmarna dåliga så är säkert ramperna också nött, då blir de dyrt att renovera! Variatorn som stenmarksmaskin säljer är kallibrerad för lynx 800r xtrim, samma som renegade. Vet inte hur mkt de skiljer mot en kort. Annars bara att bullta dit. Man vet ju inte hur en beggad är i för skick! Jag betalade 4500:- för skit!

Persson_85

Välkänd medlem
27 nov 2010
102
0
6
Vikmanshyttan
Ja den är nog påkostad runt 20 000 nu.
Rullarna på viktarmarna är jävligt glappa, de e ju svårt att se på ramperna om dom är nötta, kan ju vara helt fel vinkel på dom så de e lika bra med nytt.
ok ja får kolla på den sidan om jag hittar nått som passar, Måste kännas så surt att köpa nått begagnat för så mycket pengar sen fungerar ändå inte skiten, finns aldeles för många oseriösa säljare som inte borde hålla på.
Hoppas verkligen att den går som den ska när ja har satt dit nya grejor, att hitta ett nytt kedjehus verkar ju inte vara det lättaste.