Ski-doo mach1 -97 700triple

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
någon som har en ide på vad jag kan ha för fel på skotern.

den har varit lite svårstartad både varm som kall, men gått fint när den väl är igång. ibland har den även varit väldigt lätt startad.

nu vill den inte alls. den får soppa och har gnista men är helt död. jag körde dit den står nu så.

Last edited:

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
någon som har en ide på vad jag kan ha för fel på skotern.

den har varit lite svårstartad både varm som kan men gått fint när den väl är igång. ibland har den även varit väldigt lätt startad.

nu vill den inte alls. den får soppa och har gnista men är helt död. jag körde dit den står nu så.
Tvärdog den där den står nu eller stanna du och sedan var den död?

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
någon som vet vad det ska vara för olika värden om man mäter upp spolar och sånt.

jag släckte av den så den dog inte av sig själv. har inte kollat komp.

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Hej!
vi kanske har samma fel? min är utan gnista på alla stift och nollspänning till tändspolarna.
Har mätt lite nu och ur statorn kommer det ju kablar som går till 3 kontakter.
Fyrkantig med 2 kablar där får jag mellan vit/gul och gul/blå 221,5 ohm

fyrkantig 4 kablar in där har jag:
svart/röd till vit: 4ohm.
svart till röd: ingen kontakt.
vit till röd: 30 ohm.
svart/röd till röd: 34ohm
övriga kombinationer: ingen kontakt.

rund kontakt:
gul till gul: 0,4 ohm
gula till svart: ingen kontakt

Mät upp din också så får vi se vad du har för värden?

Nån som vet vad som är normalt, eller som har lust att mäta på en fungerande?

Mvh Andreas

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
jag testade starta min skoter idag. satte först en kupevärmare under huven ett bra tag utan resultat. drog ca 10 gånger. stiften sura men gnista fanns. bytte alla stift testa dra igen men inget tecken på liv. testade ta och skifta på 1an och 3ans tändkabel och den starta på första draget. körde lite grann. släckte skotern testa starta efter ca 30min men helt död igen. blir galen på såna fel. någon som varit med om något liknande?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Skulle tro att ni båda har trasig stator, linda om så ska ni se att det funkar igen.

Vad som gäller den runda kontakten så är det väl den som går till voltregulatorn ?
Kommer inte ihåg vad jag hade för värden på min sator före/efter om lidning men det är garanterat det som är felet.

Ta lös svänghjulet och knacka lite försiktigt på satorn samtidigt som ni mäter, då ser ni ju om värdena går upp eller ner och om den är glapp..

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Hej!
min har stått nått dygn i varmgarage och då kom gnistan tillbaka igen, var ute och körde den riktigt varm...gick jättefint. ställde den ca 3h ute och provade starta igen och men är utan gnista....

Mvh Andreas

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
jaa, men tror ändå på statorn, den kan leva sitt eget liv när den börjar vara dålig/glappa.. Ena dagen kan den gå fint och andra inte alls.. Men kan ju iof vara fukt nånstans i nån kontakt eller dyligt..

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Ska kolla upp den närmare. har försökt få tag i värden från ÅF men dom är ju så upptagen så det är inte första prio....
Har du mätt upp din stator _Vaafaan_?
Jag hann ju aldrig mäta upp min igen då den gick annars har jag ju haft något att jämföra med...
lite skumt att det funkar klockrent med några timmar värme för mig, har provat 2 gånger och sen varit ut och kört ca 30 min per gång utan problem,motorn går jämt och fint tills man låter den stå igen.
men som sagt det lutar ju åt statorn om det är fukt lr att lindning krymper lite vid kyla och det är avbrott någonstans....

Mvh Andreas

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
ska testa ta in min i varmgarage och se om den startar då. har inte mätt mina värden. men de är ju inte samma som på din 98a jag har en trekantig kontakt och en med 2 kablar och en ensam kabel.

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Det lutar åt statorn, tog in cdi´n på 50 grader i en timme bara för att testa,sprayade alla kontakter med kontaktspray och provade men fortfarande död...
tog loss slutburken och magnapullen och har en kupevärmare där nu en stund ,ska se om gnistan kommer tillbaka...
antar att man behöver avdragare för svänghjulet...

Mvh Andreas

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Provade nu men gnistan kom inte...hmm kanske är kortis nånstans ändå....eller så har statorn sagt upp sig helt nu.... ska kolla om jag får tag på en svänghjulsavdragare...

Mvh Andreas