Ski-Doo Grand Touring 800 SE -99

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Lite funderingar ang. Ski-Doo GT 800 SE -99:

¤ En påsedd maskin är privatimporterad, förmodligen som "ny i kartong" då den är besiktad februari -00. Ngt. speciellt iom detta? Typ annat utförande på vissa saker pga. USA-modell? Förutom ev. miles på hastighetsmätare och tripp...
Givetvis registrerad med alla papper i ordning.

¤ De har inget chokereglage, hur funkar choken?

¤ Brukar det vara några speciella problem med luftfjädringen, nåt jag ska titta extra på?

¤ Jämfört med Mach Z...är det någon skillnad på motorn förutom antalet pipor och därtill bränsleförsörjning?

¤ Hur står sig en jämförelse mot GT 700 SE -98? (Dvs. 700an med trippelpipor).

Andra tips och "bra att veta"-saker om denna snökryssare?
Tacksam för allt!
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Ang. luftfjädringen: Första årsmodellen med luftfjädring (1997???) hade de problem med att det frös men sen gjorde de om den så att det blev slutet system. En polare hade en sån och var grymt nöjd.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
ok tack för det.
Ser att du har en GT700...årsmodell? Har du nån kommentar på skillnaderna mot 800an din polare hade (om jag fattade rätt?).
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Den har så kallad automatchoke, men det kan sitta en choke på luftburken ovanför variatorskyddet tror jag?
Miles ändrar du genom att stoppa ihop en liten svart kontakt bakom mätarna så visar den km.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
ok tack för det.
Ser att du har en GT700...årsmodell? Har du nån kommentar på skillnaderna mot 800an din polare hade (om jag fattade rätt?).
Min GT-700 är en 01:a. Köpt i höst med endast 180 mil på mätaren. Hade tidigare in GT-583-98:a som jag har varit toknöjd med.

Svårt att säga... Det var väl runt 1999-2000 jag provade den. Körde själv en ExciterII-91:a då så allt var ju som att sväva på moln jämfört med den.:laugh:

För att jämföra min 583:a med min 700:a så kan man väl sammanfatta det så här:

- 583:an känns som att den har längre och mjukare boggifjädring.
- 700:an är otroligt lättstyrd. Hade problem med att hitta en skön set-up på 583:an som gav mig bra respons på styret utan att vara alltför tungstyrd.
- 700:an känns stabilare i framvagnen. 140 knyck var lite spännande med 583:an men med 700:an känns det som en söndagsutflykt.