Ski-doo Freeride 800 154 - 14

Davvesk

Medlem
25 nov 2015
16
0
1
Boden
Köpte en freeride här i höst och övergav arctic träsket. Nu idag var jag ut på första turen och efter 1.2 mil så for remmen. Inte fransad utan helt isär sliten.

Skivorna både sekundär och primär var så pass varma att jag inte kunde lägga handen på dom.

Inte en enda fullgas repa eller speciellt hård körning. Var uppe i max 70 på en äng sen bara tagit det lungt för det är bara 15cm snö.

Var så jäkla grötigt i dom andra forumen så kan någon hänvisa direkt till någon lösning? Är garanti kvar på släden.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Köpte en freeride här i höst och övergav arctic träsket. Nu idag var jag ut på första turen och efter 1.2 mil så for remmen. Inte fransad utan helt isär sliten.

Skivorna både sekundär och primär var så pass varma att jag inte kunde lägga handen på dom.

Inte en enda fullgas repa eller speciellt hård körning. Var uppe i max 70 på en äng sen bara tagit det lungt för det är bara 15cm snö.

Var så jäkla grötigt i dom andra forumen så kan någon hänvisa direkt till någon lösning? Är garanti kvar på släden.
Dreva ner, borra hål i sidokåporna och sluta köra på 391 remmen.

Gjorde så och inte haft några problem sen dess.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Dreva ner, åk annan rem, borra tusen hål, kör in remmen 20+mil och be några böner till den alsmäktige så kanske du tar dig lina långt som jag gjorde=10mil.....
 

Davvesk

Medlem
25 nov 2015
16
0
1
Boden
Aa bara trist att behöva göra det på en sån här skoter.

Tanken var ju att dra en pulka med familj bakom den hära vilket försäljaren sa att det är inga problem, men mekanikern sa nu i telefon att skivorna kan gå varm om man kör i låga hastigheter. Sa doc åt snubben då att den ska väl fan inte bränna en rem på 1.2 mil, kanske 4 km efter den stått och fått svalna ett tag.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Köpte en freeride här i höst och övergav arctic träsket. Nu idag var jag ut på första turen och efter 1.2 mil så for remmen. Inte fransad utan helt isär sliten.

Skivorna både sekundär och primär var så pass varma att jag inte kunde lägga handen på dom.

Inte en enda fullgas repa eller speciellt hård körning. Var uppe i max 70 på en äng sen bara tagit det lungt för det är bara 15cm snö.

Var så jäkla grötigt i dom andra forumen så kan någon hänvisa direkt till någon lösning? Är garanti kvar på släden.
Alltså, ärligt, om det du beskriver är sant, dvs du körde lugnt, max 70, och i den lilla snön som har kommit, så är det ngt fel på din skoter. Ta in den för linjering, kolla så det inte sitter ngt hempular variatorkit i den och att rätt rem sitter på och att den inte var trasig till att börja med.
 

Davvesk

Medlem
25 nov 2015
16
0
1
Boden
Alltså, ärligt, om det du beskriver är sant, dvs du körde lugnt, max 70, och i den lilla snön som har kommit, så är det ngt fel på din skoter. Ta in den för linjering, kolla så det inte sitter ngt hempular variatorkit i den och att rätt rem sitter på och att den inte var trasig till att börja med.
Ja det är sant, hade min son på 5 år som åkte med. Den är inne nu och då får vi se, Ja jag ska se vad dom har för lösning men det blir ett vkitt. en kompis med en renegade hade varma variatorer och efter vkit på båda variatorerna så är dom märkbart kallare efter hårdkörning och inte borrat hål i kåporna eller liknande.

Köpte den av handlaren som hade slängt på en ny rem vid köp, hade han nu stoppat på fel får det stå för honom! Nu kan jag inte se nummerna på den gamla remen men är ganska säker på att det var en 391 och har även en ny 391 till. Vad är det för bättre rem ni andra kör på som verkar hålla bättre?
 

Davvesk

Medlem
25 nov 2015
16
0
1
Boden
En liten update. Dom ringde idag. Motorn var inte sned, ingen motorkudde var dålig och det sitter på ett v-kitt på primären som handlaren själv monterat på den för tidigare ägare.

Felet enligt dom är att då den har högt tillslagsvarv så då man kör sakta så blir remen och skivorna varma.

Lösningen : Neddrevning från 21 - 19 drev. Får se om detta kommer funka. ska ut och prova köra en sväng och se om variatorerna blir så där varma.

Om inte detta funkar ska dom ta bort vkittet och stoppa dit original för att se om man får ned tempen på grejerna.

Min sista egna lösning. Ett komplett vkitt till både primär och sekundär från speedtech. Kan funka.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Hur ska man egentligen köra med dessa maskiner? Känns som man hört det mesta nu. Antingen körs det för hårt - då håller inte remmen.
Körs för sakta - då håller inte remmen.
Kör lagomt - då håller inte remmen.

Känns som de alltid lägger skulden på föraren, och maskinen är det aldrig något fel på :)

Men hoppas det löser sig.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har inget svar på hur man ska köra, men jag är förvånad över hur det kan vara så fundamentalt olika remskitage på två liknande maskiner, och detta utan att det går att upptäcka vad felet är.

Jag har själv ägt en Freeride (146) som gick 350mil på originalremmen, och det var absolut inte touringkörning, remmen var dessutom inte slut efter 350 mil utan jag bytte i förebyggande och flyttade originelet till reservrem.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
En liten update. Dom ringde idag. Motorn var inte sned, ingen motorkudde var dålig och det sitter på ett v-kitt på primären som handlaren själv monterat på den för tidigare ägare.

