Ski-doo Freeride 850 146"

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
I denna tråd kör vi diskussion angående ski-doo freeride 850 146" 2018.

Vad är förväntningarna?
Vad är besvikelserna?
Vilka fördelar/nackdelar ställt mot jämförbara maskiner på övriga märken (crossover segmenten)?

Inleder med följande frågeställning. Är oerhört intresserad av att få se freeride 146" med sin T-motion boggie vs Lynx PPS, kommer freeriden leva upp till en crossover maskin som är trevlig på led likväl som utanför, vad tror ni?

Intresserad av att få höra åsikter om denna freeride 146" i jämförelse med vad som jag tycker verkar intressant, polaris 800 sks 146".
Har aldrig varit någon större polaris- fantast men tycker faktiskt sks,en verkar trevlig utifrån den information som finns tillgänglig.

Ski-doo (G4) freeride 850 146" VS Lynx (Radien) Boondocker RE 3700 850/Xtrim RE 3500 850, för/nackdelar?

Trevligt samtal på er alla 😊
 

8fiddy

Medlem
23 jan 2017
20
0
1
GÄLLIVARE
Jag resonerar typ såhär baserat på att jag gått från Boondocker RE -15 till Summit 850 X -17.

PPS:en är överlägsen T-motion vid ledkörning samtidigt som ski-doon lättare kliver upp på snön och är "busigare" i pudret.
Freeride kommer ju med hyffsade dämpare och samma kammhöjd som lynxen så hade nog valt RE:n om du lutar mot ledkörning och följdaktligen Freeride om du prioriterar lösare snö och uppskattar gott om uttrymme för fötterna på RS-fotstegen som Freeride 146" har.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Har en -16 Freeride 146 och har beställt en -18 Freeride 146, haft en -14 Boondocker RE i 2 år och tycker Freeride är mycket trevligare och lättare att leva med på allt utom att riktigt våldköra på kass led, då,är Lynxen överlägsen i mitt tycke.
Det enda jag blev lite besviken på är att 146 inte kommer med summit fotstegen också ska det bli jävligt intressant att se hur variatorna lirar, sen hade jag gärna sett stora displayen på den också om man fått välja!
Sen kan man ju hoppas på att den inte är allt för rullevänlig:)
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Trevligt!
Är den överlägset mest uttalade skillnad man hör av flertalet just att PPS,en är överlägset led men något sämre utanför. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om jag tycker RE,n är särskilt bekväm efter led med ett mått på 3700.

Är trotts allt bredvid leden som den känns som bäst. En kort racing maskin är nog det som är bekvämt om man ska se till komfort på riktigt. Och det är lite det som är klurigt, det finns nog ingen universal maskin som är trevlig i alla förhållanden. Man får nog räkna med att en maskin på 146" inte är en biosoffa på leden medans den utanför är just en biosoffa, oavsett märke. En längd över 146" är absolut inte menat för led annat än kortare transportsträckor för att ta sig till fjällsidor med orörd terräng.

Dock, 146" känns OK. Längden är trevlig för att mixa körstil och förhållanden relativt bra. Det funkar dra pulka, sätta 1+1 dyna, friåkning, led, nyttja säsong långt in på våren och även starta säsongen tidigt på hösten.
Gillar att freeriden har ett uttalat racingstuk på en friåkningsmaskin. Dock så funderar jag över en i huvudsak ganska viktigt detalj. Om man är ute efter en maskin som levererar okej för det mesta tänkbara i crossover segmenten, varför inte kika närmare på Renegade backcountry 146" 850?!

Dess C-motion boggie ser trevlig ut för allehanda väderförhållanden och underlag. Lite lägre kamhöjd än freeride, något som jag inte vet om jag skulle uppskatta eller ej. Gillar trots allt kamhöjd när så behövs och kan därmed tumma på bekvämlighetsfaktorn på hårdare underlag till fördel av potentialen som finns med högre kamhöjd.

Vad tror ni om Renegade backcountry 146" 850?
Upplever den som mindre populära bland crossover maskiner överlag, att möta en Freeride är uppskattatningsvis 10x vanligare än en Renegade backcountry. Why is that?
Sällan man ser en sån maskin i jämförelse mot exempelvis freeride...

I övrigt, vad tror ni om stabilitet på chassit och andra detaljer i jämförelse med Freeride 146"? Renegade backcountry vs Lynx Radien RE modellerna?

Kom gärna med utförlig information enligt er egen uppfattning, om den finns hos någon förstås ;)
 
Last edited:

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Har även jag kollat på Freeride 146 och BCX 850 och fått pris på båda. Det som talar mot FR är just kamhöjden. Som jag kör nu så har jag problem med kylning på min summit för att mattan inte klöser nog i spåren. Så just nu har jag fel maskin. Då skulle nog BCX passa mig bättre. Den körning jag har utanför spår är mest i fjällmiljö där det är stenhårt så några jättekammar är inte nödvändiga. Dessutom är man ju gubbe nu och vill ha bekvämligheter som elstart osv. Så blir det ski-doo så tar då jag BCX,en.