Ski-Doo MACH I -91

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Visst är det Rotax 643 motorn i den? Är den tvåcylindrig eller trecylindrig?

Om det är 643:an, när kom då 670?
Är en MACH I från ca -91 tung? Skriv gärna om du vet torrvikten. Drar den mycket soppa?

Skicka svar du som har lust att hjälpa mig med frågorna. Skriv gärna ngn övrig kuriosa om skotern. Tack på förhand /Jeppe
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ja det är 643:an. Tvåcylindrig på 617cc. Ligger på mellan 100 och 110 hk i den tror jag. 670'n komme väl -94 om jag inte minns fel. Kan ha varit -93 också...

Mach1:an är en tung best, speciellt i framkant. Någon torrvikt vet jag dock inte. Lär väl inte vara direkt snål på soppan. Skulle tippa en snitt på runt 3 liter iaf, men det är bara ren gissning.
 

Rollan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
-91 hade den som sagt 643:an som är på 617cc och ca 106 hk! -93 fick den 670:n som är en BRA mkt bättre motor än 643:an! 1993 som var första året som 670`n satt i Mach 1:an, så hade den ganska klena vevaxellager och vevstakslager samt att vevaxeln hade ganska lätt att vrida sej! Detta är dock åtgärdat till 94 års modell! Då den också fick nydesignade avgasportar som gav ett bredare register och ca 3 hk till! 670:n ligger på ca 115-118 hk i standardversionen och har ett ruskigt fint vrid! Jag personligen tycker inte att den känns så fruktansvärt framtung som alla säger! Jag har ägt en 93:a och äger nu en 94:as Mach och e jävl**t nöjd med den faktiskt! Går att köra RIKTIGT fort med den efter led när man lärt sej att hantera vikten (torrvikten är 233 kg)!! Finns nog ingen standardmaskin som har så låg tyngdpunkt och går så stabilt som en MACH 1:a med PRS chassie och framvagn! Framvagnen har en fjädringsväg på 15,2 cm och fungerar mkt bra eftersom den är progresivt utväxlad! Boggien är en C7:a med 20,3 cm fjädringsväg och som också är progressivt utväxlad och den fungerar RUSKIGT bra tkr jag, helt i klass med SC10 II:an som sitter i 01:eek:rna faktiskt trots kortare fjädringsväg!!! -94 satt det HPG-dämpare i boggien som var bra mkt bättre än tidigare Gabriel Gasbag oljedämpare som hade lätt för att mattas efter en stunds hårdkörning! 670`n är faktiskt soppasnålare än vad 643:an är och jag har uppmätt en soppaförbrukning på ca 2,3 lit/mil vid blandad körning, och ca 2,8-3,0 lit/mil vid riktigt hård körning!! Å d får ju betraktas som riktigt bra! Dock har jag bestyckat ner den lite för dem går ruskigt fett orginal + att jag har sågat luftburken!! Innan det så gick den på 3-3,2 lit/mil vid hårdkörning!

Väldigt fin maskin för dem pengarna man får en sån för!! Hoppas du fick lite mer inblick i hur den är! MVH Rollan....
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Ok, tackar tackar... Ngn annan som har någonting att säga om den? Är kanske en Indy 500 eller V-Max 500 ett bättre köp om man har runt 20 000 att lägga på en skoter. Eller varför inte en äldre MXZ? Kom med tips.
/Jesper
 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
jodu, framtung e den, du kan ploga vägar me sånna.
Skidlyft ere ingen risk att du får.
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
INGA SKIDLYFT??????ojojoj-jag önskade att det var sant,på min 91:a var det största problemet att få ner skidj*vlarna i backen så man skulle få svänga nån gång...

svinkul efter slät led var den iallafall,min drog ca 3l/milen(hade dubbla pipor på den)och gjorde mätarn ut på hårdföre.

tyngden märker du mest om du gör det stora misstaget att stanna utanför leden-den sjunker som en sten om det är löst,så länge man hade fart tyckte jag den tog sig fram bra-bra mycket bättre än den vmax 600 jag har nu...
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Men hörni, är en v-max eller indy 500 bra?? Eller jag vet att indy 500 är en mycket bra skoter för sin ålder, men v-max 500 från ca 94.. Är inte dom också ganska tunga... Har sett några här på forumet med v-maxar kanske de skulle kunna berätta lite om vad de åker på? Skulle vara trevligt att höra.

Tack på förhand, Jeppe
 

lindblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Kan ju inte låta bli att svara!
Har en Mach 1X från -91 med 670 motorn i, som Tordan&co satte in när de kom till Sverige då 643:an inte pallade. Min var sliten, jag renoverade och nu ylar den som en varg, går som f-n. 2 svarvade 42:eek:r och bubbelpipor. Skidlyft? ja, jo vissa problem har jag men det finns en mutter med en saxpinne i anslutning till främre boogiedämparen. Där justerar du boogieförspänningen.
98 0ktan Lindblom
 

leif_s

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Framtung? Inga skidlyft? Kom hem till mig så ska jag visa dig när min Mach 1 -93 reser sig tills lyftbågen bak tar i backen. Enda nackdelen på min skoter är att mattan är lite sliten så det är svårt att få bra fäste...
 

XC600Sp

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
köp en Indy 500 istället, kanske inte lika mycket att köra med men så förbannat mycket lättare och roligare!
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
joo, men nu är jag inne på (en tidig) XLT sp. Visst bör jag få en sån för 23-24?? Kan ni som äger/kört en berätta lite för mig om den?