Felet enligt dom är att då den har högt tillslagsvarv så då man kör sakta så blir remen och skivorna varma.

Lösningen : Neddrevning från 21 - 19 drev. Får se om detta kommer funka. ska ut och prova köra en sväng och se om variatorerna blir så där varma.

Om inte detta funkar ska dom ta bort vkittet och stoppa dit original för att se om man får ned tempen på grejerna.

Min sista egna lösning. Ett komplett vkitt till både primär och sekundär från speedtech. Kan funka.
Med nerdrevning kommer det bara bli ännu tyngre för primären att öppna sekundären. Så om det redan före slirade i primären så kommer det bli än värre nu, OM det nu är det som är problemet. Låter ju som om nåt är fatalt fel i variatorerna.
 

Davvesk

Medlem
25 nov 2015
16
0
1
Boden
Enligt förra säljaren så har förra ägaren inte haft några som helst problem.

Kanske en idé då att be dom slänga på original direkt och sen får jag prova med speedtech eller nå. gah var inga problem med min arctic 141" och den spöade jag rejält i snön för att ha en chans att haka på dom andra. inte en rem på den...

Till normal körning ska väl inte en skoter ta rem? Lite led och över sjöar. Kör man fast och stummar i snön så förstår jag men inte annars..
 

Davvesk

Medlem
25 nov 2015
16
0
1
Boden
Efter spenderat lite läsning på engelska så verkar det vara variatorkit som gäller för att få ned värmen på variatorerna
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Efter spenderat lite läsning på engelska så verkar det vara variatorkit som gäller för att få ned värmen på variatorerna
Var jag och john som tittade på din maskin, linjeringen var gott och väl inom marginalerna och variatorerna såg fina ut.
V-kit brukar hjälpa på dom flesta maskiner, men beror lite på körstil. Skall du fara och glida just kring inslagsvarvet så finns risken att remmen småslirar och då blir det varmt.
Vet du av att du skall köra mycket sådan körning så skulle iaf jag rekommendera att testa en annan fjäder i primären.
Neddrevningen kan även det fungera, då kan du ligga i samma hastighet som förut men med aningen högre varv.
 

Davvesk

Medlem
25 nov 2015
16
0
1
Boden
Var jag och john som tittade på din maskin, linjeringen var gott och väl inom marginalerna och variatorerna såg fina ut.
V-kit brukar hjälpa på dom flesta maskiner, men beror lite på körstil. Skall du fara och glida just kring inslagsvarvet så finns risken att remmen småslirar och då blir det varmt.
Vet du av att du skall köra mycket sådan körning så skulle iaf jag rekommendera att testa en annan fjäder i primären.
Neddrevningen kan även det fungera, då kan du ligga i samma hastighet som förut men med aningen högre varv.
Aah jag vet. Som jag sa till John så blir det mest bus men på vårkanten lite pulkdragning.
Men om jag väl har dig här då vad tror du om ett komplett vkit för sekundären också?

Vi får se om det funkar med det ni gjort ska väl hämta skotern på måndag men nu verkar snön försvunnit så får se om man hinner åka dit snön finns nästa helg och prova med lite vassare körning.

Eftersom det verkar vara andra som haft problem även på dootalk så borde det ju funnits fler. Vad har ni gjort på dessa slädar? eller tipsat dom att göra för att få det att funka?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Beror mycket på körstil tror jag, man får helt enkelt testa sig fram tills man hittar något som fungerar just för sin körstil.
Vissa klarar sig bra med att endast vikta på lite, andra behöver kompletta kit och andra kör helt standard.

Funkar det inte nu så skulle jag då rekommendera att sätta dit en snällare fjäder i premären och testa, du tappar väl lite av klippet i början men slipper du remslitaget så kan det ju vara värt det tycker jag.

Kangos hade väl närmare 50cm, bara lasta och åka. :)
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Här kommer lite tips som gjorde susen för mig med remproblem min Freeride 137:

1. Se till så du har rätt drevning, min drevades ner 2 kuggar.
2. Kör inte på 391 remmen utan kör på Ultima XS 821 remmen, både billigare än 391 remmen och håller grymt mycket bättre!
3. Rengör skivorna från remdamm innan du byter rem, både primär och sekund skivorna ska vara väl rengjorda!
4. Borra hål i sidokåporna vid knäna, jag borrade ca 150-200 små hål vid knäna på både vänster & höger sidokåpa.
5. Se till att remmen ligger rätt på sekundären, den ska ligga just i slutet på "diket" på remmen då är remspänningen rätt. Och kontrollera remspänningen ofta, gärna var 30-50e mil.

Efter att jag åtgärdat dessa 5 grejer har jag aldrig haft remproblem mer.
För det gick det en rem per 20-30e mil, körde över 150 mil i fjol på min xs821 rem och den ser fortfarande ut som ny!
 

AndersEdlund

Välkänd medlem
20 okt 2011
134
1
6
Örnsköldsvik
Jag har också en freeride 154" -14
Absolut inga problem med onormalt remslitage. min har gått 150 mil nu och bara bytt en rem. Den är helt orginal och jag kör på 391 remmen. Jag kör mestadels djup lössnö och hårt. Den gången den flög så körde jag väldigt hårt och burkade rätt länge på en lägda med djup och lite klibbig snö. den remmen höll i 110 mil. Jag har kör lugn ledkörning. hård puderklättring. tolkat brorsan på slalomskidor i 7 mil. dragit hem nån skoter och finåkt.. så skönt för mig att det gått så bra ;)